
       [2014] JMSC Civ 127 

 

 

IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE OF JAMAICA 

CIVIL DIVISION 

CLAIM NO. 2009 HCV 00070 

 

BETWEEN  JOSEPH M MATALON   FIRST CLAIMANT 

AND  HONOURABLE MAYER MATALON OJ  SECOND CLAIMANT 

AND   JAMAICA OBSERVER LIMITED   DEFENDANT 

 

Gordon Robinson instructed by Winsome Marsh for the first claimant 

Winston Spaulding QC and Vincent Chen instructed by Chen Green & Company 
for the defendant 

 

February 6, 7, 8, 11, 2013 and August 15, 2014 

 

DEFAMATION – LIBEL – FAIR COMMENT – QUALIFIED PRIVILEDGE – 
REYNOLDS PRIVILEGE – RESPONSIBLE JOURNALISM 

 

 

 



SYKES J 

[1] Mr Joseph M Matalon is revolted at Mr Al Edwards’ piece in the Caribbean 

Business Report, a pull-out business magazine, published by the Jamaica Observer 

Limited (JOL) on Friday, October 3, 2008. He believes that the article defames him 

by (a) omitting critical facts; (b) misrepresenting some facts by not placing them in 

their proper chronological order; and (c) portraying him as the chief architect of an 

elaborate plot to fleece investors by setting out on a path to ‘hook’ them on the ‘toxic’ 

bonds offered by Mechala. Toxic bonds, it is said, has a pejorative meaning, namely, 

that they are based worthless underlying assets and this fact was concealed from 

the bondholders. The purveyors of such bonds, it said, knew that the bonds were 

‘dodgy’ but nonetheless, by concealment of vital information which amounted to 

misinformation, unsuspecting persons were induced to purchase them and only 

realised that they really hollow. The risks were not disclosed.    

 

[2] Mr Matalon was distinctly unimpressed by his picture being given front page 

prominence in the newspaper under the title ‘The Matalons: A story of family bonds.’ 

If this, seemingly innocuous title was bad enough then Mr Matalon’s view of Mr 

Edward’s work went into sharp decline when he saw the title of the body of the piece 

on page 3 which was, ‘The trouble with toxic bonds: How Mechala bond holders lost 

out.’ 

 
[3] According to Mr Matalon, the words of the article and, in particular, those 

highlighted in his particulars of claim, when examined in the full context, their 

ordinary and natural meaning is that Mr Matalon was part and parcel of a plot to (a) 

take money from investors under false pretences; (b) lie to investors by misstating 

the true financial position of the company raising the money; (c) use that money to 

capitalise the family companies; (d) use the money for the personal benefit of the 

family.  

 

[4] Mr Al Edwards, the author the offending piece, was ebullient and confident. Mr 

Edwards stated that the article would safely be ensconced in the pantheon of his 



best works. He describes himself as a very experienced writer on financial affairs 

having worked in that capacity for in excess of fifteen years.  

 
[5] JOL, the defendant and employer of Mr Edwards, has a number of publications 

including the Caribbean Business Report (CBR). The CBR, as the name suggests, 

reports on business matters occurring within Jamaica, the Caribbean and the wider 

world.  

 

[6] JOL, in response to this claim, pleads that the ‘article was objectively written in 

good faith expressing fair comment on a matter of significant public importance and 

on a matter involving the public interest on an occasion of qualified privilege’ (para 

12 of defence). It particularises the grounds on which this plea rests.  

 

[7] In paragraph 16, JOL states that ‘the article constitutes fair comment on matters 

of public interest on an occasion of qualified privilege’ and that ‘the words were 

expressions of [honest, sincere] opinions’ which were ‘reasonable beliefs in the 

circumstances.’ In paragraph 17, JOL pleads that the ‘defendant had a duty to 

publish and the public a right to read the article which was a matter of public 

interest.’ 

 

The offending article 
[8] The relevant parts of the article will now be set out. The paragraphs will be 

numbered for ease of reference even though they are not numbered in the original 

publication: 

 

THE TROUBLE WITH TOXIC BONDS 
How Mechala bond holders lost out 

 

[1] The crisis of the United States financial system 

meltdown has drawn comparisons with the Jamaican 

landscape of the ‘90s and more particularly the failings of 



some of its leading indigenous financial institutions. A look 

back at the Mechala bond offering by the Matalons in both 

apt and instructive.  

 

Fictitious capital 
[2] The reason may of Wall Street’s leading institutions are 

experiencing difficulties is because of a liquidity problem 

transmuting into an insolvency problem. Why? Because 

many of them are going broke, thus leading to a banking 

crisis. 

[3] There are those who surmise the crisis is not a result of 

insufficient money flows making their way throughout the 

financial system. Many of the citadels of Wall Street – Bear 

Stearns, Lehman Brothers, Wachovia – held billions in 

depreciated mortgage-backed securities that nobody wanted 

to buy whether they were called Collateralised Debt 

Obligations (CDOs) or Asset Backed Commercial Paper. 

What is happening is that these instruments are now worth 

far less than their original price and as a result, these toxic 

instruments are written down; those who invested in them 

have to settle for far less and as a consequence end up 

having to bite the bullet. The premise of these so-called 

assets is that you are buying not into actual wealth but future 

wealth that is not yet generated.  

[4] By the mid-nineties the Matalon family had a huge debt 

obligation which threatened the viability of the family-run 

business empire which at one time had 32 subsidiaries 

which stretched from banking, construction, dairy operations, 

pharmaceuticals, sales and a host of other businesses. In 

1995, the Mechala Group was incorporated as the operating 

holding company for all the Matalon subsidiaries. 



[5] The Matalon family took the decision to rationalise its 

operations and change its management structure with 

Joseph A Matalon (Big Joe) making way for Joseph M 

Matalon (Little Joe) as president and CEO of the family 

empire. 

[6] The new vehicle for the Matalon family business 

interests would be called Industrial Commercial 

Developments (ICD) with the Matalons offloading many of its 

interests and focusing on core activities. “We will now focus 

primarily on seeking investment opportunities for further 

growth and development of the ICD group while still 

providing broad-based policy direction and legal services for 

the subsidiaries” said Joseph M Matalon back in 2000. 

[7] What is clear is that the Matalon group of companies 

which was established way back in 1962 had by the mid-

nineties become desperately short of capital and had to 

reconfigure its balance sheet. It would have to acknowledge 

that it was no longer the corporate force it once was, and 

find a way of increasing its equity stake in companies that 

once were synonymous with corporate Jamaica run by the 

first family of Jamaica. 

 

Turning to the international capital market 
 

[8] With a debt of almost US$70 million in a high interest 

rate regime, the Matalons turned to the international capital 

market in an effort to rescue a business dynasty. The bonds 

were predicated on the reputation of the Matalon family, and 

its position in corporate Jamaica. As the US firm Donaldson, 

Lufkin & Jenrette Securities who later served as the 

Matalons’ financial advisor put it: “Mechala is one of the 



largest companies in Jamaica. It is a diversified business 

enterprise engaged in three principal lines of business 

development and construction manufacturing and trading 

and financial service. 

[9] “Mechala and its subsidiaries are together Jamaica’s 

largest developer of housing and related social and 

commercial infrastructure; a major distributor of foods, 

hardware, pharmaceutical, personal care and other 

consumer products; and a major provider of insurance 

investment management and other financial products and 

services.” 

[10] This is how would investors would be hooked, and it 

would be a sovereign bond that would put Jamaica on the 

map with other companies expected to follow in the 

footsteps of the Matalons.  

[11] The Matalons raised US$100 million which allowed 

them to address their debt and clean up the balance sheet, 

but the bond offering was an abject failure. The Matalon 

companies failed to perform and the trading of the bonds 

became illiquid. It sullied the reputation of Jamaica on the 

international capital market and other leading Jamaican 

players could no longer go this route. The Matalons saw 

their credit rating downgraded and the value of the bonds 

depreciated fast. Those who bought into the bonds were 

badly burnt, with the Matalons unable to pay out what they 

should have.  

[12] Bear in mind that a bond is a debt security in which the 

authorised issuer owes the holders a debt and is obliged to 

repay the principal and interest (the coupon) at a later date, 

termed maturity. The Matalons in effect used other people’s 

money to capitalise their businesses, eradicated debt and 



because of the poor performances of their companies were 

unable to make good. It was an embarrassment of 

humungous proportions.  

 

Matalon bondholders got burnt 
 

[13] A bondholder who was traumatised by the experience 

said: “Looking back there a number of us that felt disgruntled 

and unhappy with the bond issue. One of the problems with 

that bond offering was that the Matalon group of companies 

are private, not listed, so no one really knew what was going 

on. We had to take their word for it and the picture they 

painted was rosier than really was the case.” 

[14] Merrrill Lynch was the lead institution of the Matalon 

bonds, which was subscribed by mainly overseas investors. 

It touted US$75 million in senior notes, which were set to 

mature at the end of 1999 and another US$25 million in 

senior notes due to mature in December 2002. 

[15] Many Jamaicans were not inordinately impressed with 

the Matalon bonds and so the family went on a road show to 

sell them in the Eastern Caribbean. 

[16] With the bonds proving to be a damp squib and 

investors losing out big time, the Matalons with US$100 

million in their pockets, paid bondholders a paltry 47 cents 

on the dollar to buy back the bonds. 

[17] … 

[18] … 

[19] The Mechala Tender Offer was to purchase all of 

Mechala’s US$75-million 12 ¾% senior notes due 1999 at 

US$351.57 per US$1000 principal amount (including all 

accrued and unpaid interest through the expiration date) and 



all of its outstanding US$25-million 12% Senior Notes due 

2002 at US$345.28 per US$1,000 principal amount, subject 

to the terms and conditions set forth in the Offer to Purchase 

dated June 24, 1999. 

[20] By this time Donaldson, Lufkin & Jenrette were brought 

on to act as financial adviser to Mechala in connection with 

the Offer and Solicitation and related matters.  

[21] In short, Matalon bondholders were paid a reduced 

sum in lieu of their investment in bonds valued at US$100 

million. Feeling aggrieved and hard done by the Matalons, 

three US mutual funds, Federated Strategic Income Fund, 

Federated International High Income Fund and Strategic 

Income Fund who had invested US$5 million in the Matalon 

bonds sued to recover more money and sought to obtain 70 

cents on the dollar from the subsidiaries of the Mechala 

group. 

[22] … 

 

Matalons restructure again 
[23] Come 2005, the Matalons underwent yet another 

restructuring exercise. Now called Industrial Commercial 

Developments Limited, and after selling its merchant bank 

Manufacturers Sigma to Pan Caribbean Financial Service, 

the once mighty business empire that comprised 32 

subsidiaries was reduced to its construction arm WIHCON, 

WIHCON Properties; its general insurance firm BCIC, and its 

insurance brokerage IIB/CGM. 

[24] … 

[25] .. 
[26] Back in July 1999, the late eminent columnist Morris 

Cargill, commenting on the changing fortunes of the once 



Mighty Matalon family, wrote:” "On the subject of misfortunes 

I see that Mechala is teetering on the edge of collapse.  This 

really worries me even than the usual spate of business 

failures. I have always regarded the Matalons as 

exceptionally able and rich. If they are now in trouble then all 

of us are.  However, I am intrigued by the latest proposal of 

Mechala. 

[27] It sold bonds in its businesses to various people.  As 

the profitability of Mechala declined the value of those bonds 

also declined, and it seems they are worth on the market 

about one-third of what they were worth before. In 

consequence, Mechala is proposing to buy back these 

bonds at about one-third of the price at which they were 

originally sold.  

[28] This will neatly cancel two-thirds of their original debt.  

This is a smart piece of financing, entirely legal and entirely 

within the rules of the games which people like that play.   

[29] I have never played according to those rules.  The 

consequences have been, not unexpectedly, that I am 

relatively poor; nevertheless I thank the Lord Buddha that I 

have been spared these activities.  I sleep well at nights and 

do not have to indulge in situations which made me want to 

go outside and   throw up." 

 

[9] It is now appropriate to give some additional flavour to this claim by giving a brief 

history of Mr Matalon and the group of family owned businesses so that the contours 

of the trial can be negotiated properly. 

 

The context 
[10] Mr Joseph M Matalon is a member of what has been referred to as the third 

generation of Matalons. The Matalons are respected business and civic leaders in 



Jamaica. Mr Joseph M Matalon from this point onward will be referred to as Joseph 

M in order to distinguish him from Mr Joseph A Matalon who will be called Joseph A. 

Also, it should be noted that the second named claimant, Mr Mayer M Matalon died 

before this trial commenced. The claim has gone forward with Joseph M as the sole 

claimant. Mr Mayer M Matalon will be referred as MM. No disrespect is intended. 

This is merely to assist in the retelling of the narrative.  

 

[11]  It is well known that Jamaica underwent a period of exceptionally high interest 

rates (at times over 50%). Many businesses were struggling to survive. The 

businesses owned and operated by the Matalon family were no exception. In 1995, 

Mechala, a holding company, was formed to hold the various companies owned and 

operated by the family.  

 

[12]  Mechala sought to reduce its debt burden and to this end was seeking ways to 

either pay off existing debt or substitute cheaper debt for the expensive debt it was 

carrying. After discussion with legal and financial advisers, Mechala took the 

decision to raise money by issuing bonds to qualified institutional investors in the 

United States of America. In order to do this, Mechala had to meet all the requisite 

regulatory requirements of the Securities Exchange Commission (SEC), the United 

States of America’s equivalent of Jamaica’s Financial Services Commission.  

 
[13] The documentation stated explicitly that there was a risk involved with 

purchasing the bonds that were to be issued by Mechala. The SEC took the decision 

that the bond should be issued only to qualified institutional investors. It is common 

ground in this case that all the relevant prospectus document was available on the 

SEC’s website. Mr Edwards admitted that he saw the prospectus on the website.  

 
[14] The SEC required all the risks to be specifically identified. This was done. In 

order to give a flavor of the risk identified, a few will be stated. In the Offering 

memorandum in respect of the US$75,000,000.00 12 ¾% Senior Notes due 1999, 

under the heading ‘Risk Factors’ it was stated that Mechala had limited assets of its 

own and that the ability of Mechala to pay interest on notes or repay the notes on 



maturity or otherwise would be dependent on cash of the subsidiaries and payment 

of funds by those subsidiaries to Mechala. It was also stated that Mechala was highly 

indebted. It was noted that Mechala collected substantially all of its revenue in 

Jamaican dollars in a context where the company was raising money in United 

States currency and the Jamaican dollar has experienced significant depreciation 

against the United States dollar.   

 
[15] The document indicated that there was no market for the bonds; that there was 

no assurance that any secondary market would develop and even if such a market 

developed the prices at which the notes would be traded could not be stated with 

any degree of certainty.  

 
[16] Investors were specifically told that Mechala would not be required to file reports 

with the SEC but that the company would, so long as the bonds remain outstanding, 

provide information to the holders and to securities analysts and prospective 

investors on request.  

 
[17] Under the heading country risks, it was stated that virtually all the group’s 

operations are located in Jamaica where the dollar depreciated significantly against 

the United States currency. It was noted that there were high levels of inflation.  

 
[18] Under the heading risks related to the company. The offering memorandum 

noted that there were net losses of US$5.3m (1994), US$0.3m (1995) and US$5.2m 

(first half of 1996).  

 
[19] In the section headed ‘Notice to Investors’ it was specifically stated that the 

notes were not registered under the Securities Act and are not to be sold in the 

United States of America. Later on in that section, it was stated that each purchaser 

will be deemed to be purchasing the note for his own account or on account of his or 

her sole investment discretion.  

 



[20] The documentation put it beyond doubt that any issuing or selling or dealing with 

the bonds in breach of the SEC’s requirements would be visited with serious 

consequences, including but not limited to criminal sanctions.   

 

[21]  Between 1996 and 1997, Mechala raised US$100m. The bonds were issued in 

two tranches. However, things did not go according to plan. As the end of 1998 

approached, it became apparent that Mechala would not generate enough revenue 

to pay off the bond holders by the maturity date in 1999. A plan was needed to deal 

with the impending problem. 

 

[22]  After agonising over the matter, Mechala decided that it would enter into a 

scheme of arrangement under the Companies Act of Jamaica which would see that 

the bond holders receive US$0.47 of the face value of their original investment. The 

scheme was approved by the Supreme Court and upheld by the Court of Appeal of 

Jamaica notwithstanding the efforts of two institutional investors who were opposed 

to the plan.  

 
[23]  This plan saw Joseph M, on behalf of the owners of the company, putting up 

some JA$20m of their private money. It took the form of additional equity into the 

company and giving up their bonds without compensation, that is to say, those 

members of the family who held bonds put them into the pool without getting the 

US$0.47 per dollar to which they would be lawfully entitled. This contribution by the 

Matalons enabled the investors (other than the Matalons) to get an increased payout 

from US$0.35 per dollar to US$0.47 per dollar. In short, they too suffered like the 

other bond holders. There is no evidence to suggest that the Matalon family bond 

holders came out better off than the other investors. They were in fact worse off 

because they put up additional money and lost the value of their bonds. This process 

was completed by 2000/2001. The article appeared in November 2008.  

 

 

 



Joseph M’s case 
[24] The court now turns to the cases of the parties beginning with Joseph M’s. 

Joseph M put his case in this way. The full photograph of Joseph M on the front 

page of the publication under the front-page caption, THE MATALONS: A story of 
family bonds, indicated that he was to be the main focus of the article. This was 

reinforced by a smaller photograph of Joseph M placed in the body of the article. The 

title of the article itself, ‘The Trouble with toxic bonds’ and the sub-title, ‘How 

Mechala bond holders lost out’ indicated that Mechala bonds were to be viewed as 

toxic bonds. Toxic bonds, according to Joseph M, in evidence, meant those bonds 

which the issuers knew from the outset were no good but were sold as if they were 

good. Not only that, the issuers withheld vital information or at least did not provide 

full and accurate information so that that purchasers would have been able to make 

fully informed decision about the quality of the bonds on offer and consequently, an 

informed decision on whether they wished to purchase these bonds. By contrast, the 

Mechala bonds were fully described and all the risks associated with them were spelt 

out in clear and unmistakable language. The court observes, having read the 

prospectus, that this was an understatement. Even the most obtuse could not fail to 

appreciate the risks involved. The prospectus used largely accessible English and 

such jargon as there was did not detract from a clear identification the risks involved.  

 

[25] This is how the court understood Joseph M saw the various paragraphs of the 

article. Paragraphs 1 – 3 referred to bonds packaged as mortgage-backed securities 

and sold to the public. It is now common knowledge that some of these bonds in 

some instances, included loans called ninja loans (no income, no jobs and no 

assets) and lodoc loans (low documentation). These were loans extended to persons 

who had no income, no jobs and no assets or at least, no satisfactory documentation 

to support the assertions made by the borrowers. In other instances, the borrowers 

verified their own incomes. These types of loans were placed together with other 

loans and sold to the public as if they were sound investments. The loans were 

described as triple A by leading investment analysts in the United States of America.    

Mechala bonds were not so packaged and were never sold as triple A bonds as 



some of these mortgage-backed securities were sold. The risks in respect of the 

Mechala bonds were clearly articulated in plain enough English.  

 

[26] The lead-in with the first three paragraphs set the stage for the introduction of 

the Matalon family in paragraph 4. The vice here, as Joseph M explained, was that in 

light of the title and sub-title of the article the innuendo was that the Matalons 

generally and him in particular (two pictures) were associated with toxic bonds, that 

is toxic as explained by Joseph M.  

 

[27] Joseph M complained that paragraphs 4 - 6 omitted the correct time sequence. 

While he accepts that paragraph 4 is correct, the next two paragraphs and indeed 

the whole article, failed to make the point that (a) Joseph A did not step down until 

2000, well after the bonds were issued and the pay-back to the bondholder made. 

The paragraphs created the impression that Joseph A was pushed aside and Joseph 

M took over, in a sort of putsch. The article created the impression that this coup 

d’état was necessary in order to launch the rescue of the Matalon - owned 

companies. Having deposed Joseph A, Joseph M then set about resolving the debt-

crisis for the group of companies. Paragraph 6 was said to be chronologically 

inaccurate because ICD was not formed until after the bond pay-back.  

 

[28] These paragraphs omitted to say that Joseph M left the Mechala Group in 1997 

and only returned in 1999 when it became apparent that difficulties had arisen with 

the repayment of the bonds. The article, it is said, failed to mention that Joseph A 

remained as president and chief executive officer of the Mechala Group until 

2000/2001. The complaint here is that these paragraphs created the false 

impression that Joseph M engineered the putsch before the bond issue and was 

therefore an integral part of what turned out to be a massive confidence trick 

perpetrated on the ignorant investing public.  

 

[29] Paragraphs 8 – 10, combined, were said to be grossly offensive in a number of 

ways. First, paragraphs 8 - 9 have a quotation attributed to Donaldson, Lufkin and 



Jenrette (DLJ) and when placed alongside paragraph 10 suggest that Joseph M 

used the quotation to mislead investors by luring them into a state of affairs Joseph 

M knew to be untrue, that is, caused the bond purchasers to think that the company 

was better than it really was. The offence is that DLJ was not involved in the issue 

and so factually could not have proffered this kind of endorsement to potential bond 

purchasers. Second, the very quotation itself was not made by DLJ. Third, the use of 

the word ‘hooked’ in paragraph 10 suggests that the quoted words were part of 

scheme to induce, dishonestly, persons to invest in the bonds. Fourth, the quotation 

was attributed to the wrong source so that is an error of fact which was deliberately 

done to mislead the reader into thinking that Joseph M was part and parcel of this 

scheme to trick investors into parting with valuable capital in exchange for toxic 

bonds as that term was understood by Joseph M.  

 

[30]  Paragraph 11 has a factual inaccuracy in that the bond offering was not a failure 

because they were in fact all taken up and the issue was in fact over-subscribed. It 

was therefore not true to say that the bond ‘was an abject failure.’ 

 

[31] Paragraph 12 stated, inaccurately, that the Matalons ‘in effect used other 

people’s money to capitalise their business.’ It was said that no part of the bond 

issue was used to capitalise the business. The implication here is that rather than 

use the money to pay down or eliminate the high-cost debt as the bond purchasers 

were led to believe, instead they used some of the money to add to the capital base 

of the company. This was said to be a gross falsehood. This statement, it was said, 

smacks of criminality and when placed, as it was, before paragraph 13, the smear 

was complete. 

 
[32] Paragraph 13, cites a ‘traumatised’ bond holder who alleges that he did not 

know what was really going on with the bonds and the Matalons, Joseph M included, 

made it appear that the bonds were better than they were.  

[33] Paragraph 13 suggests that the bond holders had no access to information. This 

was said to be factually inaccurate because Mechala had provided extensive 



information to the SEC. The article did not state that all the details of the bond issue 

and financial status of companies as well as express warnings about the risks were 

publicly available on the SEC’s website. Some of these risks have been stated 

above.  

 

[34] Therefore when paragraphs 12 and 13 are taken in their immediate context and 

the context of what went before, the implication is that Joseph M, chased out Joseph 

A, saw to it that the toxic bonds were issued, used part of the money to capitalise the 

business and they were able to do this because the companies were ‘private, not 

listed, so one really knew what was going on.’ It was said that would be how the 

ordinary reader of the publication would have understood the article up to this point.  

 

[35] The omission to state that the Mechala group had complied with every single 

regulatory requirement of the SEC was said to be unpardonable.  

 

[36] Joseph M was particularly incensed by the fact that the article did not mention 

that the bonds were offered in the United States to Qualified Institutional Buyers 

(QIBs) who were persons able to assess the risk associated with the bonds. Further, 

the article omitted to state that Mechala provided full disclosure of the risk factors 

and this was publicly available.  

 

[37] Paragraphs 15 and 16 were said to be factually inaccurate. First, the bonds were 

never offered to Jamaicans as implied by the paragraph because that would have 

been a clear breach of the terms of the bond issue. The term was that the bond 

issuer could not offer the bond in Jamaica since the offer was being taken up by 

institutional investors who would or might wish to see if they could create a 

secondary market in Jamaica. Second, no member of the Matalon family went to the 

Eastern Caribbean to offer the bond for sale. 

  

[38] Paragraph 16 was said to be inaccurate because the bond issue was totally 

subscribed and therefore could not be described as a ‘damp squib.’ The words ‘the 



Matalons with US$100 million in their pockets’ were said to mean, in the mind of the 

ordinary reader, that Joseph M was the mastermind, having displaced Joseph A, of 

this scheme to hood-wink investors by pumping and dumping. That is they bonds 

were ‘pumped’ in the manner suggested by the quotation attributed to DLJ, the 

money was secured and misused by the businesses, and this was done by putting 

the money in their pockets and them ‘dumped’ by paying back ‘a paltry 47 cents on 

the dollar.’  Add to this the lack of public information, it was the perfect scheme to 

lure investor to give the Mechala group US$100m, knowing full well that the bonds 

were toxic from the start, and having received the benefit of this sum, defaulted with 

the result that the investor lost 53 cents on the dollar. The implication being that the 

Matalons, led by Joseph M, got the full benefit of sum raised but only gave back 47 

cents.  

 

[39] Summarising all that has been said, Joseph M’s case was that the article, by 

omission of critical facts and juxtapositioning of inaccurate timelines, the natural and 

ordinary meaning which would be arrived at by the ordinary reader of the Caribbean 

Business Report who was not naïve and able to read between the lines would be 

that Joseph M was at the centre of a power play which him deposing Joseph A, then 

set about issuing no-good bonds to public. He was able to secure US$100m to, 

capitalise his business, engaged in personal consumption of some of the money 

raised, (all in breach of honest business practice) and having so benefited, turned 

around and only handed back a paltry 47cents in the dollar having consumed 53 

cents out of the dollar.  

 
The defence 
[40]  JOL has raised two defences to this claim. It relies on fair comment (which 

should now be called honest comment because that is the core of the defence) and 

qualified privilege. It has not relied on justification which in its essence is saying that 

what was said is true.  

[41] As Mr Robinson stated, once the publication is defamatory thereafter the 

defendant is to prove, prove, prove. He submitted that the stance of the defendant 



has in fact conceded the defamatory nature of the publication and so the only 

question is whether the defendant has been able to escape by the doors of honest 

comment or qualified privilege. Mr Robinson submitted that once the defendant failed 

to rely on justification then it necessarily follows that the defendant is accepting that 

the publication is defamatory and is now seeking to deflect liability by saying that it 

was making an honest comment about an issue of public importance or that it was 

privileged.  

 
[42] The court observes that it is not easy to see how qualified privilege would arise 

as a defence in the context of newspaper publishing the kind of article that it did 

when Reynolds privilege was available.  

 

Honest comment 
[43]  JOL, in this case, is relying on the defence of fair comment. Recent cases 

suggest that it would be more appropriate to call it honest comment because the 

core of the defence is that the writer honestly believed what he stated in his 

commentary. Admittedly fair comment is the expression used in section 8 of the 

Defamation Act. The defence protects honest comment. 

[44]  In addition to the requirement of honest comment, the defendant must state the 

facts on which his comment is based. He need not give every chapter, verse, jot or 

tittle but must nonetheless give, generally, the facts on which the comment is based. 

What is necessary is that the facts are substantially true. The law tolerates a few 

minor errors of unimportant minutiae. The comment must be comment and not 

imputation of fact. The defence does not apply to defamatory statements of fact.  

 

[45]  It is here that the undercurrent of truth makes its effect felt despite the absence 

of a plea of justification. If the facts on which the comment is based are untrue then 

the defence fails even if the view is honestly held by the commentator. Therefore, it 

is vital for the defendant, if challenged by a defamation claim, to show that the facts 

on which the comment is based are true if the defence is to succeed. In other words, 

there is no such defence as honest comment based on an untrue set of facts. An 



honest belief that the facts were true is of no avail. This is how the law of defamation 

resolves the tension between freedom of speech, an important value in a 

constitutional democracy, and the right not to have lies told about you. As Lord 

Nicholls observed in Reynolds v Times Newspaper Ltd [2001] 2 AC 127, 201: 

 

Reputation is an integral and important part of the dignity of 

the individual. It also forms the basis of many decisions in a 

democratic society which are fundamental to its well-being: 

whom to employ or work for, whom to promote, whom to do 

business with or to vote for. Once besmirched by an 

unfounded allegation in a national newspaper, a reputation 

can be damaged forever, especially if there is no opportunity 

to vindicate one's reputation. When this happens, society as 

well as the individual is the loser. For it should not be 

supposed that protection of reputation is a matter of 

importance only to the affected individual and his family. 

Protection of reputation is conducive to the public good. It is 

in the public interest that the reputation of public figures 

should not be debased falsely. In the political field, in order 

to make an informed, choice, the electorate needs to be able 

to identify the good as well as the bad. Consistently with 

these considerations, human rights conventions recognise 

that freedom of expression is not an absolute right. Its 

exercise may be subject to such restrictions as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society 

for the protection of the reputations of others. 

 
[46] Lord Hope also put the matter in perspective in Reynolds at pp 237 – 238: 

 

The citizen is at liberty to comment and take part in free 

discussion. It is of fundamental importance to a free society 



that this liberty be recognised and protected by the law. The 

liberty to communicate (and receive) information has a 

similar place in a free society but it is important always to 

remember that it is the communication of information not 

misinformation which is the subject of this liberty. There is no 

human right to disseminate information that is not true. No 

public interest is served by publishing or communicating 

misinformation. The working of a democratic society 

depends on the members of that society, being informed not 

misinformed. Misleading people and the purveying as facts 

statements which are not true is destructive of the 

democratic society and should form no part of such a 

society. There is no duty to publish what is not true: there is 

no interest in being misinformed. 

 

[47]  Not only must the facts be true but they must be truly stated. What this means is 

that a defendant cannot state facts which are true and omit other true facts if those 

omitted facts would have given a different impression had they been stated. As 

stated by Eady J, when giving an example of omitting important facts from an 

otherwise accurate statement of fact, in Branson v Bower [2002] QB 737 at [37], it 

is not honest comment if the defendant speaks about a person charged with a sexual 

offence and suggests he is unfit to hold his job without also pointing out, if that is the 

case at the time of the comment, that the person was either acquitted or proceedings 

against him dropped because the case against him was shown to be unreliable or 

worse, totally false. In such a case the basis for thinking that the person may be 

guilty of serious impropriety would have been eroded. 

  

[48] The test, regarding whether the facts are true or the whole relevant facts were 

presented is an objective test. The honest belief of the defendant that the facts are 

true is wholly irrelevant to this aspect of the case. Thus the starting point for an 

assessment of the defence of honest comment is whether facts stated are true, 



whether the facts are truly stated and where the circumstances of the case raises the 

issue of omitted facts, then the assessment is whether the omitted facts would have 

altered the complexion of the true facts already stated. If this test is not passed then 

the defence must necessarily fail. If the defendant has cleared this then the next 

stage is whether any fair-minded person could have honestly held the opinion in 

expressed. If the answer to that is yes, then the next stage is whether the defendant 

in fact held that view honestly. This last stage is linked with the malice in that even if 

the first two criteria are met but there is evidence of malice then the comment would 

not be one honestly held. Malice here means spiteful or vengeful. The defence is not 

a medium for spewing invective over the reputation of the claimant.  

 

[49] In addition to what has been said already, there is still the important question of 

distinguishing fact from opinion or comment. Sometimes the nature of the article is 

such that it is difficult to separate one from the other but it is a task that must be 

performed where necessary.   

 

[50] The criteria set out for the defendant to establish the defence of honest comment 

is subject to two qualifications. The first is qualified privilege. If the facts were 

published on a privileged occasion and there was a commentary on those facts 

published on the privileged occasion, no liability arises if it turns out that the facts 

were not true.  

 

[51] Second is section 8 of the Defamation Act. That section prevents the defence of 

honest comment from failing if the only reason the defence would fail is if defendant 

fails to prove the truth of ‘every single allegation of fact.’ However, this section only 

applies if the publication consists ‘partly of allegations of fact and partly of expression 

of opinion.’  

 

 

 

 



Qualified privilege 
[52] The law appreciates that there are times when frank communication is 

necessary. Where this is the case, then defamatory communication is permissible. 

However, while creating this exception the law has set boundaries. In establishing 

the boundaries the law has developed two traditional categories of privilege. These 

are qualified privilege and absolute privilege. Absolute privilege is not in view here 

and need not be addressed further.  

 

[53] What can perhaps be said is that as far as qualified privilege is concerned there 

are now two strands. The first directed at occasions of a more private and restricted 

nature such as a report to a superior or to a committee where the circulation of the 

defamatory information is limited and restricted but is excused on the basis that the 

occasion of the communication provides a defence. This first strand is not 

immediately relevant to the context before the court but needs to be identified and 

distinguished so that the second strand can be properly identified – it is the same 

genus but different species.   

 

[54] As Lord Nicholls explained in Reynolds, 194: 

 

There are occasions when the person to whom a statement 

is made has a special interest in learning the honestly held 

views of another person, even if those views are defamatory 

of someone else and cannot be proved to be true. When the 

interest is of sufficient importance to outweigh the need to 

protect reputation, the occasion is regarded as privileged.  

Sometimes the need for uninhibited expression is of such a 

high order that the occasion attracts absolute privilege, as 

with statements made by judges or advocates or witnesses 

in the course of judicial proceedings. More usually, the 

privilege is qualified in that it can be defeated if the plaintiff 

proves the defendant was actuated by malice. 



 

[55] From this exposition and focusing on qualified privilege, this defence (excluding 

for the moment, the Reynolds extension and its progeny, reportage) requires the 

defendant to prove that despite the defamatory nature of the statement, the occasion 

was marked by qualified privilege, that is to say, (a) there must be come relationship 

between the maker and recipient that gives rise to a duty to make the statement; (b) 

the recipient was entitled to receive it and (c) it was made in furtherance of some 

private or shared interest between the maker and the recipient. This type of privilege 

is now called ‘classical privilege’ or ‘traditional privilege.’ The formulation in this 

paragraph relates to private communication and as long as the maker did not go 

further than was required and he was not motivated by malice then no liability can 

arise. Malice has this metamorphic effect of changing what was prima facie 

privileged communication into defamation because malice shows that the 

communication was for a purpose other than a bona fide effort at communication for 

a proper purpose.  

 

[56] The second type of privilege under qualified privilege is that directed to matters 

more in the public domain. This strand of qualified privilege can be called Reynolds 

privilege. The law appreciates that sometimes wider publication than to a small 

group or very limited class of persons is necessary. The occasion may be such that 

publication to the world at large may be considered sufficiently important to override 

the protection of the reputation of the defamed person. If the matter was one of 

legitimate public interest then the defendant is protected from liability once (a) he 

was not malicious; (b) the report was fair and accurate; (c) the subject of the report 

was a matter of public interest. In this latter type of privilege the basis of the 

publication is not that the recipient and publisher had an antecedent relationship 

which created an obligation to report or to receive the defamatory information but 

rather that the information was of sufficient value that the public ought to know about 

it. In making this kind of assessment, all the circumstances must be examined 

(Reynolds, Lord Nicholls at page 195). Value to the public involves consideration of 

the quality and subject matter of the publication (Reynolds, Lord Nicholls at page 



202). If malice is proved then, as under classical privilege, the defence is lost 

because the privilege would have been abused.  

 

[57] The purpose of Reynolds privilege was stated by Lord Nicholls in Bonnick v 
Morris [2003] 1 AC 300 at [23]. 

 

Stated shortly, the Reynolds privilege is concerned to 

provide a proper degree of protection for responsible 

journalism when reporting matters of public concern. 

Responsible journalism is the point at which a fair balance is 

held between freedom of expression on matters of public 

concern and the reputations of individuals. Maintenance of 

this standard is in the public interest and in the interests of 

those whose reputations are involved. It can be regarded as 

the price journalists pay in return for the privilege. If they are 

to have the benefit of the privilege journalists must exercise 

due professional skill and care. 

 
[58] In this age of social media such as Twitter, Facebook and Skype, the publication 

of information which it is in the interest of the public to know cannot and should not 

be restricted to newspapers and news producing media. It is not a right restricted to 

newspapers but a right enjoyed by all persons. Indeed the Charter of Fundamental 

Rights and Freedoms speak only to freedom of expression. No person has any 

greater right to freedom of expression than any other. There is no rational basis for 

singling out newspapers and other news media for special dispensation. This is the 

approach suggested by the logic implicit in Seaga v Harper (2008) 72 WIR 323. This 

court considers it important to make this point because the defendant appeared to 

suggest that newspapers are special and unique when it comes to freedom of 

expression. Newspaper publishers are not entitled to greater protection under the 

Constitution than any other person.  

  



[59] As has now been recognised by the House of Lords, not only in Reynolds, it is 

now unwise to speak of the any common law principle without reference to the 

Human Rights Act. If that is so in relation to the Human Rights Act, then that precept 

is of even greater importance when one is dealing with the common law in a 

constitutional democracy such as Jamaica. Under the Constitution, there is freedom 

of expression and freedom to receive and disseminate ideas, make comment and 

express opinions. Panton P in CVM Television v Fabian Tewarie SCCA No 

46/2003 (unreported) (delivered November 8, 2006) reminded at paragraph 7: 

 
… there is no duty to publish inaccuracies. There is certainly 

no duty to publish a story that gave false details … A 

[newspaper] takes unto itself the duty of reporting facts and 

events. It may also provide commentaries but such 

commentaries must be on facts. It has no duty to report 

falsehoods and inaccuracies. Where there are such 

mistaken reports, immediate sincere apologies are required 

accompanied by publication of appropriate corrections. The 

constitutional right of freedom of expression that a person 

has in Jamaica is not a licence for the taking away of 

another person’s constitutional right to the protection of the 

law. Hence, freedom of expression does not allow one to 

injure another’s reputation. 

 

[60] In Reynolds, the House of Lords held that a newspaper can escape liability if 

the publication is defamatory once it can show that the article was the product of 

responsible journalism. This approach to defamation law is now part of the law of 

Jamaica by virtue of decisions of the Judicial Committee of the Privy Council in 

Seaga and Bonnick v Morris [2003] 1 AC 300.  

 

[61] Since freedom of speech is a fundamental human right breach of which is 

actionable under the Constitution, it is fair to say that in moving forward, bearing in 



mind the liberalising intent of Reynolds, Seaga and Bonnick, a correct conceptual 

approach should be that (a) border line cases should be resolved in favour of the 

defendant, unless there is compelling reason not to do so; (b) courts should be slow 

to find defamation in matters of public interest. In so doing, the concept of the public 

interest should not be given an unduly narrow definition. Bonnick was a case 

described as ‘near the borderline’ (Lord Nicholls [28]) and resolved in favour of the 

defendant by the Court of Appeal and the Privy Council despite the fact that the 

words were in fact capable of defamatory meaning.  

 

[62] This approach is consistent with that articulated by Lord Carswell in advising Her 

Majesty in Council in Seaga at paragraph [12]: 
 

The third matter debated since Reynolds's case, and now 

specifically dealt with by the House of Lords in Jameel's 

case, is how the factors set out by Lord Nicholls in 

describing responsible journalism in Reynolds's case are to 

be handled. They are not like a statute, nor are they a series 

of conditions each of which has to be satisfied or tests which 

the publication has to pass. As Lord Hoffmann said in 

Jameel's case (at [56]), in the hands of a judge hostile to the 

spirit of Reynolds's case, they can become ten hurdles at 

any of which the defence may fail. That is not the proper 

approach. The standard of conduct required of the publisher 

of the material must be applied in a practical manner and 

have regard to practical realities (see [56]). The material 

should, as Lord Hope of Craighead said (at [107]-[108]), be 

looked at as a whole, not dissected or assessed piece by 

piece, without regard to the whole context. 

 



[63] What this passage suggests is that having regard to the constitutional 

importance attached to freedom of expression, the court should not approach the 

defamatory words in question (using Lord Nicholls’s guidelines) in an unduly 

restrictive way. The judge is not to regard the guidelines as an obstacle course which 

the defendant is to negotiate at his peril, or like a minefield where each foot step is 

likely to be the last. They are intended to guide the thought process in order to get a 

rounded view of the matter in a practical and sensible way. No single piece must be 

seized upon and parsed without regard to the immediate context in which the words 

appear and the article as a whole. It must also be remembered that Lord Nicholls did 

say in Reynolds that his list was not exhaustive.  

 
[64] In assessing the meaning of the libelous material, the court should approach in 

this manner stated by Lord Nicholls (Bonnick [9]): 
 

In short, the court should give the article the natural and 

ordinary meaning it would have conveyed to the ordinary 

reasonable reader of the "Sunday Gleaner", reading the 

article once. The ordinary, reasonable reader is not naive; he 

can read between the lines. But he is not unduly suspicious. 

He is not avid for scandal. He would not select one bad 

meaning where other, non-defamatory meanings are 

available. The court must read the article as a whole, and 

eschew over-elaborate analysis and, also, too literal an 

approach. The intention of the publisher is not relevant. 

 

[65] The reasonable, ordinary reader must be one in Jamaica who is familiar with 

social context of the publication and how words and phrases are understood in the 

particular social milieu. So too, the judge, in order to carry out his role as stated by 

Lord Nicholls must be aware of his society and how the reasonable, ordinary reader 

would understand the words in the context in which they are used. It is not the 

judge’s subjective opinion that matters. 



 

[66] The judge then, should try to look at the matter in the round, without being 

unduly technical, without being hostile to the press while being informed by the 

ordinary, reasonable reader in the context of the constitutional right to free speech 

and having due regard to the right of the individual not to have untruths told about 

him. 

 

Analysis of the evidence 
[67] The cross examination of Joseph M is crucial and some time will be spent on it 

because it was through this effort that the defendants were seeking to establish that 

significant parts of the disputed article did nothing more than restate what was 

already in the public domain. Mr Chen sought to juxtapose previously published 

articles with paragraphs in the offending article to make his point that no new 

information was stated by the article and in particular that it did not defame Joseph 

M.  

 
[68] The article relied on by Mr Chen are tersely summarised in the table below. It 

should be noted that the exhibit number is not in strict chronological order. For the 

purpose of this analysis the court will use the chronological order and not the exhibit 

order.  

 
Exhibit number and 

publication 

Content of exhibit 

Exhibit 12 - Financial 

Gleaner dated 

November 15, 1996 

Mechala Group formed 

by 3rd generation 

Matalons to acquire 

some entities controlled 

by some 2nd generation 

Matalons. 

Exhibit 9 – The Spoke to Joseph M being 



Weekend Observer 

dated March 13, 1998 

director and chairman of 

finance committee. Joseph 

M’s job was taken over by 

Colin Steele. Restructuring 

done by Joseph M and 

Joseph A. 

Exhibit 11 – The Gleaner – 

Wednesday Business – 

October 20, 1999 

Mechala said that most of 

bond holders decided to 

take 25 cents on the dollar 

and that ICD was to take 

control of Mechala’s 

remaining assets. 

Exhibit 10 – The Financial 

Gleaner, Friday, 

December 31, 1999 

Mechala offering to buy 

back bonds at 34 and 36 

cents on the dollar. Bond 

was trading at 25 to 29 per 

cent of face value. Poor 

performance of 

construction division led to 

1999’s poor results. 

Exhibit 10 – The 

Gleaner – published on 

June 25, 1999 

Mechala Group to set 

up new holding 

company called 

Mediterranean St Lucia 

Limited to hold assets 

of Mechala. 

Bondholders cannot 

sue new company 

because they had 



transaction with 

Mechala. Mechala 

unable to make interest 

payments or repay or 

refinance senior notes 

due 1999. 

Exhibit 8  - The Gleaner 

– Tuesday, December 

12, 2000 

ICD officially replaces 

Mechala Group. Joseph A 

giving up CEO post and to 

be replaced by Joseph M 

as of January 2, 2001. The 

restructuring followed 

scheme of arrangement 

for 47 cents in the dollar 

for bondholders. 

Exhibit 6 – The Gleaner – 

Wednesday Business – 

Wednesday, May 11, 

2005. 

ICD Group continuing 

restructuring. The group 

was once a 32 subsidiary 

group but now down to 4. 

Exhibit 7 – The Financial 

Gleaner, Friday, May 26, 

2000. 

The business was hours 

away from liquidation but 

was saved. Quotes from 

various persons about the 

stressful nature of the 

difficulties. 

 

 



[69] In all the articles except two, Joseph M’s photograph appears. The trend of the 

articles shows that Joseph M took a leading role in the management of Mechala and 

ICD. 

 

[70] Under cross examination, Joseph M indicated that the offending article gave the 

incorrect chronological sequence. Joseph M said the article gave the impression that 

the decision to rationalise and restructure occurred in 1995 but that was not actually 

done until 2000. The paragraph referred to is paragraph 5 using the court’s 

numbered paragraphs. Joseph M said that the same paragraph incorrectly described 

him as president and CEO when he was the chairman and CEO. This is a minor 

factual error which the court not attach much significance.  

 
[71] It was also said that time sequence was incorrect when the article referred to 

statements attributable to the financial adviser DLJ. This firm was not involved in the 

bond issue in the early stages but the article gave the impression that they were. 

However a comparison between what was attributed to that firm and the prospectus 

reveals that both were saying substantially the same thing, namely that the Mechala 

Group is involved in construction, manufacturing, trading and financial services. 

Despite the inaccurate time reference, the statement attributed to the financial 

adviser is not defamatory. In the court’s view, these inaccuracies are quite minor and 

in the context of the article, unimportant minutiae. 

 
[72] One part of the article which may be described as defamatory is paragraph 10 

using the court’s numbering where the expression ‘[t]his is how investors would be 

hooked’ is found. Upto that point in the article nothing libelous was said and so it 

might be said to be imply journalistic hyperbole. However, a different picture begins 

to emerge when the rest of the article is read beginning with paragraph 12 – 16.   

 
[73] Counsel for Joseph M referred to what is paragraph 12 of the court’s numbering 

of the paragraphs where the article said that: 

 



The Matalons in effect used other people’s money to 

capitalise their businesses, eradicate debt and because of 

poor performances of their companies were unable to make 

good.  

 
[74] This was after the writer defined what he regarded as a bond. It is really loose 

language which one would not expect from such an experienced journalist writing a 

reflective piece. One would expect a journalist such as Mr Edwards who prides 

himself on being a consummate journalist on financial matters to be a bit more 

precise. The debt was not eradicated. The strategy was to substitute lower cost debt 

for the higher cost debt. It was more in the nature of refinancing. Also it is not true to 

say that the bond issue capitalised the company. These statements by Mr Edwards 

are unfortunate because the prospectus for the US$75m bond issue explicitly states 

that ‘the Company will use such net proceeds to (i) refinance approximately J$2.0b 

(US$56.5 million) of existing indebtedness incurred by the Company’s subsidiaries in 

the ordinary course of business, and (ii) exercise its option to acquire BNSJ 50% 

interest in IFH …’  The court notes that the sentence was careful to observe that it 

was the poor performance of the companies which led to the problem.  

 

[75] When the part of paragraph 12 just referred to is read with paragraphs 13 – 16, a 

different picture emerges. Where the writer has gotten into problems is at 

paragraphs 13 - 16. At paragraph 13 a statement is attributed to a bondholder which 

suggested that information about the bond was not available. The bondholder 

attributes this lack of information to ‘fact’ that (a) the company was not publicly listed 

and (b) investors had to take the company’s word. It was not pointed out that 

Mechala had in fact complied with the regulatory requirements of the SEC and that 

the prospectus had spelt out in clear and unmistakable terms the risks of the issue 

and that any purchase of the bond was at the investor’s risk and it would be deemed 

that he exercised his own discretion. The problem here for the defendant is that 

statement attributed to the traumatised bondholder is being asserted as a factual 

statement and not the bondholder’s opinion. 



 
[76] At paragraph 15, the reference to many Jamaicans not being impressed with the 

bonds and so the family took the issue on the road to the Eastern Caribbean was not 

true. None of the bonds was offered in Jamaica by Joseph M or any Matalon family 

member and none was offered in the Eastern Caribbean by Joseph M or the 

Matalons or anyone at their behest. No evidence was called by the defendant to 

prove this allegation. Not only was it not a fact it would have been contrary to terms 

of the prospectus which expressly stated that ‘[t]he notes will not be offered or sold in 

Jamaica’ meaning that Mechala itself would not offer any of these bonds for sale or 

be part of offering them for sale in Jamaica. The article gave the distinct impression 

that the Matalons including Joseph M did offer them and when that did not work out 

then went to the Eastern Caribbean. Interestingly, Mr Edwards asserted in his 

examination in chief that it ‘is a fact that the bonds were pitched in the Eastern 

Caribbean to prospective investors.’ This assertion was not proved by reliable and 

admissible evidence. Mr Edwards never claimed to be an eyewitness to this 

salemanship and neither did the defendant offer any evidence other than the naked, 

unsupported and unsubstantiated statement that the bonds were so offered. This 

type of evidence amounts to what some call proof by assertion. It is one thing to 

make an assertion and hope it is not challenged but when challenged then the 

person making the assertion ought to be able to back it up by some kind of 

admissible evidence. Mr Edwards was unable to do this.  

 
[77] Paragraph 15 was followed by paragraph 16 which had the unfortunate 

phraseology, ‘[w]ith the bonds proving to be a damp squib and investors losing out 

big time, the Matalons, with US$100 million in their pockets, paid bondholders a 

paltry 47 cents on the dollar to buy back the bond.’ Mr Chen sought to say that the 

expression ‘in their pockets’ was innocuous. As a prepositional phrase it is surely 

harmless but language takes meaning from context and context include the social 

milieu in which the language operates. This overlooks the fact that language has 

both a logical and a psychological dimension. It is the psychological dimension that 

leads to the development of idiomatic expressions which have an emotional impact. 

Idiomatic expressions are particularly culturally based so that a person outside of the 



culture may understand the meaning of the individual words which make up the 

idiom but does not fully grasp the psychological and emotional impact of the 

expression. In this court’s view, the expression ‘in their pockets’ often times has a 

negative connotation in Jamaica. As explained below when this expression, used as 

it was, in that part of the article, which spoke the lack of information about the bonds 

clearly suggests or implies that some form of sleight of hand was afoot.  

 
[78] When paragraphs 13 to 16 are read together and in the context of the whole 

article, including paragraphs 10 and 12, they are capable of meaning that the lack of 

information led persons to purchase the bonds thinking that they were better than 

they really were and this withholding of information contributed to their initial success 

reflected in the bond issue being oversubscribed. The implication being that had the 

truth been told and that truth was available to any potential investor, the ‘traumatised’ 

bondholder would or may not have purchased the bonds. In the Jamaican culture, 

the juxtapositioning of lack of information about the an investment coupled with the 

expression ‘US$100m in their pockets’ along with the picture of Joseph M in the 

article and Joseph M taking over the ‘family empire’ is capable of being defamatory. 

The reference to the unnamed bondholder seemed to have been a ploy by Mr 

Edwards to convey the idea that there was in fact a lack of information about the 

bond issue and the risks associated with this issue. That section of the article is 

capable of suggesting that Joseph M engaged in sharp if not dishonest practice. This 

court agrees with Mr Robinson that the omission to mention that there was in fact full 

disclosure in the relevant documents which were available to investors was a 

significant omission. Had that fact been mentioned at the same point where the 

bondholder was claiming ignorance the context would have been that it was the 

bondholder who did not avail himself of information rather than suggesting that it was 

Joseph M either personally or persons on his behalf who withheld critical information.  

 

[79] When that part of the article is read along with paragraphs 4 – 6 which omitted to 

say that Joseph M took over from Joseph A in 2001, after the bond issue, the 

connection is that the reasonable reader would conclude that Joseph M took over at 



or around the time of the bond issue, did not provide adequate information to the 

investing public which led to the bond being more successful than it should have 

been.  

 
[80] The court also agrees with Mr Robinson that the title of the article on page 3 of 

the publication along with what has just been stated was part and parcel of the 

defamation. While it is true that the expression toxic bonds, at the time it was used, 

was not defined by scholars, the phrase is associated with bonds which the issuers 

knew from the outset were totally worthless as distinct from a bond issued in good 

faith that runs into difficulty because of poor performance by the bond issuer. The 

title and subtitle on page 3 when taken together with the omissions pointed out are 

indeed capable of suggesting that Joseph M, took a lead role in the Matalon family 

and issued or caused to be issued or was very instrumental is having sold bonds 

which were ‘toxic’ and therefore inherently worthless.  

 
[81] Mr Chen made reference to that section of the Constitution of Jamaica which 

deals with free speech in order to suggest that in some way a finding adverse to the 

defendant undermines freedom of speech. However, reference to the passage from 

Panton P in Tewarie is sufficient to neutralise that submission.    
 

[82] The omission of material facts concerning information about the bonds would 

have changed the tenor of the article had those facts been referred to. As the court 

has stated, the writer need not reproduce the entire prospectus. One sentence to say 

that the risk of dishonouring the bonds was fully disclosed and highlighted over nine 

pages would not have lengthened the article unreasonably. The court appreciates 

that a newspaper is not the Encyclopedia Britannica but surely a complete picture 

ought to have been given. The highlighting of Joseph M by using his picture twice 

and writing an incorrect chronology regarding the departure of Joseph A did convey 

the impression that Joseph M was implicated in withholding the crucial information 

that misled investors. The defence of fair comment therefore fails.  While the law 

tolerates minor inaccuracies, omissions and juxtapositioning which have the effect of 

conveying misleading facts is not acceptable.  



 
[83] The court will analyse the privilege claimed as Reynolds privilege. The 

preconditions for traditional privilege are not present. There was no occasion 

between the newspaper and any narrow class of persons that warranted publication. 

There was no duty existing between the newspaper and anyone which demanded 

frank discussion.   

 
[84] To get directly to the heart of the matter, the question is, was this responsible 

journalism? This court does not form the view that it was responsible to publish an 

quotation from an alleged bondholder who was complaining about lack of information 

and it was difficult to get accurate information about the bond thereby creating the 

impression that somehow important information was kept away from the bondholders 

when that was not the case. Mr Edwards admitted that he saw the prospectus on the 

SEC’s website. There was no time pressure since this was a reflective piece being 

written about an event that took place a decade before.  

 
[85] One of the critical factors pointed out in cross examination to Mr Edwards was 

that the prospectus specifically dealt with the Mechala’s ability to repay the debt. 

Indeed, on reading the prospectus the court observed that it said: ‘[t]here can be no 

assurance, however, that the Company’s business will generate cash flow at the 

necessary levels that, together with available capital expenditures, interest payments 

and scheduled principal payment.’ 

 
[86] The court is not saying that Mr Edwards should have quoted chapter and verse 

from the prospectus but rather that it is misleading to print the assertion from the 

traumatised bondholder that there was a lack of information regarding the bonds 

when that was not true. It was also inaccurate to create the impression that investors 

were not aware of the risks when the true position was that the prospectus went into 

exceptional detail regarding the risks. The prospectus pointed that in certain 

circumstances the Mechala may be forced to operate in circumstances where ‘the 

holders of the Notes could experience increased credit risk and could experience a 

decrease in the market value of their investment.’  



 
[87] To continue with the incorrect factual suggestion that information was withheld 

and having failed to sell the bond in Jamaica, the bond was taken by the Matalons to 

the Eastern Caribbean was plainly wrong. There is no evidence that Joseph M or 

any Matalon was part of this activity. Not only that, one of the conditions of sale was 

that Mechala would not offer the bonds in Jamaica. In effect, the article suggested 

that Joseph M by taking such prominent role having taken over from Joseph A was 

part and parcel of conduct that was contrary to the promises they made in their 

prospectus. In effect, he was promising not to sell the bonds in Jamaica in the 

document was actually doing the very thing he was saying the company would not 

do. In business as in other spheres in life reputations are important.  

 
[88] Had Joseph M been engaged in or supporting any sale of bonds in Jamaica or 

the Eastern Caribbean it would be a fundamental breach of their word as given in the 

prospectus. In effect, they would be engaged in stifling the possibility of the 

institutional investors developing a secondary market. In the world of finance this 

would be a very significant ethical breach with also the possibility of real sanctions 

from the SEC. In other words, having promised the QIBs that the Matalons and 

Joseph M would not engage in secondary sales and thus leaving the way clear for 

the QIBs to develop a secondary market, the Matalons and Joseph M were actively 

engaged in stymieing those efforts.  

 
[89] Matters were not helped by the reference to toxic bonds which has come to 

mean, according to the evidence, bonds which the issuers knew from the outset 

were deeply flawed, based on unsound lending practices and that information was 

concealed. It must be said that having regard to the disclosures in the Mechala 

prospectus it was indeed unfortunate to link the Mechala bonds to the expression 

toxic in light of the meaning which it acquired over time. In other words there is a 

world of difference between a toxic bond and a bond issued in good faith with full, 

complete and honest disclosure. The former is a crooked scheme from the 

beginning; the latter is an honest scheme that has failed to perform.  

 



[90] Mr Edwards in his examination in chief stated that in ‘paragraph 1 of the article 

[he]  intend[ed] to set the tone and make a comparison between the financial crisis in 

the United States and the financial crisis in Jamaica in the 1990s.’ Mr Edwards 

continues by saying that the article ‘expresses [his] conclusions drawn from material 

available to me in the public domain in newspaper articles and my own investigations 

that bonds or investment instruments that are created to raise capital that then 

dramatically lose their value largely due to inadequate performances, an 

overestimation of potential earnings or indeed a failure to fully discern the company 

or institution’s true worth leaving a trail of disenchantment and unhappy investors 

with a lack of confidence reposed in financial institutions and their leaders. The 

Mechala bonds were a case in point and draws interesting parallels between the US 

financial crisis in 2008 which I considered to be worthy of consideration and I 

considered this to be a matter of public interest.’  

 
[91] Having read Mr Edwards’ article and the exhibits in the case it is difficult to 

appreciate the point Mr Edwards was making. Mechala was not a financial institution. 

It did not collaterise any debt obligations and sold them as bonds. In light of its 

detailed prospectus outlining losses and its heavy indebtedness and the risk factors 

highlighted it really is difficult to see how anyone could conclude that there was an 

overestimation of potential earnings by Mechala or fail to get a sense of the true 

worth of the company’s value. The risk of inadequate performance was there for all 

to see. It was in the prospectus which Mr Edwards testified under oath the saw on 

the SEC’s website. While the court accepts that there is intellectual freedom and 

freedom of expression, based on what is known about the dodgy underlying assets 

that formed the base of the bonds (toxic) sold without full information to the investing 

public, the court is hard pressed to see how that approach could be remotely applied 

to Mechala, which, at the risk of repetition, stated major risk factors. Indeed so great 

was the risk that Mechala’s bonds were not issued to the general public but QIBs. To 

put it another way, it was because of the full and complete disclosure of the risk that 

the general public was barred from purchasing initially. The bond issue was really for 

skilled and mature investors who would be willing to take the risk. It was not an 



investment for the ordinary man in the street hence the restriction to qualified 

institutional investors. If Mr Edwards was acting responsibly then it seems to this 

court that responsible journalism demanded that he point out that Mechala, unlike 

what some did in the United States, did not withhold any information and thus 

investors were able to make an informed decision. An examination of the prospectus 

showed sixteen risk factors were identified. There was the general heading of ‘Risks 

related to the offering.’ The document highlighted risks relating to country, Jamaica; 

risks related to the company itself. In other words, the macro economic risk factors 

were identified as well as the micro economic risk factors specific to the company. 

The Reynolds defence of responsible journalism therefore fails.  

 
[92] It is fair to say that an honest, unduly suspicious reader, with a sufficient 

understanding of financial matters, seeing Joseph M’s picture on the front page and 

in the body of the article and reading the reference to him taking over without clear 

reference to time sequence coupled with non-disclosure of critical information would 

conclude that Joseph M was part of a scheme to sell bonds without giving full and 

accurate information. They would conclude that Joseph M was not only associated 

with selling bonds known to Joseph M to be dodgy but also that he sold them 

nonetheless with full knowledge of their unsoundness and concealed the necessary 

information. Judgment is entered against JOL in favour of Joseph M alone.  

 
[93] The court therefore expressly finds that the omissions and misplacement of 

chronological history along with picture of Joseph M were not only only capable of 

being defamatory but were in fact defamatory 

 
Quantum 
[94] In this claim, Joseph M asserted in the pleaded case that the article has 

defamed him to such an extent that he ‘has been severely injured in [his] credit, 

character and reputation and [has] been brought into public scandal, odium and 

contempt.’ 

 



[95] The evidence of Joseph M suggests that no loss of reputation seemed to have 

ensued. There is none of the expected fall out that one would expect to see in this 

type of case. Mr Chen was able to establish, through cross examination, that in 

2000, Joseph M was appointed Chairman of the family company ICD was still the 

Chairman at the time of trial. It was also established that in 2010, two years after the 

article, Joseph M was conferred with an Order of Distinction, Commander Class for 

contribution to the private sector and public sector. With six months of the article, 

Joseph M was elevated to the presidency of the Private Sector Organisation of 

Jamaica, an extremely powerful lobby group in Jamaica. In the year before the 

article was published, that is 2007, Joseph M was appointed to the board of the 

Development Bank of Jamaica and was still a member of that board. 

 
[96] Joseph M founded St Patrick’s Foundation and is now its Honorary Chairman. 

He is a director of Multicare Foundation which assists the less fortunate. He is also 

chairman of the Board of Governors of Hillel Academy, a distinguished private school 

in Jamaica. Two years after the article, 2010, he was appointed to the Board of the 

International Youth Foundation based in Baltimore in the United States of America.  

 
[97] There was no specific evidence coming Joseph M indicating how he has 

shunned or suffered as a result of the article. Nothing has been produced to say that 

in business circles Joseph M has suffered loss of prestige. This case is unlike that of 

Gleaner Company Ltd v Abrahams (2003) 63 WIR 197 the jury award of 

JA$80,700,000.00 was reduced to JA$35,000,000.00. Even this reduced figure was 

very high by Jamaican standards. It was high then and still high now. Mr Abrahams 

in that case ‘was universally treated with hostility and contempt. Everyone knew him, 

so there was nowhere he could go. He was openly called a thief by a shopper in the 

supermarket and taunted in public. Social invitations ceased. No-one would do 

business with him. He became depressed, withdrawn and prone to weep. Only a 

handful of people believed that he was innocent’ ([16]). There is no such equivalent 

circumstance in the present case. The witnesses who testified on behalf of Joseph M 

did not say that they lost any respect for him. Mr Bornstein stated that he regarded 

Joseph M then and now as honest man.  



 
[98] Indeed the objective evidence is that Joseph M as not lost any board 

membership since the article. Indeed he has received a national honour and secured 

the presidency of an important private sector organisation. There is nothing to say 

that even within his family business there has been any loss of face. There is no 

evidence of loss of stature.  

 
[99] Mr Robinson has suggested that this case should attract on award of JA$50m. 

This case is at the low end of defamation awards. The allegations were serious but 

from all indications Joseph M is none the worse. The court will use the case of 

Seaga v Harper (2008) 72 WIR 323 because the circumstances there are closer to 

the present case than those cited by counsel. In that case the award was 

JA$3,500,000.00 at trial which was reduced on appeal to JA$1,500,000.00. The 

Consumer Price Index (CPI) at date of Supreme Court award was 73.95. The latest 

CPI available is June 2014 which is 215.9. Updating that award to today’s value 

gives JA$4,379,310.34. This is the sum that is awarded. Costs to Joseph M to be 

agreed or taxed. The second claimant died before the case began. His claim is no 

longer before the court.  

 
[100] The delay in producing this judgment is regretted but was largely occasioned 

by the delay in getting a full transcript. Although most of it was available in 2013, the 

outstanding portion became available in June 2014. The judgment was delivered at 

the earliest time possible having regard to other cases the court was involved in.  

 
Disposition 
[101] Judgment for Joseph M. The sum awarded is JA$4,379,310.34. Costs to 

Joseph M to be agreed or taxed.  


