
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE OF JAMAICA  
 
IN THE CIVIL DIVISION 
 
CLAIM NO. 2004 HCV- 1671 
 
BETWEEN   E.C. KARL BLYTHE     CLAIMANT  
 
AND    GLEANER COMPANY LIMITED DEFENDANT  
 
Leonard Green Esq. instructed by Chen, Green & Co for the Claimant; 
William Panton Esq. and Ms. Cindy Lightbourne instructed by Dunn Cox 
for the Defendant. 
 
Heard on the 28th and 29th of April 2010 and May 12, 2011. 
 
Action for Libel; whether words libelous on their face or by innuendo; 
whether if libelous, defendant may avail itself of defence of Qualified 
Privilege as extended by Reynolds v Times Newspapers Ltd; 
whether apology made fulfils the terms of section 2 of the Libel and 
Slander Act; whether Exemplary or Aggravated Damages appropriate 
in this case; whether damages for libel may be updated as in the case 
of damages for personal injuries; quantum of damages. 
 
ANDERSON J. 
 

1) This is an action in libel occasioned by the publication by the 

defendant in its newspaper, The Daily Gleaner, on February 4, 

2004, of an article on its front page entitled “Blythe’s Firm 

Sued”.  In that article written by Senior Reporter, Barbara Gayle, 

it was reported that “Blythe’s firm” was being sued by the 

National Housing Development Corporation (NHDC) for money 

borrowed by “his Company”, Central Westmoreland Trust Limited 

(CWTL).  The Claimant says this publication defamed him and so 

he seeks damages; compensatory, aggravated and exemplary.  

2) For convenience, I set out herein the relevant data on the 

protagonists in this drama.  The claimant, Dr. Enoch C. Karl 

Blythe, is a well known politician and medical practitioner from 



 2

the Parish of Westmoreland.  He qualified as a doctor in 1980 

and entered politics in or around 1985.  Since his entry into that 

field, he has, on his evidence, served in varying positions in the 

party of his choice, the People’s National Party (PNP).  He has 

served as:- 

 Vice president to comrade Howard Cooke Region 6; 

 Member of the National Executive Council of the PNP; 

 Parliamentary Secretary in the Ministry of Education 1992, 

 Parliamentary Secretary in the Ministry of Health 1992-93, 

 Minister of State in the Ministry of Health 1993-95, 

 Minister of Water 1998-2000, 

 Minister of Water and Housing (2000-2002), 

 PNP Vice President from 1999-2006. 

3) The defendant, The Gleaner Company Limited, once known as 

the “Old Lady of Harbour Street”, (but now, since 1969, of North 

Street), was established in or around 1834 and its main 

publication, the Daily Gleaner, is one of the oldest continuously 

published newspapers in the Western Hemisphere.  Indeed, for 

many decades, it was the only regularly published daily 

newspaper in Jamaica and was so much a part of Jamaican 

culture, that there are anecdotes of Jamaicans abroad who, 

having migrated, seeking to purchase a newspaper, would ask to 

buy a “Gleaner”. 

4) In its February 4, 2004 edition, the defendant published on its 

front page as the lead, a story which contained the following 

words now complained of by the Claimant: 

“The National Housing Development Corporation has 
sued Karl Blythe’s Company, Central Westmoreland 
Trust Limited to recover $307 million arising from two 
loans in 2000. Blythe a former Minister of Water and 
Housing, is a shareholder and Director of the company. 



 3

The loan was acquired during the period that Blythe was 
in office and held portfolio responsibility for housing and 
the NHDC….. 
The money should have been repaid after a year, 
becoming due in November 2001…… Notice was served 
on the Trust on April 30 last year to repay the loans but 
the National Housing Development Corporation claimed 
that despite its demand for full repayment, the Trust has 
not complied.  The Gleaner was unsuccessful in its 
attempts to reach Dr. Blythe for comments.”     

 

5) In his submissions on behalf of the Claimant, counsel Mr. Greene 

submitted that the article is defamatory in that, read as a whole 

and given its natural and ordinary meaning, it would have 

conveyed to the ordinary and reasonable reader of the 

newspaper article, on reading the article once, that: 

 Dr. E. C. Karl Blythe personally owned the company CWTL, 

even though that entity was a company registered by 

guarantee; 

 Dr. E. C. Karl Blythe personally had shares in the entity 

and was entitled to a personal benefit as a shareholder; 

 Dr. E. C. Karl Blythe caused monies to be loaned to CWTL 

in the amount of some Three Hundred and Seven Million 

($307m) from the NHDC, 

 He did so when he had Ministerial portfolio responsibility 

for the lending agency NHDC, 

 Dr. E. C. Karl Blythe Has not repaid the loan that his 

firm/company received; and 

 He and his firm/company had to be sued by the NHDC so 

as to recover this amount. 

 

 

 



 4

The Claimant’s Case 

6) The Claimant in his Claim Form and Particulars of Claim avers 

that on the 4th February 2004, the defendant “carelessly, 

recklessly and maliciously printed, published and edited, in the 

Daily Gleaner of that date an Article which was libelous of him”.  

The article which was, as noted above, captioned “Blythe’s Firm 

Sued” contained the words complained of and which have 

already been set out.  It was alleged in the Claim Form that the 

words were published “knowing the said statements to be false 

and without belief in its truth and knowing that the same would 

be to the detriment of the Claimant’s reputation in his 

professional duties as a medical doctor, a Member of Parliament 

and Vice President of the People’s National Party in particular 

and the public in general”.    

7) It was submitted by Mr. Greene for the Claimant that the article 

caused people to think that:  

• The Central Westmoreland Trust was a one-man company of 

which he was the owner. 

• He borrowed money for a company owned by him from the 

National Housing Development Corporation (hereinafter NHDC) 

whilst the NHDC was under his control as Minister of Water and 

Housing. 

• As owner he had not paid back monies that he owed to the 

NHDC. 

• He had borrowed money for his own use and benefit in abuse of 

his position of Minister of Water and Housing and was not paying 

this back. 

• He was the sole director and shareholder of the Central 

Westmoreland Trust (hereinafter CWT). 



 5

 

8) Counsel submitted that “the implication and indeed the innuendo 

was that he acted fraudulently and immorally and he lacked 

probity and integrity.  His conduct was an abuse of his position 

.and he caused taxpayer’s money to be used for his own benefit; 

and as a consequence of all this.   He was unfit to represent the 

people of Jamaica and to serve the Jamaican people as he had 

abused his position by utilizing public funds for his own benefit”. 

 

The Evidence 

9) Evidence was given by the Claimant on his own behalf and for 

the Defendant by the writer of the story, Ms. Barbara Gayle and 

Ms. Sheena Stubbs, an attorney-at-law employed to the 

Defendant.   

The Claimant’s Evidence 

10) The Claimant denied that he was a shareholder in CWTL.  

It is not in dispute that CWTL was a Company limited by 

Guarantee without a share capital.  The Claimant does not 

dispute that at the relevant time he was a subscriber and a 

director of CWTL.  Indeed, he also claimed to have been the 

“initiator” of the setting up of CWTL.  He averred that the 

offending publication caused him distress and embarrassment 

and lowered him in the estimation of right thinking members of 

society.  He also said that after the publication of the article, for 

example when he would slow down in traffic at traffic lights, 

persons would jeer him and mockingly ask for some of the 

money he had “stolen.”  He was of the view that the singling out 

of his name in the article was a deliberate attempt to impugn his 

integrity and destroy his reputation, sensationalise the story and 



 6

boost sales.  Further, it was his testimony that even members of 

his own family were affected by the reports and some were 

alleged to have cried, thinking that as a result of the allegations, 

he would be likely to end up in jail.   

11) He indicated that he had not been contacted by the writer 

of the article and had that been done he would have been able 

to correct the factual inaccuracies including the allegation that 

he was still a director of the CWTL.  He had to spend time 

assuring his constituents that the article was false.  Some of 

them, having deposited money on lots in developments being 

undertaken in the constituency, then demanded the return of 

such sums.  

12) The Claimant stated that on the day the article was 

published, he contacted the writer, Ms. Barbara Gayle and told 

her he “did not own the Trust” and requested a retraction.  He 

was asked to provide documents.  There is evidence that on that 

day the Claimant spoke to an employee of the Defendant, one 

Adrian Frater, at which time he sought to indicate that he did not 

own CWTL and was a former director of the Trust.  As a 

consequence of the discussion between the Claimant and Adrian 

Frater, a subsequent article was published on page 3 of the 

Gleaner on February 5, 2004.  That article was captioned “I do 

not own firm: Blythe”, and is included in the bundle of agreed 

documents.  It purported to correct errors of fact or implication 

(the “Correction Article”).  Thus it said that the Claimant had 

denied that he was the “owner” of the Trust and also denied that 

he was still a director thereof.  However, no apology was 

published and the Claimant then contacted his lawyers who 

wrote to the managing director of the Gleaner, in a letter dated 



 7

March 1, 2004 and marked for the attention of Mr. Oliver Clarke, 

demanding that an apology be published.  The letter in the 

relevant paragraph provided as follows: 

We demand an immediate apology from your company 
on the front page of the Daily Gleaner Publication in a 
formant that is satisfactory to our client within seven (7) 
days of the date hereof.  Dr. Blythe is also seeking 
damages from you for the injury you have caused him.  
May we therefore hear from you with a view to settle 
this matter. 
 
Your failure to respond will leave us with no choice but 
to commence legal action against you to recover 
damages on behalf of Dr. Blythe.  

 

13) The demand letter from the Claimant’s attorneys-at-law 

was responded to by a letter from the Defendant’s Legal Advisor 

dated March 8, 2004.  That letter. inter alia, acknowledged the 

receipt of the Claimant’s counsel’s letter; referred to the terms 

of the Correction Article; indicated that the basis for the 

information about the Claimant being a director was the records 

of the Registrar of Companies; acknowledged the error about the 

Claimant owning the Trust and asked the Claimant’s counsel to 

prepare a draft of an appropriate apology “which would satisfy 

him”.  The letter indicated that the apology with the agreed 

terms would be published on page 2 or 3 of the Gleaner and 

concluded with the words: 

“We stand ready and willing to correct any mistake 
which may have occurred and to apologise for any harm 
which may have resulted.  

 

14) The Claimant averred that it was not until some fifty-six 

(56) days later, on March 30, 2004, that the Defendant 

purported to publish an apology and this was placed on an inside 



 8

page, unlike the placement of the original article of which he had 

complained.   

 

The Defendant’s Case 

15) There is no dispute as to the publication of the offending 

article in the Gleaner as alleged by the Claimant.  The Defendant 

however denies that the natural and ordinary meaning of the 

words complained of by the Claimant is as suggested by the 

Claimant.  It is also refuted that by innuendo the words would 

bear the meaning argued for by the Claimant.  It was accepted 

that the there was the exchange of correspondence referred to 

above.  Further, it was submitted by counsel for the Defendant 

that after the letter of March 8, 2004 from the Gleaner’s Legal 

Advisor to the Claimant’s counsel, a letter from the Claimant’s 

then counsel, dated March 24, 2004 which enclosed a draft 

apology.   The letter demanded that the draft apology with the 

suggested headline intact, be published on page 1 of the Daily 

Gleaner.  

16) An apology was in fact published on page 2 of the Daily 

Gleaner of March 30, 2004.  As pointed out in a letter dated April 

5, 2004 from Ms. Jennes Anderson, the Defendant’s Legal 

Advisor, the apology had been published on page 2 of the 

newspaper, consistent with its policy to publish such apologies 

on page 2 or page 3.  The letter sought to explain that the draft 

from Claimant’s then counsel had been published without 

amendment, save that the suggested headline could not be 

accommodated within the available space, without changing the 

text of the apology.  It was therefore published without the 

headline but with a picture submitted for the Claimant. 



 9

17) That letter also stated:  “We take the opportunity to again 

apologize to Dr. Blythe and hope that the enclosed publication of 

the apology submitted in his behalf represents full and final 

settlement of this matter”.  The apology published was captioned 

“Apology”.  It was in the following terms: 

“On February 4, 2004, The Gleaner published an article, 
“Blythe’s firm sued” which intimated to the general public 
and readership of our paper that Dr. Karl Blythe, Member 
of Parliament for Central Westmoreland, a vice president 
of the People’s National Party and a medical practitioner, 
was the owner and/or chief executive officer of the 
Central Westmoreland Trust Limited, which has been 
sued by the National Housing Development Corporation 
Limited for sums allegedly due and owing to it. 
The newspaper unreservedly apologises to Dr. Blythe for 
this error, as the company, Central Westmoreland Trust 
Limited is NOT owned by him, neither is he the 
company’s chief executive officer.  The facts are: 

 Central Westmoreland Trust Limited was legally 
incorporated under the Companies Act on February 
12, 1993. 

 The company is limited by guarantee and does not 
have a share capital; that is, there are no 
shareholders. 

 The trust is a non-government, non-partisan, non-
denominational and non-profit organization. 

 Central Westmoreland Trust was established mainly 
to empower persons residing or working in 
Central Westmoreland. 

 We do apologise to Dr. Blythe for any 
embarrassment and hardship experienced by 
him”. 

 

18) In her evidence, Ms. Barbara Gayle the writer of the article 

speaks to the fact that she is a Senior Staff Reporter and has 

been employed to the Defendant for over thirty (30) years. 

During that time she has specialized in investigating and 

reporting on matters of public interest, particularly with respect 



 10

to proceedings in the Supreme Court.  She says that she became 

aware of the claim filed in the Supreme Court by the National 

Housing Development Corporation Limited against CWTL.  She 

avers that she did a company search at the Office of the 

Registrar of Companies during which she discovered that the 

Claimant was a subscriber to the Memorandum and Articles of 

Association of the company as well as a director of the said 

company.  In the course of her investigations, she obtained a 

copy of a letter on CWTL’s letterhead which was purportedly 

signed by the Claimant as “Initiator” of that organization, in 

which letter the Claimant allegedly discussed, inter alia, the 

amount of interest owed by CWTL to NHDC. A copy of that letter 

was attached to Ms. Gayle’s witness statement.  That letter 

specifically refers to the intention “to work out interest owed to 

NHDC by CWT in addition to the $171M principal”.   

19) She stated in her witness statement that on February 3, 

2004, the day before the article appeared, she made “numerous 

attempts to contact the Claimant to give him an opportunity to 

comment” but “the Claimant did not respond to any of my 

attempts”.  She denies that she referred to the Claimant as 

being the “owner” of CWTL and while she did not compose the 

headline, she did not accept that it conveyed the imputation that 

the Claimant owned the company.  She also stated that she 

believed that the matter was one of public importance and that 

she had a duty to publish the allegations and the public had a 

corresponding right and legitimate interest in receiving the 

information. 

20) The Defendant, for its part, through the submissions of its 

counsel, denies that the words used in the article are defamatory 



 11

either in their natural meaning or by way of innuendo.  But it 

also claims that, in any event, it is protected by Qualified 

Privilege and that accordingly, judgment should be given in its 

favour.  The contrary conclusion argued for by the Claimant has 

already been laid out heretofore.   

21) Defendant’s counsel refers to the meanings which the 

Claimant had asserted in paragraph 7 of his witness statement 

as being that which would be the result in the minds of persons 

reading the article.  He submitted that it must be instructive that 

in cross examination the Claimant seemed to accept that in 

order to have the meanings suggested, each allegation would 

need to be prefaced by the words “Karl Blythe’s Firm”.  

22) In dealing with meaning, counsel cited the Jamaican case 

Bonnick v Morris and the Gleaner Co. Ltd. [2002] UKPC 31 

and submitted that the approach enunciated by Lord Nichols of 

Birkenhead therein, is that which should commend itself to this 

court and would demonstrate that the court should not accept 

the pejorative meanings argued for by the Claimant. In that 

case, his Lordship stated:   

“As to meaning, the approach to be adopted by a court is 
not in doubt. The principles were conveniently summarized 
by Sir Thomas Bingham M.R. in Skuse v. Granada 
Television Ltd. [1996] E.M.L.R. 278, 285-287. In short, 
the court should give the article the natural and ordinary 
meaning it would have conveyed to the ordinary 
reasonable reader of the Sunday Gleaner reading the 
article once. The ordinary reasonable reader is not naïve; 
he can read between the lines. But he is not unduly 
suspicious. He is not avid for scandal. He would not select 
one bad meaning where other, non-defamatory meanings 
are available. The court must read the article as a whole, 
and eschew over-elaborate analysis and also, too literal an 
approach.” 

 



 12

23) It was submitted that an ordinary person would know that 

a company is a “separate legal entity and cannot be owned by 

an individual”.  It was further submitted that it was clear that 

the heading did not mean that the Claimant owned CWTL any 

more than speaking of “Bill Gates’ Microsoft” or “Richard 

Branson’s Virgin Atlantic”.  In any event, so it was argued, it was 

clear from the rest of the article that the author was stating what 

was factually recorded in court documents and the burden of 

those allegations was the debt, (on the basis of the pleadings in 

the claim which she had seen, and other evidence), owed by 

CWTL to NHDC.  In his submission, the article amounted to no 

more than a a faithful report in respect of proceedings filed.  He 

said:   

All the Article means is that NHDC is saying that CWTL 
took loans and has failed to repay them. The present case 
is therefore within the principle in Cadam v Beaverbrook 
Newspapers Ltd. [1959] 1 All ER 453, namely, that a 
defence of justification could be supported by a plea that 
the Defendants had merely stated truly that a writ had 
been issued and its contents was an arguable question. 

 

24) Counsel said that given the admitted, and up to then 

continuing, relationship between the Claimant and CWTL, the 

allegation of a default on a loan by this organization and the fact 

that the alleged lender was an institution under the portfolio 

responsibility of the Claimant at the material time, the ordinary 

reasonable reader would be expected to understand no more 

than that the Claimant was connected with CWTL.  Further, 

citing Lord Nichols in Bonnick, counsel submitted that:                     

“ … The defamatory imputation, while a matter of 
importance, cannot be regarded as approaching anywhere 
near the top end of a scale of gravity. The public is well 



 13

aware that from time to time senior managers are made 
scapegoats.” 

25) With respect to the statement that the Claimant was a 

“shareholder” in CWTL, it was submitted that this was an easily 

made mistake given the fact that the Claimant was a 

“subscriber” and was clearly associated with the company.  

Moreover, says counsel, the article did not say or suggest that 

the Claimant had ever received dividends or any payment from 

the company.   

Claimant’s Response to the Submissions of the Defendant 

26) The Claimant, as has already been noted, submitted that 

the natural and ordinary meaning of the words were, and would 

lead ordinary right thinking people to the view that: - 

 Central Westmoreland Trust Limited  

 I had borrowed money 

 I had not paid back the money 

 I had borrowed the money 

 I was the sole director 

 I had not complied with the requests for repayment 

 I acted fraudulently 

 I had abused my position 

 I was unfit to represent the people  

27) The Claimant’s counsel submitted that, using the definition 

of meaning in the passage from Bonnick cited by the Defendant 

above, the words are capable of the meaning which the Claimant 

alleges and would be so interpreted by the public.  But, I also 

understand the submission to be that the words must be seen in 

the context of allegations of corruption which were rife at the 

material time. 



 14

28)   En passant, it is worth noting that while judges must 

faithfully and carefully observe the rules which dictate the matters 

of which judicial notice may be taken, it ought not to be thought 

that they are unaware of what is happening in the society in which 

we are called to serve.  Nonetheless, it seems questionable, in the 

course of submissions to assert, without any clear evidence having 

been adduced, that all this was taking place about the time the 

“Jamaica Labour Party had launched its campaign against the 

governing PNP on the basis that the People’s National Party, with 

which Blythe was affiliated, as an officer serving as vice-president, 

was a corrupt government and indeed, their policies were rife with 

scandals. It is within that context that the ordinary reader, “reading 

the article once,” in particular the headline “Blythe’s Firm Sued” and 

the part of the article which states that “Karl Blythe’s Company” can 

be given one and indeed the only one meaning that the apostrophe 

“s” conveys, that is that of ownership”.  Even more dubious is that 

the submission is made as part of the broader submission that the 

article cost the Claimant the election to the office of president 

within his party, and the possibility of becoming head of the 

Government for which no objective evidence was led.  

 

29) In the unreported case of Dennis Chong v The Jamaica 

Observer Limited HCV 0000 of 2008, Mangatal J. provided a 

very useful and instructive analysis of the issues which arose in 

that case and which is relevant in this case.  The issues which 

need to be canvassed here are meaning, Qualified Privilege and 

the Reynolds defence as now clarified and explained in the 

later cases and section 2 of the Libel and Slander Act.  I shall 

look at these issues in turn. 



 15

 
30) Meaning. 

Kodilinye, (“Commonwealth Caribbean Tort Law, 4th Edition”, 

page 229) states:  

“In order to succeed in a defamation action, the plaintiff must 

establish:   

a) That the words were defamatory; 

b) That they referred to him; and 

c) That they were published to at least one person other 

than the plaintiff himself”. 

With respect to b) and c) above there is no dispute in the instant 

matter.  The only outstanding issue of the three set out above is, 

therefore, (a), the meaning of the words.  As the learned author 

noted, “There are two distinct stages in the exercise of 

determining whether words are defamatory.  In the first place 

the judge must decide whether the words complained of are 

capable of being defamatory and then he must decide whether in 

fact they are”.  He also noted that Bollers J. in Ramsahoye v 

Peter Taylor and Co. Ltd. [1964] LRBG page 329 at page 331 

adopted the dictum of Camacho C.J. in Woolford v Bishop 

[1940] LRBG 93 at page 95 where he had said: 

“On this aspect of the case, the single duty which devolves 
on this court in its dual role is to determine whether the 
words are capable of a defamatory meaning and, given 
such capability, whether the words are in fact libelous of 
the plaintiff.  If the court decides the first question in 
favour of the plaintiff, the court must then determine 
whether an ordinary, intelligent and unbiased person 
reading the words would understand them as terms of 
disparagement, and an allegation of dishonest and 
dishonourable conduct.  The court will not be astute to find 
subtle interpretations for plain words of obvious and 
invidious import”.  

 



 16

31) The approach to determining meaning which the above 

citation suggests is refined and restated in the quotation by 

Lord Nichols of Birkenhead in Bonnick v Gleaner Co. Ltd. and 

Morris cited above.  There his lordship had stated: 

“…………..the court should give the article the natural and 
ordinary meaning it would have conveyed to the ordinary 
reasonable reader of the Sunday Gleaner reading the 
article once. The ordinary reasonable reader is not naïve; 
he can read between the lines. But he is not unduly 
suspicious. He is not avid for scandal. He would not select 
one bad meaning where other, non-defamatory meanings 
are available. The court must read the article as a whole, 
and eschew over-elaborate analysis and also, too literal an 
approach. 

 

Kodilinye, in his book cited above, continues: 

“Where the words are clearly defamatory on their face, 
a finding that they are capable of being defamatory will 
almost inevitably lead to the conclusion that they are 
defamatory in the circumstances.  But where the words 
are reasonably capable of either a defamatory or a 
non-defamatory meaning, the court must be decided 
on what the ordinary reader or listener of average 
intelligence would understand by the words”. 

 

32) In looking at the words which constitute the article in the 

instant case, I have formed the view that they are not 

defamatory in their “natural and ordinary meaning”.  To say 

that a person is “sued” or even that a person’s “company” is 

sued, is not on the face of it defamatory.  Even where words 

are not clearly defamatory, on their face, however, a claimant 

may still allege an innuendo.  Innuendoes are characterized as 

being of two types:  (a) true (or legal) innuendo; and (b) false 

(or popular) innuendo.  While it is not necessary for the 

purposes of this judgment to go into the details of the 



 17

differences, I accept that there is here, a basis at least to 

consider whether a false innuendo arises.  This is where there is 

a defamatory inference that reasonable persons might draw 

from the words themselves.  According to Kodilinye, in a false 

innuendo, the words are taken to be defamatory on their face, 

and, unlike in the true innuendo, there are no special facts or 

circumstances known to persons to whom the words are 

published.  

 

33) En passant, it should be noted that, as Kodilinye states, it 

is of no relevance in deciding whether words are defamatory, 

that there was no intention to use the words in a defamatory 

sense.  See Carasco v. Cenac, [1995] Court of Appeal OECS 

Civil Appeal No: 6 of 1994, per Byron J.A.  It may be of some 

relevance, however, in considering the extent of damages to be 

assessed.  I accept that the approach to be used for the word 

“meaning” is as appropriately set out by Lord Nicholls in 

Bonnick (supra).  See also the discussion of “single meaning” 

in Charleston and Another v News Group Newspapers 

Ltd. [1995] 2 AC 65 discussed further on in this judgment. 

 

34) The Defendant’s counsel has submitted that the Claimant’s 

case should fail, either because (a) the words in their natural 

and ordinary meaning were not defamatory or because the 

defence of Qualified Privilege was available to it.  I have already 

indicated that in my view the words are not, in their natural and 

ordinary meaning, defamatory.  However, I believe that taken 

as a whole, the article is capable of being defamatory.   

 



 18

Exercising my jury function, I would also hold that the words are 

in fact defamatory by reason of the fact that there is a clear 

imputation of impropriety on the part of an organization of which 

the Claimant was, not just the public face but an integral and 

important part, enough for it to be described as “Blythe’s Firm”.  

With respect to the Defendant’s counsel’s submission, I would 

disagree that it is not an analogous situation to say that if one 

speaks of “Blythe’s party”, one does not mean he is the leader of 

the party.  For, to use the examples proffered by Defendant’s 

counsel, where one speaks of “Bill Gates’ Microsoft” or “Richard 

Branson’s Virgin Atlantic”, or “Butch Stewart’s Sandals”, one is 

indeed speaking of persons who are so intimately identified with 

a company and so dominant in the perception of who the 

company is, that the company is rightly treated as being the 

alter ego of the individual.  Even a reader of the Gleaner “not 

avid for scandal” could, in my view, reasonably have read the 

article in this way.  I accordingly have come to the view that the 

article, taken as a whole is clearly capable of being defamatory. 

 

Qualified Privilege 

35) The Defendant’s counsel has pleaded that the words in the 

article are true in their natural and ordinary meaning, and also 

that they are protected by qualified privilege.  It has been 

demonstrated by the evidence adduced herein that it was not 

true that Blythe was a “shareholder” either in fact or in law of 

the CWTL.  Accordingly, I would also hold that the headline 

referring to “Blythe’s Firm” is an incorrect statement of fact.  It 

is useful to note this but not necessary to deal with this further.  

 



 19

36) I now turn to the question of qualified privilege as the 

Common Law has developed this defence.   

 

Historically, the defence of qualified privilege was available to 

defeat a claim for defamation where it was shown that the 

publication took place on a “privileged occasion”.  In this regard, 

there is Lord Atkinson's much quoted dictum from Adam v Ward 

[1917] AC 309, 334.  There his lordship had said: 

 
"… a privileged occasion is … an occasion where the person 
who makes a communication has an interest or duty, legal, 
social, or moral, to make it to the person to whom it is 
made, and the person to whom it is so made has a 
corresponding interest or duty to receive it. This reciprocity 
is essential." 

 
The defence in those circumstances could only be defeated by a 

finding of malice on the part of the tortfeasor. 

 

37) The law protects the freedom to speak one’s mind as long 

as it is not done in a defamatory and dishonest manner that 

negatively impacts on the individual whom the statement is 

about. The recent development of this area of the law has been 

informed by two important principles underlying the concept of 

constitutional democracy.  These are, respectively, the right of 

freedom of expression and the right to protect one’s reputation.  

Freedom of expression is, of course, guaranteed by section 22 

of the Constitution of Jamaica.  That provision was the subject 

of comments by Lord Nicholls in Bonnick v Morris and 

Others, supra, where he said at paragraph 16: 

“………..section 22(1) of the Constitution of Jamaica 
guarantees freedom of expression.  This is subject to the 
limitations set out in section 22(2).  Nothing contained in 



 20

any law, or done under the authority of any law, shall be 
held to be inconsistent with or a contravention of section 
22 to the extent that the law makes provision on certain 
specified matters.  One of these matters is a provision 
“which is reasonably required … for the purpose of 
protecting the reputations, rights and freedoms of other 
persons”.  In the Reynolds case the House of Lords held 
that the law relating to qualified privilege as declared in 
that case was consistent with article 10 of the European 
Convention for the Protection of Human Rights and 
Fundamental Freedoms (1953) (Cmd 8969).  Although the 
wording of article 10 is not identical with the wording of 
section 22 of the Constitution of Jamaica, their Lordships 
are of the view that the law relating to qualified privilege 
as declared in Reynolds is, likewise, consistent with 
section 22 of the Constitution.  The wording of section 22 
is different from article 10, but in this context its effect is 
the same. 

 

38) The counterweight to the public interest element is 

therefore protection of one’s reputation as that is also of 

immeasurable importance.  Indeed, As Lord Nicholls himself 

said in Reynolds at page 201 A-C:   

"Reputation is an integral and important part of the 
dignity of the individual. It also forms the basis of 
many decisions in a democratic society which are 
fundamental to its well-being: whom to employ or work 
for, whom to promote, whom to do business with or 
vote for. Once besmirched by an unfounded allegation 
in a national newspaper, a reputation can be damaged 
for ever, especially if there is no opportunity to 
vindicate one's reputation. When this happens, society 
as well as the individual is the loser. For it should not 
be supposed that protection of reputation is a matter of 
importance only to the affected individual and his 
family. Protection of reputation is conducive to the 
public good. It is in the public interest that the 
reputation of public figures should not be debased 
falsely." 

 



 21

39) The evolution of this defence, particularly as it now affects 

newspaper publications, has seen the defence morph into a 

whole new paradigm where it has been declared to be a 

“different jurisprudential creature from the traditional form of 

privilege from which it sprang”  (See per Lord Phillips M.R. in 

Loutchansky v Times Newspapers Ltd. Nos 2-5) [2001] 

EWCA Civ. 1805. [2002 GBQ 783).  Indeed, as noted by Lord 

Carswell in Privy Council Appeal Seaga v Harper (UKPC 90 of 

2006) at paragraph 5, it is “still in the process of development”.   

His Lordship continued:  

“The development of the law is accurately and 
conveniently expressed in Duncan and Neill on 
Defamation, 2nd ed (1983), para 14.04: From the broad 
general principle that certain communications should be 
protected by qualified privilege ‘in the general interest of 
society’, the courts have developed the concept that there 
must exist between the publisher and the publishee some 
duty or interest in the making of the communication.” 

 
40) In the instant case, although the pleadings of the 

Defendant do not specifically and in terms, refer to the 

“Reynolds defence”, the submissions on behalf of the Defendant 

are largely informed by that defence as it has now developed.  

It is in the context of Reynolds that this case has to be 

considered, particularly in light of the fact that two cases from 

this jurisdiction, Bonnick and Seaga, have figured in that 

development and its clarification.  In that regard, I agree with 

Mangatal J’s view expressed in Chong that although not 

pleaded, as it represents a development of the Common Law, it 

must be considered. 

 



 22

41) Lord Carswell in Seaga suggested that the beginnings of 

the development of what has become the “Reynolds defence” 

may be seen in the case of Blackshaw v Lord, [1984] 1 QBD 

42, a case which he says, “merits more attention than it has 

hitherto received” as it “provided the germ of the idea of a 

privilege for reports to a wide range of readers or listeners 

where the circumstances warrant a finding of sufficient general 

public interest”.  It therefore set the foundation for the 

recognition of the public interest as an element to be 

considered in terms of privilege.  As the learned law lord put it: 

“………..that it is in the public interest that such statements 
should be made, notwithstanding the risk that they may be 
defamatory of the subjects of the statements”.   

 
42) In Blackshaw, in which the Court of Appeal rejected a 

claim to generic protection for a widely stated category, ‘fair 

information on a matter of public interest’ Fox L.J. referred to a 

principle stated by Pearson J. in Webb v. Times Publishing 

Co. Ltd. [1960] 2 Q.B. 535, 570: 

“As the administration of justice in England is a matter of 
legitimate and proper interest to English newspaper 
readers, so also is this report [of foreign proceedings] 
which has so much connection with the administration of 
justice in England. In general, therefore, this report is 
privileged.” 

 
He said: 

 
“I think that states the principle rather too widely. It is 
necessary to a satisfactory law of defamation that there 
should be privileged occasions. But the existence of 
privilege involves a balance of conflicting pressures. On 
the one hand there is the need that the press should be 
able to publish fearlessly what is necessary for the 
protection of the public. On the other hand there is the 
need to protect the individual from falsehoods. I think 



 23

there are cases where the test of “legitimate and proper 
interest to English newspaper readers” would tilt the 
balance to an unacceptable degree against the individual. 
It would, it seems to me, protect persons who 
disseminate any untrue defamatory information of 
apparently legitimate public interest, provided only that 
they honestly believed it and honestly thought that it was 
information which the public ought to have.” (See 
London Artists Ltd. v. Littler [1968] 1 W.L.R. 607, 
615). 
 

 
43) The nascent recognition of the importance of public 

interest as it related to the role of qualified privilege in the law 

of defamation was eventually to find fuller expression in the 

decision of the House of Lords in Reynolds v Times 

Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127 where it was finally 

recognized that a defence on these lines was available to those 

who published defamatory statements to the world at large.  It 

is this interplay between the public interest/freedom of 

expression and protection of reputation that is at the heart of 

the Reynolds defence, and I adopt Mangatal J’s view, in Chong, 

that the law as it evolved in the subsequent cases, is now part 

of our law in this jurisdiction. 

 

44) In Reynolds, Lord Nicholls summarised the background 

giving rise to the suit in the following terms. 

 

“The events giving rise to these proceedings took place 
during a political crisis in Dublin in November 1994. The 
crisis culminated in the resignation of Mr. Reynolds as 
Taoiseach (prime minister) of Ireland and leader of the 
Fianna Fáil party. The reasons for Mr. Reynolds' 
resignation were of public significance and interest in the 
United Kingdom because of his personal identification with 
the Northern Ireland peace process. Mr. Reynolds was one 



 24

of the chief architects of that process. He announced his 
resignation in the Dáil (the House of Representatives) of 
the Irish Parliament on Thursday, 17 November 1994. On 
the following Sunday, 20 November, the 'Sunday Times' 
published in its British mainland edition an article entitled 
‘Goodbye Gombeen Man’. The article was the lead item in 
its world news section and occupied most of one page. The 
article was sub-headed 'Why a fib too far proved fatal for 
the political career of Ireland's peacemaker and Mr. Fixit'. 
On the same day the Irish edition of the 'Sunday Times' 
contained a three page article headed 'House of Cards' 
concerning the fall of the Government. This article differed 
in a number of respects from the British mainland edition.  
 
Mr. Reynolds took strong exception to the article in the 
British mainland edition. In the libel proceedings which 
followed, Mr. Reynolds pleaded that the sting of the article 
was that he had deliberately and dishonestly misled the 
Dáil on Tuesday, 15 November 1994 by suppressing vital 
information. Further, that he had deliberately and 
dishonestly misled his coalition cabinet colleagues, 
especially Mr. Spring, the Tanaiste (deputy prime minister) 
and minister for foreign affairs, by withholding this 
information and had lied to them about when the 
information had come into his possession. The author of 
the article was Mr. Ruddock, the newspaper's Irish editor.”  

 

His lordship at the commencement of his judgment in the House 

of Lords also said: 

“This appeal concerns the interaction between two 
fundamental rights: freedom of expression and protection 
of reputation. The context is newspaper discussion of a 
matter of political importance. Stated in its simplest form, 
the newspaper's contention is that a libelous statement of 
fact made in the course of political discussion is free from 
liability if published in good faith. Liability arises only if the 
writer knew the statement was not true or if he made the 
statement recklessly, not caring whether it was true or 
false, or if he was actuated by personal spite or some 
other improper motive. Mr. Reynolds' contention, on the 
other hand, is that liability may also arise if, having regard 
to the source of the information and all the circumstances, 



 25

it was not in the public interest for the newspaper to have 
published the information as it did. Under the newspaper's 
contention the safeguard for those who are defamed is 
exclusively subjective: the state of mind of the journalist. 
Under Mr. Reynolds' formulation, there is also an objective 
element of protection.”  

 

45) Early in his judgment, Lord Nicholls, in discussing the 

defence of qualified privilege in the law of defamation, in my 

view, indicated why he thought that it was opportune to look 

more closely at the defence in order to more fully address in a 

legitimate and objectively valid way, the competing interests 

which must be served in a modern democratic society.  He said:   

The common law has long recognised the 'chilling' effect of 
this rigorous, reputation protective principle. There must 
be exceptions. At times people must be able to speak and 
write freely, uninhibited by the prospect of being sued for 
damages should they be mistaken or misinformed. In the 
wider public interest, protection of reputation must then 
give way to a higher priority. 

 

He was at pains to point out that the underlying rationale for the 

defence of privilege was to be found in public policy.  But as he 

stated in the course of his judgment: 

“The circumstances in which the public interest requires a 
communication to be protected in the absence of malice 
depend upon current social conditions. The requirements 
at the close of the twentieth century may not be the same 
as those of earlier centuries or earlier decades of this 
century.” 

 

46) His lordship in Reynolds firmly rejected the invitation of 

the defendant Times Newspapers Ltd to develop another 

category of privilege which specifically related to “political 

information” on the basis that it would not provide adequate 

protection for reputation.  Instead his lordship said: 



 26

“…………. it would be unsound in principle to distinguish 
political discussion from discussion of other matters of 
serious public concern. The elasticity of the common law 
principle enables interference with freedom of speech to be 
confined to what is necessary in the circumstances of the 
case. This elasticity enables the court to give appropriate 
weight, in today's conditions, to the importance of freedom 
of expression by the media on all matters of public 
concern.”  

47) He thereafter set out a non-exhaustive list of ten factors 

which should inform the court’s decision in determining whether 

a matter should be considered of “public interest” sufficient to 

attract the defence of privilege.  He said: 

“Depending on the circumstances, the matters to be taken 
into account include the following. The comments are 
illustrative only.  

(1) The seriousness of the allegation. The more serious 
the charge, the more the public is misinformed and the 
individual harmed, if the allegation is not true. 
 
(2) The nature of the information, and the extent to 
which the subject matter is a matter of public concern. 
 
(3) The source of the information.  Some informants 
have no direct knowledge of the events.  Some have 
their own axes to grind, or are being paid for their 
stories. 
 
(4) The steps taken to verify the information. 
 
(5) The status of the information. The allegation may 
have already been the subject of an investigation which 
commands respect. 
 
(6) The urgency of the matter.  News is often a 
perishable commodity. 
 
(7) Whether comment was sought from the plaintiff.  He 
may have information others do not possess or have not 



 27

disclosed.  An approach to the plaintiff will not always be 
necessary. 
 
(8) Whether the article contained the gist of the 
plaintiff’s side of the story. 
 
(9) The tone of the article.  A newspaper can raise 
queries or call for an investigation.  It need not adopt 
allegations as statements of fact. 
 
(10) The circumstances of the publication, including the 
timing.” 

 
48) It was in this seminal case, therefore, that the principle of 

the availability of privilege for reports to a wide range of 

readers and listeners was finally concretely accepted.  It was to 

find acceptance shortly thereafter in Loutchansky (supra) in 

the UK Court of Appeal, and has been specifically approved in 

Bonnick v Morris, The Gleaner Company Ltd and Allen and 

Jameel and Others v Wall Street Journal Europe Sprl 

[2005] E.W.C.A. Civ 74.  It is to be noted, as Lord Hoffmann 

later observed in Jameel, the factors listed by Lord Nicholls 

“….are not tests which the publication has to pass. In the hands 

of a judge hostile to the spirit of Reynolds, they can become ten 

hurdles at any of which the defence may fail”.  They are 

instruments to assist the court to determine whether the 

standard of “responsible journalism” has been attained.  

 

49) According to Lord Carswell in Seaga, what the Appellate 

Committee attempted to do and did, in Reynolds, was to 

liberalize the concept of privilege by giving it a “level of 

elasticity”, adapting the common law test to provide some 

protection for what may properly be referred to as “responsible 

journalism”.  In this regard, “The court is to have regard to all 



 28

the circumstances when deciding whether the publication of 

particular material was privileged because of its value to the 

public”. It is true that Lord Phillips in Loutchansky (No 2-3) 

para 33 and Lord Hoffmann in Jameel at para 46 have 

expressed the view that the privilege as now extended by 

Reynolds, relates to the publication. At the same time, others, 

(Lord Bingham of Cornhill, Lord Hope of Craighead and Lord 

Scott of Foscote in the Jameel case), have held to the view 

that it is still grounded in the historical duty/interest privilege. 

 

50) In any event, as Lord Carswell said at paragraph 10 of 

Seaga, and which is equally applicable to the instant case: 

“For the purposes of the present appeal the precise 
jurisprudential status of the Reynolds privilege is 
immaterial.  What is significant is that it is plain in their 
Lordships’ opinion that the Reynolds decision was based, 
as Lord Bingham of Cornhill said in Jameel at paragraph 
35, on a “liberalizing intention”.  It was intended to give, 
and in their Lordships’ view has given, a wider ambit of 
qualified privilege to certain types of communication to the 
public in general than would have been afforded by the 
traditional rules of law.” 

 
51) I would hold that there can be no doubt in light of the 

pronouncements of the Judicial Committee of the Privy Council 

in the subsequent cases of Bonnick and Seaga and the House 

of Lords in Jameel, that the Reynolds defence, however 

characterized, is good law in Jamaica. In that regard, I accept 

the dictum of Mangatal J at paragraph 42 of Chong.  

“………………….the issues should be analysed based on the 
principles of the common law as developed in Reynolds 
and as discussed by Lord Nicholls in our own local case of 
Bonnick v. Morris and the Gleaner.  It is clear that in 
Jamaica we have accepted the developments in the area of 
libel law, specifically in the arena of qualified privilege as 



 29

delineated in Reynolds, and therefore it is those common 
law principles which should be applied, irrespective of how 
the case has been pleaded”.  

 

52) If further support for the proposition that Reynolds is now 

good law in this jurisdiction, it may be found in the following 

dictum of Lord Hoffmann at paragraph 57 of Jameel: 

 
“In my opinion it is unnecessary and positively misleading 
to go back to the old law on classic privilege.  It is the 
principle stated in Reynolds and encapsulated by Lord 
Nicholls in Bonnick which should be applied.” 

 
In a similar vein are the words of Lord Scott in the Jameel case 

where his lordship said: 

“In my opinion, this appeal presents an opportunity 
which your Lordships should take to confirm that the 
approach taken in Bonnick v Morris was an approach 
which  accords with the principles expressed by the 
House in Reynolds”. 
 

 
53) According to Lord Scott, what Reynolds did was to 

supplement “the touchstone of reciprocal interest and duty” in 

order to provide the protection of qualified privilege where the 

circumstances warranted that protection, to statements 

published to the world at large.  It is, therefore, using the 

principles or guidelines suggested by Lord Nicholls in Reynolds 

that the court must determine the issue of whether the article 

which is being called into question falls within the description of 

responsible journalism. 

 

54) In considering the applicability of the law to the instant 

case, it is necessary to start by considering, to the extent 

relevant, the factors which Lord Nicholls had suggested as 



 30

being relevant in Reynolds, and which I have already set out 

above. 

 
(1) The seriousness of the allegation.  

 
In the instant case, while the allegations in the body of the 

article were largely true insofar as it purported to faithfully 

reproduce the pleadings in the NHDC against CWTL case, there 

were some incorrect assertions that the Claimant was a 

“shareholder” of CWTL or that it was “Blythe’s Firm”.  The 

imputation to be drawn by the “ordinary reasonable reader” is 

that the Claimant, by virtue of his position, facilitated the 

extending of credit to the benefit ‘his’ company in the form of a 

loan and ‘Blythe’s firm’ had now to be sued by NHDC for the 

money. However, that imputation which I have held arises from 

the tenor of the article, while serious, is not, in my view, of the 

greatest gravity. 

 
(2) The nature of the information, and the extent to which the 
subject matter is a matter of public concern. 

  
Again I find myself in agreement with the assessment of 

Mangatal J at paragraph 35 of her judgment in Chong that:    

 
“………[t]he question of the proper functioning of 
public officials in government departments and 
questions of transparency, efficiency, 
competence, financial prudence and 
accountability in relation to expenditure of public 
funds are in my view clearly matters with which 
the public would have legitimate and justifiable 
concern.” 

 
I would hold that in the instant case, the subject matter of the 

article in question which focuses in the behaviour of a minister of 



 31

government in his official position is undoubtedly a matter of 

public interest. 

 
(3) The source of the information. Some informants have no 
direct knowledge of the events.  Some have their own axes to 
grind, or are being paid for their stories. 
 
The source of much of the information for the article was the 

court documents filed in the Supreme Court and/or the records 

of the Registrar of Companies.  The evidence discloses that at 

the time the article was written; only the Claim Form and 

Particulars of Claim had been filed.  The Defence which would 

have provided details of CWTL’s response had not been filed and 

this may have been the basis for greater care on the part of the 

Defendant in relying on the Court documents.  It should, 

nevertheless, be noted that while the Claimant disputes the 

averments in the cited pleadings, no issue was taken with the 

fact that the records referred to herein, which are public, were 

indeed the source and have been accurately followed.  

 
(4) The steps taken to verify the information. 

 
The writer of the article, Barbara Gayle, stated that she made 

several attempts to contact the Claimant before the article was 

published, but without success.  There is no reason to doubt her 

testimony in this regard. 

 
(5) The status of the information. The allegation may have 
already been the subject of an investigation which commands 
respect. 

 
The information was, at the very least, available to those 

members of the public who wished to view the files at the 

Supreme Court.  On the other hand, the imputations which arise 



 32

could only have been drawn by someone who had made the 

connection between the court documents and the documents in 

the Registrar of Companies. 

 
(6) The urgency of the matter.  News is often a perishable 
commodity. 

 
There does not appear to have been any real urgency that the 

article be published on the day it was.  While some news may be 

perishable there is nothing in the instant case to point to the 

view that a delay of a day or two to canvass the response of the 

Claimant would have made any difference to the impact of the 

story. 

 

(7) Whether comment was sought from the Plaintiff.  He may 
have information others do not possess or have not disclosed.  
An approach to the Plaintiff will not always be necessary. 

 
As noted above, the writer indicated that she did make several 

attempts to contact the Claimant to elicit a comment from him 

on the proposed article, but without success.  The article was 

then submitted for publication in order to meet publication 

deadlines. 

 
(8) Whether the article contained the gist of the Plaintiff’s side of 
the story. 

 
While the offending article in question did not contain the gist of 

the Claimant’s side of the story, the subsequent story published 

by the Defendant after discussions with the Claimant, did contain 

his denials. 

 



 33

(9) The tone of the article.  A newspaper can raise queries or call 
for an investigation.  It need not adopt allegations as statements 
of fact. 

 
The tone of the article itself was not in my view, unduly 

sensationalist, but it is fair to conclude that the fact that it was 

the lead story for the day and the nature of the banner headline 

which was attached to it, was intended to, and did add some 

titillation and hence interest which could enhance the damage if 

any, done to the Claimant.  

 
(10) The circumstances of the publication including the timing”  

 
The circumstances of the publication, or perhaps more correctly, 

the context in which it appeared, was one in which there was a 

general concern about the perceived level of corruption in 

Jamaica and the extent to which it was existing at all levels of 

the society.  The issue of possible corrupt or inappropriate and 

self-serving behaviour was certainly a very present one in 

Jamaica in 2004. 

 
Availability of Reynolds Defence 
 

55) In the very recent United Kingdom Court of Appeal case, 

Flood v Times Newspapers Limited [2010] EWCA Civ 804, 

the preliminary issue ordered to be tried before the judge, 

Tugendhat J. at first instance, was as to the validity of the 

defence of qualified privilege.  There, as in the instant case, the 

alleged libel took the form of publication in both the print media 

and on the Internet. Lord Neuberger MR pointed out that the 

Reynolds defence draws no distinction between publication in 

the print media and on a website, and I make no such 



 34

distinction here.  At paragraph 18, he took the opportunity to 

explain again, adopting dicta of Lord Hoffmann in Jameel, (that 

case described by Tugendhat J., in words adopted by Lord 

Neuberger MR in the Court of Appeal as, “the most recent and 

authoritative statement of the law in relation to Reynolds public 

interest privilege”) what was the effect of Reynolds.  He noted 

that the judge at first instance in that case, had adopted 

counsel’s submission that:  

“………….the effect of Lord Hoffmann's explanation of 
Reynolds privilege in Jameel [2007] 1 AC 127, was that 
it required: ……..that the article as a whole should be on a 
matter of public interest (at [48]), that the inclusion of the 
defamatory statement should be part of the story and 
should make a real contribution to it (at [51]), and that 
the steps taken to gather and publish the information 
should have been responsible and fair (at [53]). In regard 
to this last requirement, the following summary in 
Bonnick v Morris [2003] 1 AC 300] was expressly 
approved by Lords Hoffman and Scott in Jameel (at [57] 
and [136]):  
(Per Lord Nicholls at para 23 of Bonnick) 'Stated shortly, 
the Reynolds privilege is concerned to provide a proper 
degree of protection for responsible journalism when 
reporting matters of public concern. Responsible 
journalism is the point at which a fair balance is 
held between freedom of expression on matters of 
public concern and the reputations of individuals. 
Maintenance of this standard is in the public interest and 
in the interest of those whose reputations are involved. It 
can be regarded as the price journalists pay in return for 
the privilege.'"  (Emphasis Mine) 

 
It is my understanding from the dicta of Lord Neuberger in 

Flood, according to the submission adopted by Tugendhat J and 

implicitly accepted by the learned Master of the Rolls in Flood, 

that what Lord Hoffmann may be interpreted as having done in 

Jameel, is to have distilled from the non-exhaustive list of ten 



 35

(10) factors set out by Lord Nicholls in Reynolds, three (3) 

factors to be present to determine whether there had been 

“responsible journalism” which concept defined the limits of the 

availability or applicability of this defence.  These were a) that 

the article as a whole should be in the public interest; b) that the 

defamatory statement should be a part of the story and make a 

real contribution to it as a whole and c) that the steps taken to 

gather and publish the information should have been responsible 

and fair.  As Lord Nicholls had said in Bonnick, responsible 

journalism must find the balance between the right to comment 

freely on matters of public importance on the one hand and 

concern for the reputation of individuals on the other.  Where 

that balance is found, the otherwise defamatory article will be 

able to avail the defendant of the Reynolds defence.  

 
 
 

The Public Interest 
 

56) As I have noted above, in agreeing with the dicta of my 

learned sister Mangatal J., the behaviour of elected officials, 

and a fortiori, that of cabinet ministers, in relation to agencies 

which are within their portfolio responsibility, is without doubt a 

matter of public interest.  It must also be remembered, as Lord 

Hoffmann said at para 49 of Jameel: 

“The question of whether the material concerned a matter 
of public interest is decided by the judge. As has often 
been said, the public tends to be interested in many things 
which are not of the slightest public interest and the 
newspapers are not often the best judges of where the line 
should be drawn. It is for the judge to apply the test of 
public interest.”  

 
He continued at para 50: 



 36

 
“In answering the question of public interest, I do not think 
it helpful to apply the classic test for the existence of a 
privileged occasion and ask whether there was a duty to 
communicate the information and an interest in receiving 
it. The Reynolds defence was developed from the 
traditional form of privilege by a generalisation that in 
matters of public interest, there can be said to be a 
professional duty on the part of journalists to impart the 
information and an interest in the public in receiving it. 
The House having made this generalisation, it should, in 
my opinion, be regarded as a proposition of law and not 
decided each time as a question of fact. If the publication 
is in the public interest, the duty and interest are taken to 
exist. 

 
57) I believe and so hold that, whether a Minister of 

Government had had some, at least informal involvement with 

a company in which he had some “interest”, (I use that term in 

a non-technical, non-corporate sense), which company had 

borrowed large sums of money from a state agency for which 

the minister had portfolio responsibility is, almost by definition, 

a matter of public interest.  This is so especially where there is 

a widespread perception of corruption at various levels in 

Jamaica.  

  
 

58) Although the question of whether a matter is in the public 

interest, the Court must also be cognizant of the dictum of Lord 

Hoffmann at paragraph 51 of Jameel. There his lordship had 

said: 

 
“But whereas the question of whether the story as a 
whole was a matter of public interest must be decided 
by the judge without regard to what the editor's view 
may have been, the question of whether the 
defamatory statement should have been included is 



 37

often a matter of how the story should have been 
presented. And on that question, allowance must be 
made for editorial judgment. If the article as a whole is 
in the public interest, opinions may reasonably differ 
over which details are needed to convey the general 
message. The fact that the judge, with the advantage 
of leisure and hindsight, might have made a different 
editorial decision should not destroy the defence. That 
would make the publication of articles which are, ex 
hypothesi, in the public interest, too risky and would 
discourage investigative reporting.”  

 
The Court must therefore be alive to the need to make the 

distinction so as not to cross over the line to editorial control.  

That determination is one which is relevant for the Court in the 

instant proceedings where, in my view, the libelous imputation 

arises largely because of the screaming headline and the fact 

that this was the paper’s lead story which has been disseminated 

both locally and overseas. 

 

 
 

The inclusion of the Defamatory statement 
 

59) The question of the effect on the article which passes the 

public interest test but does contain defamatory material was 

addressed by Lord Hoffmann in Jameel at para 51.  He said: 

“If the article as a whole concerned a matter of public 
interest, the next question is whether the inclusion of 
the defamatory statement was justifiable. The fact that 
the material was of public interest does not allow the 
newspaper to drag in damaging allegations which serve 
no public purpose. They must be part of the story. And 
the more serious the allegation, the more important it 
is that it should make a real contribution to the public 
interest element in the article.”  

 



 38

60) In the classic case, there is some particular averment or 

statement which is found to be defamatory in meaning towards 

the Claimant.  In such cases, the court must decide whether 

the inclusion of that material in the story makes a real 

contribution.  In the instant case, there is no “statement” about 

the Claimant which in its natural and ordinary meaning is 

defamatory on its face.  The defamation arises by virtue of the 

imputations implicit in the story.  Nevertheless, to the extent 

that the article mentions the Claimant and purports to set out 

the terms of the pleadings in a case in the Supreme Court, such 

statements, from which the imputations arise, would seem to 

be necessary and integral to the article.   

 

61) The article does contain a factual inaccuracy in that it 

alleges that the Claimant was a “shareholder” in CWTL, an 

impossibility given that CWTL was a company limited by 

guarantee.  It seems to me that much of the gravamen of the 

Claimant’s complaint arises from this factual inaccuracy as well 

as the banner headline of the article which described CWTL as 

“Blythe’s firm”.  In this regard, the following citation from Lord 

Bingham of Cornhill at paragraph 34 of Jameel is relevant: 

“But difficulty can arise where the complaint relates to 
one particular ingredient of a composite story, since it 
is then open to a plaintiff to contend, as in the present 
case, that the article could have been published 
without inclusion of the particular ingredient 
complained of.  This may, in some instances, be a valid 
point. But consideration should be given to the thrust 
of the article which the publisher has published. If the 
thrust of the article is true, and the public interest 
condition is satisfied, the inclusion of an inaccurate fact 
may not have the same appearance of irresponsibility 
as it might if the whole thrust of the article is untrue.”  



 39

 

62) I am of the view that whether the inaccurate fact is to be 

considered to be of importance, is to be determined within the 

context of the principles of responsible journalism.  In the 

instant case, while the statements that the Claimant was a 

shareholder in CWTL and that “Blythe’s firm” was sued are 

inaccurate, they are not of such gravity as to provide an 

overwhelming case for concluding that there is an “appearance 

of irresponsibility”.  Finally, with respect to this aspect of the 

analysis, the comment of Lord Hoffmann at paragraph 62 of 

Jameel is apposite and must be borne in mind: 

“The fact that the defamatory statement is not 
established at the trial to have been true is not 
relevant to the Reynolds defence. It is a neutral 
circumstance. The elements of that defence are the 
public interest of the material and the conduct of the 
journalists at the time.” 

 
 
 
 
 

Responsible Journalism  
 

63) As is accepted, it is an essential part of the analysis of the 

Reynolds defence that the article should stand the test of 

“responsible journalism”, a determination as to which is for the 

Court to make.  I accept that the non-exhaustive list of the ten 

factors articulated by Lord Nicholls, provides a useful 

background against which to consider this principle.  I have 

already considered these in turn above and made some brief 

comments as they may be considered to affect the instant case.  

But, I also note that Lord Hoffmann at para 58 of Jameel 

stated: 



 40

“I therefore pass to the question of whether the 
newspaper satisfied the conditions of responsible 
journalism. This may be divided into three topics: (1) 
the steps taken to verify the story, (2) the opportunity 
given to the Jameel group to comment and (3) the 
propriety of publication in the light of US diplomatic 
policy at the time.” (Emphasis Mine) 

 
64) In the instant case, the questions of verification and 

opportunity to comment overlap.  The writer of the article 

indicated in her evidence that she was aware of the suit filed in 

the Supreme Court by the NHDC.  Indeed, she had taken the 

opportunity to check the court files from which she was able to 

extract the particulars of the suit against CWTL.  She also 

contacted and interviewed Mr. Joseph Shoucair, the attorney-

at-law for the claimant NHDC about the law suit which had been 

filed and had also researched the records of the Registrar of 

Companies in order to verify the status of the company and its 

directors.  Those records indicated that Claimant, at the 

material time, remained a director of the CWTL although it was 

now his evidence that he had resigned as a director prior to the 

date of the article.  Ms. Gayle’s evidence is that there was no 

record of that at the Registrar’s office.  It is also not in dispute 

that the Claimant remained on the official letterhead of CWTL, 

identified as its “initiator”.  

 

65) She further testified that she had made several attempts 

to contact the Claimant in order to get his comments on the 

story which she was writing.  She was unsuccessful and she 

submitted the story, bearing in mind the publication deadlines, 

which article was then published without having secured “the 

gist of” the Claimant’s views.  It is not in dispute that the 



 41

headline placed on an article is not the work of the writer. 

Defendant’s counsel also points out that on the day after the 

offending publication appeared, and as a result of a 

conversation between the Claimant and a representative of the 

Defendant, the Gleaner had published a follow-up article which 

purported to present the Claimant’s side of the story. 

 
66) In this regard, the Defendant’s counsel’s submissions 

state:  
 

“………. as at the date of publishing, the Defendant was 
in fact a director of CWTL, a fact which was clearly 
stated in the body of the article and continued to play a 
leading role in CWTL’s affairs. CWTL was “initiated” by 
the Claimant in 1993, 4 years after he became a 
Member of Parliament. This fact was so important to 
him that it was carried on the letterhead of the Trust, 
in addition to the fact that he is a director. The sole 
purpose was to identify in the minds of people, his 
close association with the Trust. Further, in evidence 
the Claimant agreed that he was the public face of the 
Trust, but not the only one”. 

 

I am not sure that the Claimant’s role in the affairs of CWTL may 

properly be described as a “leading role”.  However, in the 

agreed documents there is some evidence that there was 

correspondence between the Claimant and NHDC in respect of 

the purported loans by the NHDC to CWTL.  For example, there 

is a letter from the Claimant dated December 20, 2003 to the 

NHDC in which the Claimant, signing as “initiator” on the CWTL’s 

letterhead states: 

 

“At that time we will be in a better position to assess 
whether or not the balance owed by allottees as well as 
unsold lots would adequately meet CWT’s obligation to 
NHDC.  Should we determine that there is a shortfall, 



 42

CWT will instruct its lawyers to give you the 
undertaking as it relates to the Blue Castle proposed 
lots”.  (Emphasis Mine) 

 

67) It is necessary to make the following observations.  Firstly, 

there is no corporate position within an operating company 

known as “initiator” which would allow a person, not acting in 

an executive capacity, to write in the terms in which this letter 

is written.  Secondly, there is an implicit, and indeed overt, 

acknowledgment that there is a financial obligation owed by 

CWTL to NHDC otherwise there would be no need for an 

undertaking from CWTL’s attorneys.  This acknowledgment is in 

direct contrast to the evidence of the Claimant who in his oral 

examination rejected any suggestion that there had been any 

loan made from NHDC to CWTL and which was outstanding.  

 

I have already spoken to the question of the source of the 

information and whether the nature of the source would have led 

to an apprehension that there may have been a need to confirm 

the allegations contained therein and I do not intend to rehash 

that here. 

 

Malice 

68) Counsel for the Defendant has, in his submissions, pointed 

out that the Claimant has not pleaded malice and that such 

must be strictly pleaded and proven.  Indeed, Part 69.2 of the 

Civil Procedure Rules does state that the claimant must state 

that the words were published maliciously.  It is my view that 

such a submission is misconceived because, as Lord Hoffmann 

said in Jameel, where Reynolds applies, it is no longer 



 43

necessary to carry out the “two-step” examination of “duty and 

interest” and “absence of malice”.  The concept of malice is now 

to be considered in the context of whether the article 

represents “responsible journalism”.  As he said at paragraph 

46: 

“If the publication is in the public interest, the duty and 
interest are taken to exist. The Reynolds defence is very 
different from the privilege discussed by the Court of 
Appeal in Blackshaw v Lord [1984] QB 1, where it was 
contemplated that in exceptional circumstances there 
could be a privileged occasion in the classic sense, arising 
out of a duty to communicate information to the public 
generally and a corresponding interest in receiving it. The 
Court of Appeal there contemplated a traditional privilege, 
liable to be defeated only by proof of malice. But the 
Reynolds defence does not employ this two-stage 
process. It is not as narrow as traditional privilege nor is 
there a burden upon the claimant to show malice to defeat 
it.” 

 

69) Williams and Skinner (‘A Practical Guide to Libel and 

Slander”, page 179) have summarised malice in the following 

terms: 

“1) The fact that the defendant did not believe the 

words were true is usually conclusive evidence of 

malice; 

2) If the Defendant published the words recklessly, 

without considering whether they were true or not, 

he will be treated as if he knew they were false; but 

mere carelessness, impulsiveness or irrationality will 

not suffice to prove malice; and 

3) Even an honest belief in the truth of the words will 

not save a Defendant who can otherwise be proved 



 44

to have had some dominant improper motive for 

publishing them…” 

In the instant case no evidence has been presented of the Claimant 

having any personal vendetta against the Claimant.  

Court’s Decision 

70) The Court accepts that the matter upon which the article 

sought to comment was a matter of public interest. In my view, 

it is not correct to say, as the Claimant’s submission asserts 

that: 

The issue for this court is not so much as to whether the 
contents of the article is a matter of public interest but 
whether the “whole thrust of the article was true” in so far 
as the conclusion that the ordinary reader would have 
come to having read to the article once regarding the 
conduct of the public official in lending his 
“firm/company…$307 million” at a time when he had 
ministerial portfolio over the lending agency.  

 
Rather, with respect, the issues are whether the publication as a 

whole is defamatory as understood by the ordinary reasonable 

reader of the Gleaner and, if it is, it is a matter of public interest in 

which the Defendant has exercised the principles of responsible 

journalism so as to avail itself of the Reynolds defence.  The Court 

is therefore cognizant of the fact that the determination as to 

whether the article, if otherwise defamatory, should be considered 

as protected by Reynolds defence, depends upon an assessment of 

whether it lived up to the principles of responsible journalism as 

determined by the court.  There is a balancing act here which the 

Court must exercise in coming to a decision. 

 

The Headline/ The Lead Article 



 45

71) Before setting out the decision at which I have arrived in 

light of the principles canvassed above, I wish to consider one 

other circumstance in this case in light of a case decided in 

1995 in the English House of Lords.  I have hitherto expressed 

the view that the gravamen of the Claimant’s complaint arises 

by virtue of the banner headline which wrongly characterized 

CWTL as “Blythe’s Firm” and the Claimant as a “shareholder” 

which may have conveyed the imputation that the Claimant 

may have had a financial or pecuniary interest in the company 

and that company may have benefited from an arrangement 

with a state agency for which the Claimant then had portfolio 

responsibility.  It may be considered that the sting of the libel, 

if such it is, arises largely because of these features.   

 

72) Charleston and another (Appellants) v. News Group 

Newspapers Limited and another (Respondents) [1995] 2 

AC 65, was a case in which the defendant newspaper had 

published an article with a headline and illustrated by photos.  

(The case is not on all fours with the instant matter but it is 

nevertheless instructive).  There the plaintiffs complained of the 

meaning which they said was conveyed to a publishee who read 

the headline and looked at the picture, but did not read the 

article. The question for the court was whether the publication 

could bear two meanings: one for that group of readers who 

read the headline and looked at the pictures, but did not read 

the article, and a second meaning for publishees who read and 

looked at all three, the headline, the pictures and the article.   

 



 46

73) It was held that a plaintiff in defamation proceedings may 

not arbitrarily split off different parts of a publication without 

good reason. A potentially defamatory photograph was 

accompanied by text which should be read with it. It was 

accepted that the obviously defamatory headline and 

photographs were neutralized by the accompanying text.  Lord 

Nicholls delivered himself of the following dicta:  

“Newspapers get thicker and thicker. The News of the 
World published on 15 March 1992 contained 64 pages. 
Everybody reads selectively, scanning the headlines 
and turning the pages. One reader, whose interest has 
been quickened by an eye-catching headline or picture, 
will pause and read an article. Another reader, with 
different interests or less time, will read the headline 
and pass on, leaving the article unread. What if a 
headline, taken alone or with an attached picture, is 
defamatory, but the text of the article removes the 
defamatory imputation? That is the question of law 
raised by this appeal.  At first sight one would expect 
the law to recognise that some newspaper readers will 
have seen only the banner headline and glanced at the 
picture. They will not have read the text of the 
accompanying article. In the minds of these readers, 
the reputation of the person who is the subject of the 
defamatory headline and picture will have suffered. He 
has been defamed to these readers. The newspaper 
could have no cause for complaint if it were held liable 
accordingly. It has chosen, for its own purposes, to 
produce a headline which is defamatory. It cannot be 
heard to say that the article must be read as a whole 
when it knows that not all readers will read the whole 
article.  To anyone unversed in the law of defamation 
that, I venture to think, would appear to be the 
common sense of the matter. Long ago, however, the 
law of defamation headed firmly in a different direction. 
The law adopts a single standard for determining 
whether a newspaper article is defamatory: the 
ordinary reader of that newspaper”. 

 



 47

74) The logic of the foregoing, which I adopt here, is that 

merely because the headline may convey a defamatory 

imputation, will not in and of itself determine whether an article 

is to be considered defamatory.  The article must of course be 

read as a whole or, as it has been put, "the bane and the 

antidote must be taken together".    

 

(I wish to note, en passant, the comment made by the 

Defendant’s counsel in response to the submission of the 

Claimant that “meaning” is to be considered in terms of the 

“ordinary, reasonable Jamaican reader”.  It was submitted for 

the Defendant that the passage in Bonnick cited by the Claimant 

ought not to be so interpreted.  The underlined section in the 

passage above would suggest that the interpretation suggested 

by the Claimant is probably correct).  

 

75) In the case under consideration, (Charleston) Lord 

Nicholls also continued:  

"This is not to say that words in the text of an article 
will always be efficacious to cure a defamatory 
headline. It all depends on the context, one element in 
which is the lay out of the article. Those who print 
defamatory headlines are playing with fire". 

 
The proper approach therefore always requires the Court to 

determine the single meaning which the work as a whole 

conveys to the notional “ordinary, reasonable reader”.  As Lord 

Bridge of Harwich stated in the same case:  

 
"Whether the text of a newspaper article will, in any 
particular case, be sufficient to neutralise the 
defamatory implication of a prominent headline will 
sometimes be a nicely balanced question .…... and will 



 48

depend not only on the nature of the libel which the 
headline conveys and language of the text which is 
relied on to neutralise it, but also on the manner in 
which the whole of the relevant material is set out and 
presented."  

 

76) His lordship also quoted the following words from Duncan 

and Neill on Defamation: 

"In order to determine the natural and ordinary 
meaning of the words of which the plaintiff complains it 
is necessary to take into account the context in which 
the words were used and the mode of publication. Thus 
a plaintiff cannot select an isolated passage in an 
article and complain of that alone if other parts of the 
article throw a different light on that passage." 

 

77) I have cited the above to reinforce the proposition that 

notwithstanding the banner headline of the offending article 

and the inaccurate statement of fact, the court must 

nevertheless consider the whole article and the single meaning 

to be attributed thereto.  As will be apparent from the 

foregoing, Reynolds has forever changed the proper approach 

to be adopted in determining whether a publication, whether in 

a newspaper or on the Internet, is to benefit from protection of 

the law. 

 

78) As Tugendhat J said at para 122 of Flood at first instance, 

in dicta seemingly approved by the Court of Appeal in the same 

case (per Lord Neuberger M.R): 

“In Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] AC 
127 the House of Lords reconsidered the weight which 
the law accords to protection of reputation and freedom 
of the press, and redressed the balance in favour of 
greater freedom to publish matters of genuine public 



 49

interest: Jameel v Wall Street Journal Europe Sprl 
[2007] 1 AC 359 paras 35 and 38.” 

  

Similarly, Lord Neuberger M.R. at paragraph 40 of Flood said:   
 

“And, as Lord Bingham of Cornhill put it in Jameel 
[2007] 1 AC 359, paragraph 28, Reynolds [2001] 2 
AC 127 "carried the law forward in a way which gave 
much greater weight than the earlier law had done to 
the value of informed public debate of significant public 
issues." 

 

79) Flood (supra) was a case in which the Court did have to 

weigh the public interest against the responsibility of the 

journalism.  There, a newspaper report of a police investigation 

into the conduct of the Claimant was the product of responsible 

journalism on a matter of public interest and so was protected 

by the Reynolds privilege. However the failure of the 

Defendant to report the Claimant’s exoneration by the 

Independent Police Complaints Commission rendered the 

continuing publication of the original report irresponsible and so 

not the subject of the privilege.   

 

80) It must be borne in mind that the ten (10) factors 

articulated by Lord Nicholls “are not like a statute, nor are they 

a series of conditions each of which has to be satisfied or tests 

which the publication has to pass” (per Lord Carswell at 

paragraph 10 in Seaga supra), the failure at any one of which 

would make the privilege unavailable.  Thus, for example, 

Jameel provides an example where the failure of an article in 

respect of one of Lord Nicholls tests, did not deprive the 

publication of being able to rely on Reynolds privilege.  In his 

judgment, Lord Bingham of Cornhill, at paragraph 35 said: 



 50

 
“…………….. the Court of Appeal upheld the judge's 
denial of Reynolds privilege on a single ground, 
discounting the jury's negative findings concerning Mr 
Dorsey's sources: that the newspaper had failed to 
delay publication of the respondents' names without 
waiting long enough for the respondents to comment. 
This seems to me, with respect, to be a very narrow 
ground on which to deny the privilege, and the ruling 
subverts the liberalising intention of the Reynolds 
decision. The subject matter was of great public 
interest, in the strictest sense. The article was written 
by an experienced specialist reporter and approved by 
senior staff on the newspaper and The Wall Street 
Journal who themselves sought to verify its contents. 
The article was un-sensational in tone and (apparently) 
factual in content. The respondents' response was 
sought, although at a late stage, and the newspaper's 
inability to obtain a comment recorded. It is very 
unlikely that a comment, if obtained, would have been 
revealing, since even if the respondents' accounts were 
being monitored it was unlikely that they would know. 
It might be thought that this was the sort of neutral, 
investigative journalism which Reynolds privilege 
exists to protect. I would accordingly allow the appeal 
and set aside the Court of Appeal judgment.  (My 
emphasis) 

 

81) It seems to me that in the instant case, the Defendant 

failed overall to observe the principles of responsible journalism 

sufficient to be able to rely on the Reynolds defence.  While 

the author was not responsible for the banner headline which 

captioned the story, the Defendant’s headline was, in my view, 

sensational and compromised the public interest which the 

story fulfilled.  I have also come to that view that the headline 

was specifically drafted to attract maximum attention.  In 

addition, it was factually incorrect to state that CWTL was 

“Blythe’s firm”.  Further, the factual inaccuracy that he was a 



 51

“shareholder” exacerbated the defamatory nature of the article.  

But perhaps of equal importance, no evidence has been 

adduced as to why publication of the article could not have 

awaited consummation of the efforts to secure the Claimant’s 

comments.   

 

Nevertheless, I do believe that in considering the issue of the 

damages to be awarded against the Defendant, it is also relevant 

to consider the Defendant’s behaviour between the time of 

publication of the defamatory article and the filing of the claim.  

In that regard, the Court has been referred to section 2 of the 

Libel and Slander Act and this is considered below.  

 

Section 2 Libel and Slander Act 

82) This provides as follows: 

“In any action for defamation, it shall be lawful for the 
defendant (after notice, in writing, of his intention to do 
so, duly given, to the plaintiff at the time of filing or 
delivering the plea in such action), to give in evidence 
in mitigation of damages, that he made, or offered, an 
apology to the plaintiff for such defamation before the 
commencement of the action or as soon afterwards as 
he had an opportunity of doing so, in case the action 
shall have been commenced before there was an 
opportunity of making or offering such an apology.” 

 

83) Defendant’s counsel recounts evidence which chronicles 

events which purport to outline the response of the Defendant 

to the Claimant’s stated displeasure at the publication of the 

article.  It was pointed out that as a result of a discussion 

between an employee of the Defendant and the Claimant, a 

follow up publication was done to comply with the Claimant’s 



 52

wishes on February 5, 2006, reporting the Claimant’s 

statements and comments on the Article.  

 

84) There was a subsequent exchange of correspondence 

between the Defendant and the Claimant’s then attorneys-at-

law, Crafton Miller and Company, the terms of which have been 

set out above.  It ended with the publication of an apology (also 

set out above) and a letter from the Defendant explaining why 

the apology had been published without the heading suggested 

by the Claimant.  

 

85) It was the submission of Defendant’s counsel that the 

publication of the Claimant’s response on February 5, 2004 

together with the subsequent apology following the lawyer’s 

letter met fully the criteria set out in Nail v. News Group 

Newspapers [2004] EWHC (QBD) 893 where the court said (in 

a passage also cited by the Claimant’s counsel): 

“ … There is no point in endlessly haggling over or 
niggling about size or location of the publication of an 
apology. … I believe that the important elements of the 
apology are that it was published quickly after the 
proceedings and that it was relatively eye catching”.  
 

 
86) On the other hand, Claimant’s counsel submitted that the 

manner in which the Defendant had offered to publish the 

apology and the delay of fifty-six (56) days in publishing were 

inconsistent with any sincerity.  The invitation to submit the 

terms of an apology with which the Claimant would be satisfied 

was inappropriate, although he does not suggest what approach 

would properly satisfy the Claimant.  Further, he says, it ought 

not to be accepted as capable of mitigating any damages.  



 53

Moreover, it was submitted that it was, in any event, also 

inconsistent with the Reynolds defence.  He characterized the 

defence of the Defendant as saying “We did nothing wrong”.   

 

87) I believe that this is a mis-characterization of both the 

Defendant’s and the Reynolds defence.  The Defendant has 

not sought to plead justification nor has there been any 

insistence upon the correctness of any fact subsequently proven 

or admitted to be incorrect.  I hold that the Defendant, in the 

circumstances of this case, may rely upon the apology offered 

by virtue of the provision in section 2 of the Libel and Slander 

Act, and I shall accordingly take it into account in mitigation in 

consideration of damages to be awarded to the Claimant herein 

as is discussed .  

 

DAMAGES 

88) Murphy, (‘Street on Torts’, 12th edition, page 568-569), 

in language which I adopt, says:  

“The main function for the tort of defamation is to 
compensate the Claimant for his loss of reputation: that is, 
the extent to which he is held in less esteem and respect, 
and suffers loss of goodwill and association. Damages for 
this loss of reputation are at large in respect both of libel 
and slander actionable per se…compensation may be given 
for insult or injury to feelings. In addition, circumstances of 
aggravation and mitigation are important…” 

  

The Claimant has, indeed, suffered some damage.  According to 

his evidence, his reputation has been negatively affected as 

some persons have, after the publication of the article, perceived 

him in a negative light. It is for the Court to decide the amount 

of compensation to which the Claimant is entitled based on the 



 54

imputations reasonably to be drawn from the publication of the 

article.  The extent of those damages will depend upon the 

Court’s views as to the extent of injury to the person’s feelings 

including aggravating factors; the extent of the publication and 

mitigating factors.  

 

 

Injury to Feelings  

89) It is clear that a claimant is entitled to compensation for 

injury to his feelings.  He contends that this publication has 

caused him stress and embarrassment.  He further avers that 

he was distressed as people jeered him asking him for some of 

the money that he “tief”, and that his family members cried and 

feared he would be incarcerated.  In McCarey v Associated 

Newspapers Limted (No.2)[1965] 2QB 86 at 104, Pearson LJ 

in dealing with the elements of damages stated: 

“Compensatory damages…may also include the natural 
injury to his feelings- the natural grief and distress which 
he may have felt at having been spoken of in defamatory 
terms……………...”   

 

Extent of the Publication 

90) The extent of publication is relevant to the question of the 

quantum of damages. The article complained of was published 

in a local newspaper which is also posted on the Internet and so 

was accessible to a wide audience including the Jamaican 

Diaspora. While this may be a quantitative factor to be taken 

into consideration, I would deduce from the dicta of Lord 

Neuberger in Flood (supra) that it is not a qualitative factor 

which would result in the exclusion of the Reynolds defence.   

 



 55

 

Mitigating Factors   

91) Duncan and Neil, “Defamation”, at page 137 lists the 

main factors to be taken into consideration, as mitigating 

factors to reduce the damages.  These include: 

(1) the reputation of the plaintiff; 

(2) the behaviour of the plaintiff towards the defendant 

and in the action; 

(3) any apology tendered by the defendant; 

(4) other facts negativing malice on the part of the 

defendant; 

(5) sums received by the plaintiff in respect of similar 

publications.     

For the purposes of the instant claim, it needs only be stated 

that according to the evidence, the Claimant seemed to have 

enjoyed a good reputation prior to the publication.  It must be 

remembered, however, that evidence by the Claimant about the 

feelings of his relatives or indeed, other members of the public, 

is hearsay evidence, as no witness was brought to testify as to 

their response to the article.  There is, further no basis for the 

submission by Claimant’s counsel that the article caused the 

Claimant to lose the election for the presidency of the People’s 

National Party.  Indeed, as was pointed out in the Defendant’s 

submission, that election did not take place for some two years 

after the publication. Nor is there any empirical data to support 

the proposition that he was later denied a cabinet post because 

he was identified by The Gleaner as owing money to the NHDC.  

Such an appointment is entirely within the prerogative of the 

Prime Minister at the time such a nomination is to be made. 



 56

 

92) As far as the second mitigating factor is concerned, 

nothing turns in this case on any behaviour of the Claimant 

towards the Defendant. However, the Court takes account of 

the fact that a follow up article was published within days of the 

original publication, aimed at providing the Claimant’s side of 

the story.  Moreover, an apology was published in the 

Defendant in terms submitted by the Claimant’s then attorneys-

at-law.  That apology sought to clarify the Claimant’s status vis-

à-vis the company, CTWL, in an effort to mitigate some of the 

damage done to the Claimant by the original article. While the 

Claimant contends that the apology did not come early enough, 

it is clear from the correspondence that at all material times 

there were on-going exchanges between the parties in an 

attempt to resolve the differences. In my view the fact that an 

apology was published, especially one in conformity with 

section 2 of the Libeland Slander Act, is to be considered as a 

mitigating factor when assessing the damages.  

 

93) Finally, I should note that based upon the evidence 

adduced, I can find no indication of malice on the part of the 

Defendant.  This therefore is also a factor in reducing any 

award of damages.  

 

Special Damage 

94) I wish to dispose firstly of the matter of special damages 

as part of the claim of the Claimant.  “Clark and Lindsell on 

Torts” [17th Edn. p. 1144] states that “the special damage 

required in an action for slander not actionable per se must 



 57

involve the loss of some specific thing or temporal advantage 

capable of being estimated at a money value.” (My emphasis) 

In The Gleaner Company and Dudley Stokes v. Eric 

Anthony Abrahams Privy Council Appeal No. 86 of 2000, the 

claimant was able to show that he suffered a loss of earnings 

and incurred expenditure for medical treatment for depression 

resulting from the publication of the libelous statement by the 

defendant.  There is no evidence of special damage in the 

instant case and none has been claimed or proven. 

 

Aggravated and Exemplary Damages 

95) The Claimant in the instant case has also asked the Court 

to award him aggravated, exemplary as well as compensatory 

damages if the Court finds in his favour.  Having considered all 

the circumstances, I have formed the view that there is no 

legitimate basis to make an award of aggravated or exemplary 

damages. My conclusion is based upon the following. 

 

Aggravated Damages 

96) Though Lord Devlin first clearly analysed the concept of 

“aggravated damages” in compensatory terms in Rookes v 

Barnard, [1964] AC 1129, there has continued to be some 

confusion about whether aggravated damages have a punitive 

or quasi-punitive function. 

 

According to the England and Wales Law Commission in its 

report “Aggravated, Exemplary and Restitutionary 

Damages” ([1997] EWLC 247(2) (16 December 1997). 

 



 58

Although the precise meaning and function of aggravated 
damages is unclear, the best view, in accordance with Lord 
Devlin’s authoritative analysis in Rookes v Barnard, 
appears to be that they are damages awarded for a tort as 
compensation for the plaintiffs mental distress, where the 
manner in which the defendant has committed the tort, or 
his motives in so doing, or his conduct subsequent to the 
tort, has upset or outraged the plaintiff. Such conduct or 
motive aggravates the injury done to the plaintiff, and 
therefore warrants a greater or additional compensatory 
sum. (My emphasis) 

 
97) It is also clear on authority that, particularly in defamation 

actions, the conduct of the defendant and his legal advisors 

after the commission of the tortuous act may give provide a 

basis for an award of damages to be increased.  In the case of 

Sutcliffe v Pressdram Ltd [1991] 1 QB 153 Nourse L.J. gave the 

following examples: 

“... failure to make any or any sufficient apology and 
withdrawal; a repetition of the libel; conduct calculated to 
deter the plaintiff from proceeding; persistence, by way of 
prolonged or hostile cross-examination of the plaintiff or in 
turgid speeches to the jury, in a plea of justification which 
is bound to fail; the general conduct either of the 
preliminaries or of the trial itself in a manner calculated to 
attract further wide publicity; and persecution of the 
plaintiff by other means”.  

98) The authorities suggest that in order to be eligible for 

aggravated damages, the facts must satisfy the “exceptional 

conduct test” which requires the court to focus its attention 

primarily on the nature of the defendants conduct rather than 

the extent of the plaintiffs injury, and to determine that such 

conduct merits an enhanced award of damages. 

 



 59

99) In Thompson v MPC [1997] 3 WLR 403 the Court of 

Appeal used the label "aggravating features" (causing injury to 

feelings) to refer to the circumstances in which an aggravated 

damages award was justified in addition to a basic 

compensatory award. 

There does not appear to me on the evidence elicited, to be 

circumstances which lead me to the view, on a balance of 

probabilities, that the Defendant’s conduct was exceptional, 

although, by definition, the libel caused “injury to feelings”. 

 

Exemplary Damages 

100) With respect to the claim for “exemplary damages” I have 

likewise concluded that there is no basis for such an award. 

It is clear from the authorities that exemplary damages are only 

to be awarded where the court is satisfied that the damages 

given as compensatory damages including, where necessary, 

aggravated damages, are not sufficient to compensate the 

claimant for his loss and injury.  In Rookes v Barnard (supra) 

Lord Devlin also articulated the circumstances in which such 

damages could be awarded.  His Lordship said that based upon a 

study of the authorities there were only three categories of cases 

in which such an award could be made.  These are: 

 
a) Where there was “oppressive, arbitrary or unconstitutional 

action by the servants of the government”. He opined that 
this did not extend to private corporations. 

b) "Cases in the second category are those in which the 
defendant's conduct has been calculated by him to make a 
profit for himself which may well exceed the compensation 
payable to the plaintiff."  

c) A third category in which exemplary damages are 
expressly authorised by statute.  



 60

101) In Rookes Lord Devlin, at p 1228 of the report, had drawn 

attention to the difference of purpose of compensatory 

damages and punitive or exemplary damages.  He said: 

"In a case in which exemplary damages are appropriate, a jury 
should be directed that if, but only if, the sum which they have 
in mind to award as compensation (which may, of course, be a 
sum aggravated by the way in which the defendant has behaved 
to the plaintiff) is inadequate to punish him for his outrageous 
conduct, to mark their disapproval of such conduct and to deter 
him from repeating it, then it can award some larger sum."  

 
102) This characterization of the law on exemplary damages 

and in particular the “if, but only if” test has been fully accepted 

as a correct statement of law. See for example the case of 

Kuddus (AP) v Chief Constable of Leicestershire 

Constabulary [2001] UKHL 29 (June 7, 2001) where the dicta 

of Lord Devlin were cited with approval by Lord Slynne of 

Handley.  As noted by Lord Slynne, Lord Devlin had observed at 

page 1229: "Everything which aggravates or mitigates the 

defendant's conduct is relevant".  I have in this regard looked 

at the evidence of the conduct of the Defendant and I can see 

nothing in it which may fairly be said to exacerbate the damage 

to the Claimant. 

 

103) It seems to me, therefore, that there is no basis for 

concluding that basic damages would be inadequate to 

compensate the Claimant for the libel and I so hold. 

 

I turn now to consider the appropriate quantum of general 

damages to be awarded in this case.  

 



 61

Award 

 

104) The Claimant relies heavily on the Abrahams case, which 

was decided in 2001 for guidance as to how to quantify the 

award of damages. In that case an award of JA$80.7 million 

was awarded and the Court of Appeal reduced it to JA$35 

million, a figure with which the Judicial Committee of the Privy 

Council felt it was not competent to disagree.  The Claimant’s 

counsel asserts, without adducing any evidence to support it, 

that the reputation of the Claimant was greater than that of Mr. 

Abrahams in the Abrahams case.  It is not clear on what basis 

this proposition is made.  Certainly, the evidence in Abrahams 

was that the claimant there was an international consultant and 

was unable to secure any consultancies for a period of about 

two (2) years.  Moreover, there was other considerable 

evidence that the defendants in that case behaved 

contumeliously in relation to the prosecution of the case and 

sought to continue to defend the libelous averments long after 

it had become apparent that they were untrue.  It seems clear 

that in those circumstances the Court was entitled to make the 

award it did, and to include a sum representative of a deterrent 

element in the damages.  Without more, I cannot accept that 

Abrahams provides a comparable case for the purposes of 

determining damages and I find it is easily distinguishable.   

 

105) In Chong, Mangatal J accepted that it was appropriate to 

consider previous cases and update damage awards based upon 

the Consumer Price Index as done in personal injury cases.  In 

that regard, she considered the award made in the Seaga v 



 62

Harper case, although she rightly cautioned that each case is 

unique.  While there can be no quarrel with the principle, it 

must be borne in mind that in the personal injury cases, 

comparisons are based upon the reported injuries being similar.  

The difficulty therefore is to compare the reputations of 

different persons in disparate situations as well as the relative 

damage to reputations occasioned by the libel.  In Chong 

Mangatal J. also considered dicta from the Court of Appeal in 

Bonnick where the decision in favour of the claimant at first 

instance was overturned by the Appeal Court, but the court, 

obiter, indicated that an award of $650,000.00 would have 

been appropriate.   

 
 

106) In Seaga, the successful party, Harper, was awarded by 

the Court of Appeal the sum of $1,500,000.00 reduced from 

$3,000,000.00.  Mr. Harper, at the time the libelous publication 

was made, was a Deputy Commissioner of Police and, based 

upon the evidence elicited, was in line to be considered for the 

post of Commissioner of Police.  There was no claim for special 

damages.  As a deputy police commissioner, it is unlikely that 

the reputation at risk was as great as that of a senior minister 

of government.  However, for purposes of comparison, I believe 

that the case may provide some guidance as to the level of 

damages which may be appropriate. The award by Brooks J was 

made in December 2003 when the re-based CPI was 73.9.  In 

February of this year the CPI was 167.1. This would mean that 

the award of $1,500,000.00 updated would now yield 

$3,391,745.60.  Given my view of the relative reputations of a 

Commissioner of Police and senior government minister, I do 



 63

not believe that it would be unreasonable to increase that sum 

to between $5,500,000.00 to 6.5 million dollars.  

 

107) I would also refer to my own unreported oral decision in 

Jamaicans for Justices and Carolyn Gomes v New Media 

Communications Limited and Others HCV 00280 of 2006.  

In that case, the first claimant who is a extremely well-known 

Human Rights Activist and the Executive Director of the 2nd 

Claimant, was said to have accepted donations on behalf of the 

second claimant, from “right wing pro-Nazi groups”, an 

allegation which was shown to be untrue and would have been 

of gravest concern for her and the second claimant’s credibility.  

She was awarded $4,500,000.00 for libel in January 2011.  

That sum would be marginally updated by less than two per 

cent to take account of the March 2011 CPI. 

 
 

108) In Gladstone Wright v The Jamaica Observer  Suit No: 

C.L. W 125 of 1999 (unreported) a case now on appeal, a jury 

awarded a banker who had been libeled by an article which 

suggested that he had been sent on leave from his banking 

employment for corrupt banking practices, the sum of 

$20,000,000.00 and exemplary or punitive damages of 

$10,000,000.00.  The writer of the article in that case sought to 

justify his allegations based upon his being present in the office 

of a banker friend of his who called another banker in Montego 

Bay while the Montego Bay banker purportedly had a 

conversation with the claimant, which conversation was 

overheard by the writer of the libelous article.   



 64

109) Both the fact that the award was made by a jury and that 

it is on appeal, make it an unsafe precedent to follow.  In 

addition, I have already indicated that there is no basis for 

exemplary damages in the instant case. 

 

110) While the gravity of the libelous imputation should not be 

understated, the Court has to make a determination based on 

the evidence as to the extent of the damage to the reputation 

of the Claimant.  I do not believe that the nature of the 

imputation is at the top end of the gravity scale.  Given all the 

above, including the mitigating factors supplied by what I hold 

to be the generally co-operative behaviour of the Defendant, I 

believe that an award of $6,000,000.00 for the Claimant in the 

circumstances of this case represents an appropriate sum and I 

so order. 

 
 

111) I also award costs to the Claimant, to be taxed if not 

agreed. 

 

 

 

ROY K. ANDERSON 
PUISNE JUDGE 
May 12, 2011 


