[2014] IMSC Civ 167
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE OF JAMAICA
IN CIVIL DIVISION

CLAIM NO. 2010 HCV002214

BETWEEN PERCIVAL JAMES PATTERSON CLAIMANT
A ND CLIFF HUGHES 1°' DEFENDANT
A ND NATIONWIDE NEWS NETWORK LTD. 2" DEFENDANT

Mr. K.D. Knight Q.C., Mr. Bert Samuels, Mr. Matthieu Beckford and Ms. Stacy
Knight instructed by Messrs. Knight, Junor & Samuels for the Claimant.

Lord Anthony Gifford Q.C., and Miss Anika Gray instructed by Gifford, Thompson
and Bright for the defendants.

November 26, 27, 28, 29, 2013, May 9, and October 30, 2014.

Defamation- Damages sought for libel - whether
words defamatory — qualified privilege —Reynolds
privilege.

P.A. Williams. J.

The Background

1. On the 15th day of May 2009, listeners to the radio station Nationwide News

Network Ltd. “NNN”; the 2"4 defendant; awoke to what was described as

“Breaking News”. The item of news was delivered by Mr. Cliff Hughes, the 1%

defendant and the managing director of “NNN”, along with Miss Emily Crooks, the

then host and managing producer of the morning news and current affairs

programme named “This Morning.”



The item of news was about what was classified by the 1 defendant as a “major
incident at the Norman Manley International Airport” involving some prominent
individuals, arriving on a private jet on which was found a diplomatic pouch. This
pouch when allegedly scanned was said to contain hundreds of thousands of US
dollars — approximately five hundred thousand US Dollars (US$500,000.00). The
names of the persons travelling on the private jet were not given but listeners
were encouraged to continue listening to Nationwide News for more on this “huge”
story including the revelation of the names. The information was said to have

been received from a highly well placed official source.

In a subsequent newscast it was revealed that, according to the sources, the
retired Jamaican Prime Minister Hon. Mr. P.J. Patterson, the claimant, and his
special assistant and two executives of the telecommunications firm Digicel were
on the flight that brought some Cuban diplomats into the Norman Manley
International Airport. The details of the incident were outlined by Miss Crooks; as

given to them by their sources.

The claimant had in fact travelled into the island by private aircraft with a high
level delegation headed by the Group CEO of Digicel and members of its
technical team but he knew of no such incident taking place. On the same day,
Friday May 15, 2009, he wrote a statement outlining what he said had happened.
He was offended by the news broadcast which he felt contained implications of

baseless allegations of wrongdoing against him.

On the 20™ of May 2009, the then Prime Minister of Jamaica Hon. Mr. Bruce
Golding issued a statement concerning the report he had received from the police
on their investigations into the incident. The investigations confirmed that
information similar to that reported by “NNN” had “circulated” but the police had
not been able to determine the source or origin of this information which had

ultimately been proven to be erroneous.

By the 28™ of May 2009 the attorneys-at-law acting on behalf of the claimant

wrote to the defendants indicating that their client had been defamed in that



breaking news story broadcast during the airing of the programme “This Morning”
on May 15, 2009. After outlining the words which were used and published which
it was felt had “tended to injure and degrade the character of [their] client
exposing him to hatred, contempt and ridicule which also tended to lower him in
the estimation of right thinking members of society”, a demand was made. The
demand was for a suitably worded apology to be published on that station as well
as in the two (2) leading newspapers and that the claimant be paid damages
commensurate with his station in life locally and internationally along with his legal

costs. The demand was not met and the claimant commenced this action.

The Claim

On the 29™ of April 2010, the claimant filed his claim form claiming against the
defendants damages for libel including exemplary and aggravated damages
resulting from various radio broadcasts hosted by the 1% defendant. He is
seeking the following remedies, inter alia, against the defendants jointly and/or
severally:

1) Damages for libel including exemplary and aggravated damages;

2) Interest at commercial rates pursuant to the average weighted loan rates
for commercial banks as published by the Bank of Jamaica or such other

rate as the court may deem fit;

The offending words

8.

In his particulars of claim, the claimant outlined the words he found to be
defamatory of him as contained in the various news reports on the 15" of May
first during the programme “This Morning” then in the Mid-days news and finally

on the Evening News and Cover story programmes:
A) In the “This Morning” programme;

0] “‘We can tell you from a highly well placed official source, there was

a major incident at the Norman Manley International Airport last



(ii)

(iif)

(iv)

night involving a current senior politician and a former senior retired
politician, involving some Cuban diplomats, the landing of a private
jet at the airport last night, Norman Manley, with a diplomatic pouch.
When the diplomatic pouch was scanned hundreds of thousands of

US Dollars was in that diplomatic pouch.”

“The Customs Authorities, | gather, acting in consort with the law
enforcement agencies of the State, involving Customs, the Solicitor
General’s Department, as well as the Office of the DPP all acting in
consort and apparently on intelligence, not only searched the plane
but also questioned the two (2) senior politicians in the presence of

the three (3) diplomats, Cuban Diplomats.”

“It got very heated, based on what my sources are telling me, so
much so, that the diplomats involved re-boarded the aircraft and left
with the diplomatic pouch containing what is estimated to be
approximately five hundred thousand US dollars. | gather from my
sources, the law enforcement sources, that the authorities were
concerned about the source of this money and its intended use and
they were acting under the Proceeds of Crime Act. We will have

more on this story, it's a huge story.”

“Absolutely, so wads of cash, US dollars by two senior politicians,
one current and one retired (former) acting of course they would still
have their diplomatic passports because of by virtue of the positions
that one is now occupying and that one occupied and so they came
— “they flew in on a private jet, absolutely ” (Cliff Hughes) came with
diplomats with wads of US Dollars which have now gone back to
their source of origin as to what exactly the money was to be used
for here, we are not sure ...... or the source of the money.....but it is
sufficient that there was intelligence coming from the origin of the
information, the money, so much so, that it could have been traced,

tracked here to Jamaica and the diplomatic, ahm.....what you call it,



pouch, the pouch, diplomatic pouch, was searched which is quite

unusual, doesn’t really happen like that.

More on that story we have the names of the individuals — we will tell
you later, shall be bringing you that very soon. Keep listening to

Nationwide News — what a prekeh, (Cliff Hughes) (laughter).” Hmm

my word!

V. On the mid-day news on May 15, 2009 on the Nationwide radio the
defamatory saga continued: “Good afternoon | am Elizabeth
Bennett with the details: Several questions are swirling this
afternoon about what happened late last night at the Norman
Manley International Airport in Kingston. Nationwide News sources
tipped us off this morning that an incident involving two or three
Cuban diplomats, a former Jamaican Prime Minister, a current
senior PNP politician, Customs and Immigration Officials and the
Narcotics Police Division took place sometime after 9 last night at

the Norman Manley Airport. Emily Crooks has the details

Emily Crooks: “According to our sources the retired former
Jamaican Prime Minister P.J. Patterson and his Special Assistant,
Deborah Hamilton, and two executives of the telecommunications
firm Digicel were on the same flight which brought in the Cuban

diplomats to Norman Manley International Airport”..........

“There are conflicting repots as to whether or not another senior and
active PNP politician was involved in the incident........ Local
Customs Officers asked the Diplomats about the source of the cash.
It is also understood that the local Customs Officers were not

satisfied with the explanation given.”

On May 15, 2009 on the Evening News and Cover Story programmes Nationwide

perpetuated the defamation by publishing the following:-



(vi)

(Vi)

Emily Crooks: “And Nationwide News has since learnt that retired
former Prime Minister P.J. Patterson in a letter dated May 12, 2009
to the Ministry of Foreign Affairs and Foreign Trade advised that he
was making a private trip to Cuba with a number of business people.
This letter was aimed at the Ministry of Foreign Affairs, Foreign
Affairs Ministry extending to Mr. Patterson the usual courtesies of
travel accorded to a former Prime Minister. It is further understood
that a dispute developed over whether the luggage of those of Mr.
Patterson’s party should be searched. The former Prime Minister

was the only member with diplomatic privileges”.

Alston Stewart, a spokesman for the claimant went on the
programme and said: “It's a one day trip, therefore they went with
no luggage, in fact so much to the point that even a ......... a laptop
that went with them was left behind by mistake, there was no
luggage, there was no need for any search of any luggage unless
you are talking about searching briefcase. (Elon Parkinson saying —
and you are speaking therefore of the luggage of both Mr. Patterson

and his assistant). All members on the trip ....... on the trip.”

Cliff Hughes: So............ no luggage to be searched but a briefcase
is a piece of luggage ...... eh.....(Elon Parkinson saying - a lot of
people tend to think ...... that ahm...you know ....in my years in the
travel industry when you ask Jamaican ...... they think it's just
suitcases) (Carol Narcisse saying — | am sorry ..... Mr........ Mr....... I
am sorry Mr. Stewart said there was no...... no luggage was taken
on the trip is that what he said, is that what he said (Cliff Hughes
saying — yes), Elon Parkinson saying — he said it was a one day
....... he said they travelled lightly ......fine .....am | to interpret that
as in the going out and also in the coming in because | may travel

lightly leaving | may not travel lightly coming back so it does not



(Vi)

explain anything about what was the status of luggage or no

luggage amongst the persons coming in last night.

Cliff Hughes: “Well this morning we knew from an impeccable
source from the state apparatus that listen the Norman Manley
International Airport was the scene of an incident last night of huge

proportions —

That the former retired Prime Minister P.J. Patterson was in on a
flight from Cuba with a number of people on that flight and there was
an incident regarding a diplomatic pouch, I am telling you, a
diplomatic pouch including cash......... Ok....how much cash that
was not known. We were told this morning that both the offices of
the Director of Public Prosecutions and the Solicitor General's
Department, the Narcotics Police, the Custom and Immigration
people were involved including Mr. Patterson in how the so called
diplomatic pouch should be treated....yes ....and the advice from the
Solicitor General and the DPP was that listen, this ought to be

detained if not searched right pending further and better particulars.”

The claimant in his particulars went on to state what he understood these words

meant in their natural and ordinary meaning and then further sought to comply

with the provisions of the Jamaican Civil Procedure Rules “CPR” 69.2 which

provides:

69.2 The particulars of claim/or counterclaim in a defamation claim must, in

addition to the matters set out in Part 8

(@)

(b)

give sufficient particulars of the publications in respect of which the

claim is brought to enable them to be identified; and

where the claimant alleges that the words or matters complained of

were used in a defamatory sense other than their ordinary meaning,



give particulars of the facts and matters relied on in support of such

sense; and

(c) where the claimant alleges that the defendant maliciously published

the words or matters, give particulars in support of the allegation.

10.  The particulars set out and said to be pursuant to Rule 69 are:

1.

That the claimant was involved in a clandestine arrangement which was
criminal in nature, when it was published that the claimant travelled by
private jet with Cuban diplomats and on the aircraft in a diplomatic pouch,
when scanned, hundreds of thousands of United States Dollars were

found.

(@) That the claimant corruptly used his diplomatic privileges in an
attempt to shroud criminal activity. The defendants published that the
claimant had his diplomatic passport and sought the privileges attached
from the Ministry of Foreign Affairs and Foreign Trade before his travel to
Cuba.

(b)  That the dispute concerning the search of the luggage of the
claimant’s party arose because of the claimant’'s unfounded belief of his

entitlement to diplomatic privileges in Jamaica.

(c) That the claimant corruptly sought to use his status as a former
Prime Minister and/or his perceived diplomatic privileges in an attempt to

shroud criminality.

That the claimant was associated with illicit funds and was further
associated with the movement and/or concealment and/or transfer of the

said illicit funds into Jamaica to be used for unlawful purpose.

That the claimant sought to engage in a criminal conspiracy or participation

in an illegal enterprise with Cuban diplomats.



11.

12.

13.

14.

It is the assertion in his particulars that these words published by the defendants
were broadcasted on programmes by radio for general reception throughout
Jamaica and the international community and provides a link to “NNN’S” business
website at nationwidenewsnetwork.com that allows persons worldwide to listen to
live broadcasts over the internet. The defendants maintain that they get the news
first and are accurate and fair in its reporting and this was so stated on May 20,
2009 in a discussion programme which related, inter alia, to the subject matter of
this claim.

It was further asserted that at the relevant times the world wide web had millions
of users who all had access to the words complained of and the defendants well
knew that the publication once made on this platform could and would be
accessed by a substantial but unquantifiable number of subscribers to other
internet provider systems in Jamaica, the Caribbean, the United States of America
and around the world. Further, “NNN” radio enjoys wide listenership in Jamaica
and several Caribbean islands and it can therefore be inferred that a large but
unquantifiable number of users heard and/or read the broadcast and/or the
publication.

Thus the claimant’s assertion is that his reputation has been seriously damaged
and he has suffered considerable distress and embarrassment. It is his
contention that notwithstanding a letter demanding inter alia an apology as well as
his press release distancing himself from any knowledge of or participation in any
wrongdoings or involvement in any incident as they reported, no apology was
made. It is also asserted that even after the then Prime Minister, having caused
an enquiry to be conducted, issued a press release exonerating the claimant. The

defendants refused to accept the accuracy of the release.

The claimant contends that there was no incident, major nor minor nor of huge
proportions, nor any Cuban Diplomats, nor any diplomatic pouch, nor any
scanning, nor any revelation of money in any pouch, nor any questioning of him
by anyone, nor any intervention by him in any incident, nor any involvement in any

dispute whatever, at the Norman Manley International Airport as reported by the



1% Defendant and/or the 2" Defendant on the 2" Defendant’s radio station on
May 15, 2009.

The Defence

15.

16.

17.

18.

19.

The defendants admit that they published the words as set out by the claimant but
deny that these words are defamatory of the claimant in nature or in their natural
and ordinary meaning. Further and in any event they aver that the said words
complained of were published on occasions of qualified privilege. They set out
the particulars they rely on in asserting this defence and these will be duly

considered.

They further state that they acted responsibly in publishing the words complained
of and that there was no malice on their part in broadcasting same. The
particulars given will be also considered subsequently during my analysis.

They further state that the words published should not be examined in isolation
but the broadcast should be considered as a whole. They deny that the words
were capable of the meanings, jointly or severally, as set out in the claimant’s
Particulars of Claim. They aver that the natural and ordinary meanings of the
words published are not defamatory of the claimant to the ordinary and
reasonable listener and neither are they capable of bearing the meanings alleged
by way of innuendo. Further they denied the allegation that the published
broadcast could bear the meaning as set out by the claimant pursuant to CPR
69.2.

The defendants deny that the claimant’s reputation was seriously damaged either
regionally or internationally as a result of the said published words, he having
been conferred with honors and appointed to significant positions after the

publication.

They state that it is their professional, moral and social duty to report and impart
its reasoned knowledge of information received. It is their duty to the public to
report and the public has an interest in receiving highlights of perceived



20.

inconsistencies in statements proffered by various public officials. In this regard
they contend that the comments made about the Press Release from the then
Prime Minister, were fair comments in expressing the opinion that there were

gaps in the story released to the public as an explanation for the incident.

They deny that the claimant is entitled to general damages, exemplary damages

or aggravated damages and say, inter alia, in conclusion:

0] That at no time did the defendants allege that the claimant was
involved in any particular act or was in possession of any item
which could amount to any wrong doing on his part, neither could
any such meaning be derived from the words published and
broadcast by the defendants.

(i) The defendants having not defamed or in any other way injured the
claimant was under no obligation to retract their statements or issue

an apology to the claimant.

The Reply to the defence

21.

22.

Much of what was asserted in reply to the defence of the 1% and 2" defendants
was by way of challenging certain particulars and as such will be considered later
in this discussion, if necessary. It is however noted that included in the reply,
was the assertion that the words were in fact published maliciously.

Included in the particulars of malice were:

(b) At the time of the breaking news broadcast, the defendants had
failed to contact the claimant before publication even though they

had the claimant’s telephone numbers.

(©) A spokesman for the claimant Mr. Delano Franklyn contacted the
first defendant and informed him that the content of the “breaking

news” story was false but the defendants persisted with the story.



The Parties

(d)

(e)

(f)

(9)

At the time of the “breaking news ”"broadcast the defendants had
not made any contact with the portfolio ministers of government to
verify the story, thus the defendants had no or no reliable
alternative source of information as to the alleged incident at the

airport.

The defendants had no grounds or any sufficient grounds for
honestly believing that the allegations in the story concerning the

claimant were true and recklessly broadcast same.

Notwithstanding the intervention of spokespersons for the claimant,
the results of the investigation by the Prime Minister, the comments
by Ministers of Government and although they are now aware that
the fundamental factual basis of the “breaking news” story
complained of is false, the defendants have not made or offered
any correction or apology to the claimant in respect of any of the
words complained of, but have instead sought to defend the
broadcast by pleas of fair comment and qualified privilege which
are inaccurate and unfounded based on the exculpatory
investigation by the Prime Minister and the comments of other

Ministers of Government.

In the premises the broadcast was published maliciously with the

absence of honest belief.

23. The claimant is a former Prime Minister of Jamaica and former President of the

Peoples National Party. He is by profession an attorney-at-law and was admitted

to the Inner Bar as Queen’s Counsel in 1983. He was appointed by Her Majesty

the Queen as one of her Privy Counsellors in 1993. In 2002 the Order of the

Nation “O.N” was conferred on him. He is also in receipt of other National

Honours, International Accolades and Distinguished Awards during his tenure in



24.

25.

public office and thereafter. He said he retired from public and political office in
March 2006.

He was at the time of this matter the President and Principal of Heisconsults a

firm which offered a range of regional and international consultancy services.

The first defendant admits being a well known television host and radio
broadcaster. He is by profession a journalist and first entered the field of
broadcast journalist in 1986. He is the managing director of the 2" defendant.
He also admits being a shareholder in the 2" defendants which he admits
broadcasts programmes by radio for general reception throughout Jamaica and
to the international community and provides a link to its business website at
nationwidenewsnetwork.com that allows persons worldwide to listen to its

broadcasts via the internet.

The issues

26

In the closing submissions for the claimant, Mr. Knight QC reviewed the elements

of defamation, identifying them as being:

27.

0] the statement must be published
(i) the statement must refer to the claimant

(i)  the statement must be defamatory

He then considered the defence of qualified privilege which he argued was
defeated by proof of malice. This malice he further argued would also defeat the
defence of fair comment. He then went on to examine the requirements of
gualified privilege as laid down by Lord Nicholls in Reynolds v. Times
Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127. He concluded by considering the
appropriate award to be made as damages.

In the closing submission for the defendants, Lord Gifford QC posited that the
issues to be decided by the Court are:



28.

29.

30.

(@) whether the defendant’s coverage of the breaking news story taken
as a whole was capable of leading an ordinary listener to a

defamatory imputation/inference adverse to the claimant?

(b) if the answer to (1) is yes, can the defendants rely on the defence
of the Reynolds’ privilege?

(©) if the answer to (2) is no, what damages should be awarded.

It is the established and required standard that a claimant must establish three
(3) things in order to succeed in a defamation matter such as this, namely:-

(@) that the words were defamatory
(b)  that they referred to him

(c) that they were published to at least one other person other than the

claimant himself.

Although on behalf of the claimant, efforts were made to engage the Court in a
consideration of whether the words were in fact published and did in fact refer to
the claimant, the case for the defendants was not presented in such a manner to
suggest that there was any dispute in those areas. The first issue therefore that |
deem relevant must be whether or not the words as published were defamatory.

On the case also as presented for the defendants, the main contention was that
they were entitled to rely on the defence of Reynolds’ privilege. Although there
was some reference in their defence as filed to fair comment, it is noted that this
was in relation to assertions made about things said in discussion programmes
aired by the 2" defendant by the various hosts who have been described as
being contracted and/or employed and/or engaged as newscasters and/or
servants and/or agents of “NNN”. These comments were made after the
broadcast of the words said to be defamatory with the offending broadcast being
an item of news. The defence of fair comment was not pursued by Lord Gifford
QC in his closing submission in relation to the defamatory words. In the



31.

32.

circumstances, therefore, 1 do not find that this is a defence which would be
relevant to the matter before the court. Hence the second major issue to be

considered will be whether the defendant can rely on qualified privilege.

The determination of these two issues now identified will impact on the matter of
whether the defendants are liable. The matter for an assessment of damages

will only then be considered, if necessary
Are the words defamatory?

In approaching the first issue one needs to be mindful that this is a question
which should be considered in two stages. The guidance from the text Kodilinye
Commonwealth Caribbean Tort Law 2"Edition is useful. At page 293 is

stated:

“In a trial with judge and jury, the judge’s function is to
decide whether the words are capable of being
defamatory. If he answers this question in the
affirmative, it is then for the jury to decide whether
they are defamatory in the circumstances of the
particular case. Where trial is by judge alone as is
almost invariably, the case in Commonwealth
Caribbean jurisdictions the judge must perform both
functions. As Bollers J explained in Ramsahoye v.
Peter Taylor and Co. Ltd. ( [1964] LRBG 329 p
331"

In this Colony where there is no jury | can do no better
than repeat the dictum of Camacho C.J. in Woolford

v. Bishop ([1940] LRBG 93 p 95) where he stated in

his judgment:

“On this aspect of the case, the single duty which
devolves on this court in its dual role is to determine
whether the words are capable of a defamatory
meaning, and given such capability, whether the
words are in fact libelous of the plaintiff. If the Court
decides the first question in favor of the plaintiff, the
court must then determine whether an ordinary
intelligent and unbiased person reading the words
would understand them as terms of disparagement,
and an allegation of dishonest and dishonourable



conduct .The court will not be astute to find subtle
interpretations for plain words of obvious and
invidious import.”

33.  Another explanation of the duty of a trial judge in approaching this question was
given by Carey J.A. in Gleaner Co. Ltd. V. Small (1981) 18 JLR 347 at page
377 where he said:

“It is plain from these authorities that the judge must
put himself in the place of a reasonable fair-minded
person to see whether the words suggest
disparagement, that is, would injure the plaintiff's
reputation, or would tend to make people think the
worse of him.”

34. Itis considered particularly important therefore that when sitting alone in matters
such as this, the judge has to resist the urge of using the “judicial mode and
manner” in determining the meaning of the words used. In Lewis v. Daley
Telegraph [1963] 2All ER 151 Lord Reid at page 154 had this to say.

“There is no doubt that in actions for libel the question
Is what the words would convey to the ordinary man,
it is not one of construction in the legal sense. The
ordinary man does not live in an ivory tower and he is
not inhibited by a knowledge of the rules of
construction. So he can and does read between the
lines in the light of his general knowledge and
experience of worldly affairs.........

What the ordinary man would infer without special
knowledge has generally been called the natural and
ordinary meaning of the words. But that expression is
rather misleading in that it conceals the fact that there
are two elements in it. Sometimes it is not necessary
to go beyond the words themselves as where the
plaintiff has been called a thief or a murderer. But
more often the sting is not so much in the words
themselves as in what the ordinary man will infer from
them and that is also regarded as part of their natural
and ordinary meaning.”

35.  The discussion on how to determine the natural and ordinary meaning has been

adapted to the Jamaican context in the decision of the Judicial Committee of the



36.

37.

Privy Council in an appeal from a decision of the Court of Appeal in Jamaica in

Bonnick v. Morris and the Gleaner [2003] 1 AC 300.

Birkenhead at page 306 paragraph 9 had this to say:-

Lord Nicholls of

......... As to meaning, the approach to be adopted by
the court is not in doubt. The principles were
conveniently summarized by Sir Thomas Bingham
MR in Skuse v. Granada Television Ltd. [1996]
EMLR 278, 285-287. In short, the court should give
the article the natural and ordinary meaning it would
have conveyed to the ordinary reasonable reader of
the “Sunday Gleaner’, reading the article once. The
ordinary reader is not naive; he can read between the
lines. But he is not unduly suspicious. He is not avid
for scandal. He would not select one bad meaning
where other non-defamatory meanings are available.
The court must read the article as a whole and
eschew over-elaborate analysis and also, too literal
an approach. The intention of the publisher is not
relevant.”

The authors of the text Gatley on Libel and Slander 11" edition canvassed an

approach to this task in a manner | think is useful. At paragraph 3:13 it is said:

“Where a judge has to determine meaning it has been
said that the correct approach is to ask himself what
overall impression the material made on him and then
to check that against the detailed textual arguments
put forward by the parties. Hence in Armstrong v.
Times Newspapers [2006] EWHC 1614 QBD at [31]
Gray J. deliberately read the article complained of
before reading the parties respective statements of
case or the rival skeleton argument.”

Having already noted the words complained of | now refer to the meaning

ascribed to them by the claimant. In his Particulars of Claim he detailed that the

words in their natural and ordinary meaning meant and were understood to mean

that he:

I was involved in criminal activity to wit drugs dealing and/or money

[sic]



Vi

Vil

VI

Xl

was laundering money, and/or

breached the Customs Regulations to wit bringing in or facilitating
or assisting in the bringing into Jamaica foreign exchange in excess
of US$10,000.00 without declaring same as is required on the

Customs/Immigration form; an/or

aided, abetted or procured breaches of the Proceeds of Crime Act;

and/or
conspired with others to breach the criminal laws of Jamaica and/or

used his diplomatic privileges to breach the criminal laws of

Jamaica; and/or

was involved in an incident at the Norman Manley International

Airport which had criminal overtones; and/or

was questioned by Customs Authorities on suspicion that the
source of ‘wads’ of US Dollars was illegal or the intended use was

illegal and in breach of the Proceeds of Crime Act; and/or
was involved in criminal conduct; and/or

was involved in a criminal enterprise which encompassed
concealing and/or transferring from a foreign jurisdiction ‘wads’ of
United States Dollars into Jamaica in breach of domestic criminal

laws, and/or

was embroiled in determining how the alleged diplomatic pouch
should be treated, i.e. detained or searched and thereby
intermeddled for his own protection, in the affairs of prosecutors,

government lawyers and law enforcement affairs; and/or



Xl used his diplomatic status as a veil to cover his unlawful action

and/or wrong doing.

38. In his withess statement/evidence-in-chief the claimant said he formed the view,
which was shared by several of the persons with whom he had spoken about the

matter that the broadcast conveyed to the public at large-

a) That he corruptly used his diplomatic privileges in attempt to shroud
criminal activity. The defendant having published that he had his
diplomatic passport and sought the privileges attached from the
Ministry of Foreign Affairs and Foreign Trade before his travel to
Cuba;

b) That the dispute concerning the search of his luggage and of his
party arose because of his unfounded belief to an entitlement to

diplomatic privileges in Jamaica;

C) That he corruptly sought to use his status as a former Prime
Minister and/or his perceived diplomatic privileges in an attempt to

shroud criminality;

d) That he was associated with illicit funds and was further associated
with the movement and/or concealment and/or transfer of the said

illicit funds into Jamaica to be used for unlawful purposes.

e) That he sought to engage in a cover-up and criminal conspiracy or

participate in an illegal enterprise with Cuban Diplomats.

39. In their closing submissions Mr. Knight QC submitted that the prima facie
meaning of the words was defamatory in that they accused the claimant of
serious criminal conduct. He urged that there was no need to read between the
lines as the words published stated clearly that the claimant had been questioned
in connection with money entering the island in suspicious circumstances. While

recognizing that suspicion does not necessarily equate with guilt, it was urged



40.

41.

42.

43.

that the published story gave the impression that the claimant was involved in

criminal behavior.

The defendants in denying that the words are defamatory of the claimant in
nature or in their natural and ordinary meaning urged in their defence that they
did not make any allegations of misconduct on the part of the claimant and on the
said day of the broadcast included an accurate statement of the claimant’s
purpose of travel. They also noted that the words published should not be
examined in isolation as contained in the Particulars of Claim but that the entire

broadcast should be considered as a whole.

In his witness statement/evidence-in-chief the 1% defendant stated that he edited
the report that revealed the claimant as the individual who had been a passenger
on the flight from Cuba. He did so with a view to ensuring that it was an accurate
reflection of the information they had received from the official sources and that
there were no negative allegations or inference that would be raised against the
claimant. Further he said they did not report that the claimant was the owner or
custodian of any item of interest to the custom’s department and did not in any
way connect the claimant to the item. He did not believe that the report was

defamatory of him and in any event did not intend to damage his reputation.

In the submissions on their behalf, Lord Gifford QC began his challenge to the
meanings alleged by the claimant by noting that in different ways it was being
said that the words published meant that the claimant was guilty of a crime. He
submitted the word were not capable of that meaning and do not mean that the
claimant was a criminal or even suspected of criminality. At their highest, the
words in his opinion meant no more that that an incident took place which may
have involved criminal conduct on the part of some persons, on a flight on which

the claimant was a passenger and which was required to be fully investigated.

He noted the statement in Gatley on Libel and Slander, 11" Edition at
paragraphs 3 — 27:



44.

45.

46.

‘A statement that someone is under suspicion or

investigation cannot reasonably be understood as

stating that he is guilty, for if the ordinary sensible

person was capable of thinking that whenever there

was a police inquiry there was quilt, it would be

almost impossible to give accurate information about

anything.”
He also referred to what he considered to be the leading case on this issue
Lewis v. Daily Telegraph [supra]. He found the words of the Law Lords who
dissented of assistance in steering a proper course between words which imply
suspicion of guilt and words which imply actual guilt. Lord Hodson at page 167E

said:
“I' am myself satisfied that the words cannot
reasonably be understood to impute guilt. Suspicion
no doubt can be inferred from the fact of the inquiry
being held, if such was the case, but to take the
further step and infer guilt is in my view wholly
unreasonable. This is to draw an inference from an

inference and to take two substantial steps at the
same time.”

It then became the submission that the words complained of do not imply that the
claimant was even suspected of criminal activity. It was urged that the
broadcasters took care to say that there was no suspicion attached to the
claimant. There were other parts of subsequent broadcasts that were highlighted
which it was noted had sought to make it clear that the claimant was not in
possession of the reported diplomatic bag. By the fifth broadcast on the 18" of
May the defendants had reiterated that there was not nor had there ever been,

any suspicion attaching to the claimant.

The submission continued that in the event there was a finding that the words
broadcast meant that the claimant was suspected of being involved in criminal
activity then the argument must turn to the issue that that is not the meaning of
the words which is pleaded and relied on by Claimant. The words of Lord Devlin
in Lewis v. Daley Telegraph [supra] were relied on; where at page 175A he

said:-



47.

48.

“The judge must rule whether the words are capable
of bearing each of the defamatory meanings, if there
be more than one, put forward by the claimant’.

It was argued that with two exceptions, each of the meanings pleaded involve
saying that the defendants spoke words which in their natural and ordinary
meaning meant that the claimant had committed a crime. Of the other two
pleaded meanings which did not involve “an alleged imputation of actual criminal
activity”, the first it was noted concerned words which meant that the claimant
“‘was questioned by Customs Authorities on suspicion.” This meaning could have
come from the words of the first broadcast but by the second broadcast the
defendant maintained it was made clear that they were not saying he was
questioned on suspicion of any wrongdoing. It was said that he “intervened”
which the defendants submitted is a neutral word which would not imply any
participation in illegal conduct. It was the opinion of Lord Gifford Q.C. that the
fair-mind listener not avid for scandal, would hear the second formulation which
attributes no element of suspicion directed at the claimant and would have
forgotten or discarded from their mind the earlier statement.

The second pleaded meaning that did not impute criminal conduct identified by
the defendants was the issue of the claimant being said to have had an
unfounded belief of his entitlement to diplomatic privileges in Jamaica. The
defendants submitted that the alleged meaning is not defamatory and the
meaning as pleaded was not what the broadcasts said. Lord Gifford noted the
thrust of the broadcasts as being “(a) there had been interest in the plane from
foreign intelligence; (b) there was a diplomatic pouch on the plane which
contained a large quantity of US dollars; (c) there were Cuban diplomats who
were questioned; (d) the claimant was on the plane; (e) customs sought advice
from law enforcement officers as to how to treat the diplomatic bags. Thus it was
argued that the defendant did not say that the dispute arose because of any
belief of the claimant.



49.

50.

A somewhat unusual feature about this case is the exhibiting of various other
sections from other programmes aired on “NNN” following that broadcast which
the claimant alleges defamed him. It is unusual in that these included
discussions with members of the public and other media practitioners expressing
their views or what the broadcast meant. The impact of these discussions has
been used by both sides to advance certain their different arguments . For the
claimant, some of these discussions were pointed to as indicating that the words
did in fact defame him. For the defendants, it was said that some of the
discussions were somewhat incoherent, some callers appearing avid for scandal

and others more rational.

| am however reluctant to use these discussions in assisting me to determine
whether the words were capable of being defamatory. The case of Capital and
Counties Bank v. Merry (1882) 7 AC 741 demonstrates where actions by
members of the public were found not to be conclusive on the question of
whether words were libellous. In that case, the defendants, a firm of brewers had
what was described as, a squabble with the manager of a branch of the plaintiff's
bank. They sent to the tenants of their public house (who knew nothing of the
squabble) a printed circular with the following words: “Messrs Hently and Sons
hereby give notice that they will not receive in payment cheques drawn on any of
the branches of the Capital and Countries Bank”. The circular became known to
other persons and there was a run on the bank causing it loss. The bank brought
an action for libel alleging that by innuendo the circular imputed insolvency to
them. It was held by the House of Lords (Lord Penzance dissenting) that in their
natural meaning the words were not libellous, that the inference suggested by the
innuendo was not the inference which reasonable persons would draw, and that
as the evidence failed to show that the circular had a libellous tendency there
was no case to go to the jury, and that the defendants were entitled to judgment.
This case was summarized in this manner by the authors of Gatley on Libel and
Slander 11" edition at para. 3.24.



51.

52.

53.

It is necessary for me to consider the words as a whole, and in context of how
they were broadcast. It is also imperative that | consider the words as they would
have meant at the time they were published. Whatever was said and done in
subsequent broadcasts, to my mind, cannot and should not be used to determine

and explain the import of the meaning at the time it was broadcast.

In cross-examination of the 1* defendant, Mr. Knight QC sought to get from him,
his understanding of the words. This to my mind would be of limited assistance
in determining what the words would have meant to the ordinary reasonable
person. It is well established that the intention of the publisher of the words is
immaterial. Further to this the belief by the publisher that the words would not be

defamatory is of no moment.

There is one other passage from the text Gatley on Libel and Slander that | feel
compelled to refer to for the guidance it provides as to the general approach to

be taken in determining the meaning of the words. At para 3.13 it is stated:

“The nature of the exercise has been summarized as
follows (citations omitted): (1) The governing principle
is reasonableness; (2) The hypothetical reasonable
reader is not naive but he is not unduly suspicious. He
can read between the lines. He can read an
implication more readily than a lawyer and may indulge
in a certain amount of loose thinking but he must be
treated as being a man who is not avid for scandal and
someone who does not and should not select one bad
meaning where other non-defamatory meanings are
available; (3) Over-elaborate analysis is to be avoided,
(4) The intention of the publisher is irrelevant (5) The
article must be read as a whole and any ‘bane and
antidote’ taken together; (6) The hypothetical reader is
taken to be representative of those who would read the
publication in question; (7) In delimiting the range of
permissible defamatory meaning, the court should rule
out any meaning which ‘can only emerge as the
produce of some strained or forced or utterly
unreasonable interpretation...... " (8) It follows that it is
not enough to say that by some person or another
words might be understood in a defamatory sense.”



54.

55.

| now turn to a consideration of the words. The first thing | understand from the
context and the opening words used to introduce the news item is that the news
was of some major significance. It was breaking news which the 1% defendant
described as a major incident. Certainly as a reasonable fair-minded person my
attention would immediately be riveted on the broadcast. The fact that customs
authorities acting in consort with law enforcement agencies of the state- the
Solicitor General’'s department as well as the office of the Director of Public
Prosecutions were said to be interested in the private aircraft, its passengers
along with one item in particular would mean that something untoward was afoot.
The fact that wads of cash in excess of what is of the maximum allowance for
admittance upon declaration into the country would mean something illegal was
being attempted. The fact that the money was in a diplomatic pouch would mean
it was under the control of a diplomat and then could not be searched. The fact
that the discussion got heated so much so that the diplomats involved re-boarded
the aircraft and left with the pouch would mean that they were displeased at
being prevented from entering undetected with this illicit sums of money. The
first news item having got one’s attention encouraged one to indeed keep
listening to that station so as to learn the names of the persons involved. At this
stage the words used would mean that whoever was on board that plane was
attempting to in effect smuggle a large sum of money into the country in

circumstances that meant it could not have been for legitimate purpose.

The next item of news called only one name of a person who could be regarded
as a public officials — the claimant. At this stage the news was still that local
customs official questioned the diplomats about the source of the money. The
fact that the officers were said not to be satisfied with the explanation given after
the claimant had intervened would mean that the legality of the sums remained in
doubt. The fact that the news item chose to highlight that the claimant was a
Queen’s Counsel would suggest that he was expected to have used his legal

knowledge and training to intervene.



56.

57.

58.

59.

By the final news item of that day complained of, the fact was made known that
the claimant had advised the relevant authorities of his trip with the aim of having
usual courtesies of travel accorded to a former Prime Minister extended to him.
This when coupled with the information that he was the only member with
diplomatic privileges would remove all questions as to who could be presumed to
have been in control of the diplomatic pouch. It would not be unreasonable to
believe that the only member with diplomatic privileges would also know what
was in that diplomatic pouch.

The next set of words complained of again had the 1% defendant speaking of an
incident of huge proportions. The claimant was the only person whose name
was called and the focus again was on the diplomatic pouch containing cash —
now the amount was not known. Once again the persons said to be involved
with trying to determine how the pouch should be treated were person who would
only be involved if there was some illegality. Once again the item revealed that

the claimant was involved in this process.

The item on the whole, in my opinion meant that the claimant was involved in
something illegal and clandestine. Only this only would explain why the incident
would take on huge proportions. This meaning however is not sufficient to
conclude precisely what type of illegality was involved whether drug dealing
and/or money laundering. However the other meanings as pleaded by the

claimant which are within the sphere of illegality are reasonable ones.

In the circumstances, | am satisfied that the words used in the broadcasts were
capable of some of the meanings pleaded by the claimant and were in fact
defamatory of him.

Can the defendants rely on the defence of Reynolds privilege?

60.

In the submissions for the defendant, Lord Gifford QC reminded the Court of the
need for it to bear in mind the Charter of Fundamental Rights and Freedom

which under section 13 (4) “applies to all laws”. The Charter under section 13 (3)



61.

62.

63.

(c) guarantees the right to freedom of expression and under section 13 (3) (d)
protects “the right to seek, receive, distribute or disseminate information, opinions
and ideas through media.” These rights are protected “to the extent that those
rights and freedoms do not prejudice the rights and freedoms of others” [Section
13 (1)]. The rights enumerated in the Chapter are guaranteed by section 13 (2)

“save only as may be demonstrably justified in a free and democratic society.”

While hailing the words of Lord Nicholls in Reynolds v. Times Newspaper
[supra] as a lodestar by which the court may be guided when considering the
issues in this case Lord Gifford QC embarked on a discussion reminding the
court of the rationale and importance of the freedom of expression required by
media practitioners. He noted the approach to this issue taken by courts from
other Commonwealth countries namely from Canada the case of C.A. Grant v.
Torstar Corporation [2009] SCC 61; from South Africa the case of Khumalo v
Holomisa [2002] ZACC 12 and from Australia the case of Lange v. Australia
Broadcasting Corporation [1997] HCA 25.

He reminded the court also of the balance which must be struck between
freedom of expression and the right of the individual to protect his reputation. It
is however passages from Reynolds v. Time Newspaper [supra] that | was
referred to in establishing the background against which the defence must now
be considered. It was this case that revolutionized the approach that the courts

now take when dealing with qualified privilege.

However, before embarking on the review of the Reynolds’ privilege it is
important to recall the position that existed before Reynolds. This is so because
the claimant has urged that the defendants were activated by malice in their
broadcasting of this item of news. Indeed their attack on the case for the
defence began with the assertion that malice shown toward the claimant in this
case eliminates the possibility of relying on a defence of qualified privilege. This

suggests that the traditional approach to privilege is being relied on.



64. A useful exposition on the historical development on this area is in the judgment
of Dunn L.J in Blackshaw v Lord [1983] 2 All ER 311 at page 332:

“During the 19™ century the judges were using the
word ‘privilege’ as meaning the existence of a set of
circumstances in which the presumption of malice
was negatived. It was said in Gilpin v. Fowler (1854)
9 Exch 615 — 623- 624 that instead of the expression
“privileged communication” it would be more correct
to say the communication was made on an occasion
which rebutted the presumption of malice. The
judges, having to face the problem of what would be
the circumstances in which the presumption of malice
would be negatived went on two lines, duty and
interest, and the public good and for the public
interest. By the end of the ensuing 100 years it had
been established that certain categories of documents
by their very nature rebutted the presumption of
malice, and publication of them accordingly privileged.
These included fair and accurate reports of judicial
proceedings and of proceedings in Parliament. But
the courts stressed that the categories were not
closed, but in each case it was necessary to
determine whether the occasion was privileged not
only by reference to the subject matter of the
information published but also to its status, and
whether that gave rise to the duty to publish.”

65. In Horrocks v. Lowe [1975] AC 135 Lord Diplock at page 149 said:-

......... as a general rule English Law gives effect to
the ninth commandment that a man shall not speak
evil falsely of his neighbor. It supplies a temporal
sanction; if he cannot prove that defamatory matter
which he published was true, he is liable in damages
to whomever he has defamed, except where the
publication is oral only, causes no damages and falls
outside the categories of slander actionable per se.
The public interest that the law should provide an
effective means whereby a man can vindicate his
reputation against calumny has nevertheless to be
accommodated to the competing public interest in
permitting men to communicate frankly and freely with
one another about matters in respect of which the law
recognizes that they have a duty to perform or an



interest to protect in doing so. What is published in
good faith on matters of these kinds is published on a
privileged occasion. It is not actionable even though it
be defamatory and turn out to be untrue. With some
exceptions which are irrelevant to the instant appeal,
the privilege is not absolute but qualified. It is lost if
the occasion which gives rise to it is misused.

66. He went on further to consider the question of malice:-

“So, the motive with which the defendant on a
privileged occasion made a statement defamatory of
the plaintiff becomes crucial...... So he is entitled to be
protected by the privilege unless some other
dominant and improper motive on his part is proved.
“Express malice” is the term of art descriptive of such
a motive. Broadly speaking, it means malice in the
popular sense of a desire to injure the person who is
defamed and this is generally the motive which the
plaintiff sets out to prove......... The motive with
which a person published defamatory matter can only
be inferred from what he did or said or knew. If it be
proved that he did not believe that what he published
was true this is generally conclusive evidence of
express malice......... i

67. Itis of note that during his cross-examination of the 1* defendant, Mr. Knight QC

asked the following:-

‘Knowing who Mr. Patterson was at the time and

having received this information you say you got at

the time, that he, Mr. Patterson, would bring into the

country wads of cash, US Dollars, hidden in a

diplomatic pouch, did you honestly believe that he

would do that?”
While not answering the question directly, it was clear from his answers that the
1% defendant would not admit to believing the story. However, the distinction
was maintained between the 1% defendant as the journalist and in his personal
persona — it was as the latter that he said he would not believe the interpretation

of the story as put to him by Mr. Knight QC.



68.

69.

70.

It is however of significance to the case for the clamant, the fact that the
defendants were asserting that the matter they thought the public had an interest
in receiving information about was the adequacy of the airport security and
alleged attempts to breach airport security .The argument then became that any
privilege accorded to the defendant would give them the right to the publication of
information for that reason and no other. It was their conclusion that the story
published was centered on the abuse of diplomatic privileges by concealing large
sums of money in a diplomatic pouch to circumvent the security arrangements at
the airport, and essentially to breach the criminal laws of Jamaica in particular

the Customs Act and the Proceeds of Crime Act.

It was urged that the defendants received information from relevant persons soon
after their first broadcasting of the story that in effect cleared the claimant of any
wrongdoing in relation to airport security. Yet the defendants refused to accept
this. This refusal, it was argued, showed that the public interest in alleged
breaches of airport security based on the facts of what took place at the airport
was not the true purpose of the defendants publishing the story. It was opined
that the defendants persisted in making the claimant the focus of their reporting
of the incident at the airport. It was submitted that the news release issued by
the then Prime Minister cleared the claimant meaning the falsehood published by
the defendants was corrected by the Head of Government.

The contention in the submissions for the claimant was that the defendants
maliciously persisted in maintaining the falsehood by criticizing the report on
which the Prime Minister's news release was based. Further it was noted that
one agent of the 2" defendant referred to it as “nonsensical.” In several
programmes thereafter the claimant was mentioned, referred to and discussed
and his involvement in an incident at the airport continued to be talked about
even after the information revealed that no such incident occurred. This led to
the submission ultimately being made by Mr. Knight QC that their motive did not

correspond with their alleged reason that there was public interest in receiving



71.

72.

73.

74.

truthful information about any alleged breaches of airport security and thus theirs

was an improper motive constituting malice.

It is noted that in the closing submissions made for the defendants Lord Gifford
QC submitted that the question of whether malice was a relevant concept for
consideration was to be answered by the fact that all matters to deal with malice
was subsumed in the duty of responsible journalism. Hence, he was content to

argue the matter in keeping with the defence of Reynolds privilege.

To my mind this approach adopted by Lord Gifford Q.C.ought not to be faulted. It
is thus the approach as stated by Lord Nicholls in Bonnick v. Morris and the
Gleaner [supra] that should guide matters such as this. At page 307 paragraph
14 he said:-

“Matters relating to malice are to be considered in the
context of deciding whether the publication attracted
qualified privilege in accordance with the common law
as developed by the decision of the House of Lords in
Reynolds v. Times Newspaper Ltd. [2001] 2 AC 127.

Their Lordships in the case of Edward Seaga v. Leslie Harper 2008 UKPC 9 at
paragraph 10 said:-

“What is significant is that it is plain in their Lordship’s
opinion that the Reynolds decision was based as Lord
Bingham of Cornhill said in Jameel at para.35, on a
liberalizing intention.” It was infended to give, and in
their Lordship’s view has given a wider ambit of
qualified privilege to certain types of communication
to the public in general than would have been
afforded by the traditional rules of law.”

In considering the Reynolds privilege, it is firstly to be recognized that the
decision did review the interplay of the constitutional freedom of expression and
the protection of reputation. At page 201 Lord Nicholls observed:

‘Reputation is an integral and important part of the
dignity of the individual. It also forms the basis of



75.

76.

many decisions in a diplomatic society which are
fundamental to its well being; whom to employ or
work for, whom to promote, whom to do business with
or to vote for. Once besmirched by an unfounded
allegation in a national newspaper, a reputation can
be damaged forever especially if there is no
opportunity to vindicate one’s reputation. When this
happens, society as well as the individual is the loser.
For it should not be supposed that protection of
reputation is a matter of importance only to the
affected individual and his family. Protection of
reputation is conducive to the public good. It is in the
public interest that the reputation of public figures
should not be debased falsely. In the political field, in
order to make an informed choice, the electorate
needs to be able to identify the good as well as the
bad. Consistently with these considerations, human
rights conventions recognize that freedom of
expression is not an absolute right. Its exercise may
be subject to such restrictions as are prescribed by
law and are necessary in a democratic society for the
protection of the reputations of others.”

In the instant case, the defendants cannot plead justification as it has clearly
been established that the news item that they broadcasted was false. The
investigations revealed that someone had called the sources from whom the
defendant got the information and reported that the incident had taken place. It
was not firsthand information that had been reported to the defendants. Hence
their defence is grounded in their submission that they practiced responsible

journalism.
In Bonnick v. Morris [supra] at page 309 paragraph 23 Lord Nichols said:

“Stated shortly the Reynolds privilege is concerned to
provide a proper degree of protection for responsible
journalism when reporting matters of public concern.
Responsible journalism is the point at which a fair
balance is held between freedom of expression on
matters of public concern and the reputations of
individuals. Maintenance of this standard is in the
public interest and in the interests of those whose
reputation are involved. It can be regarded as the
price journalists pay in return for the privilege. If they



are to have the benefit of the privilege journalists must
exercise due professional skill and care.”

77. In Reynolds, Lord Nicholls gave ten matters which he opined should be taken
into consideration when determining whether qualified privilege attach to

publication by the news media. He said at pages 204 to 205:-

“The elasticity of the common law principle enables
interference with freedom of speech to be confined to
what is necessary in the circumstances of the case.
The elasticity enables the court to give appropriate
weight, in today’s conditions, to the importance of
freedom of expression by the media on all matters of
public concern. Depending on the circumstances, the
matters to be taken into account includes the
following. The comments are illustrative only — 1. The
seriousness of the allegation. The more serious the
charge, the more the public is misinformed and the
individual harmed, if the allegation is not true. 2. The
nature of the information and the extent to which the
subject matter is a matter of public concern. 3. The
source of the information- Some informants have no
direct knowledge of the events. 4. The steps taken to
verify the information. 5. The status of the
information — The allegation may have already been
the subject of an investigation which commands
respect. 6. The urgency of the matter — News is
often perishable commodity. 7. Whether comment
was sought from the plaintiff. He may have
information others do not possess or have not
disclosed. An approach to the plaintiff may not
always be necessary. 8. Whether the article
contained the gist of the plaintiff’s side of the story. 9.
The tone of the article — a newspaper can raise
gueries or call for an investigation. It need not adopt
allegations as statement of fact. 10.The
circumstances of the publication, including the timing.
The list is not exhaustive. The weight to be given to
these and any other relevant factors will vary from
case to case.”

78. | will now examine the matters outlined in Reynolds to determine if the
defendant exercised due professional skill and care so that they can now rely on

the privilege.



The seriousness of the allegations.

79.

It was the submission for the claimant that the published story contained
allegations involving criminal offences and this made it so serious that it
demanded careful treatment so as to avoid misinforming the public or harming
the claimant if the allegations were not true. There can be no dispute that
allegations of criminal conduct are serious. In this case the status of the person
alleged to have been involved in questionable suspicious activities were such
that it made the allegations even more serious — the first news item had referred
to Cuban diplomats, a current senior politician and a former senior retired
politician. The story developed to name only one person — a retired Prime
Minister and well known public figure. Allegations that such an individual was

involved on illegal, criminal activity are no doubt quite serious.

The nature of the information and the extent to which the subject matter was a

matter of public concern

80.

81.

The defendants contend that they received 20 pieces of information between 8
am and 12 noon on that day. They had received the initial information through
the first defendant and this was followed by information received from the
Solicitor General by Miss Crooks. Later in the day there was additional
information by the then Minister of National Security and from the Acting Prime
Minister. The first defendant explained that they thought it was a major story
because it concerned the adequacy of the security at the airport; the fact that an
external law enforcement agency was concerned; the fact that the head of
Customs had called in the Office of the Director of Public Prosecutions and the
Solicitor General; the fact that Customs were in a quandary relating to the

presence of the claimant and the issue of the diplomatic pouch.

The defendants had also asserted in their defence that the broadcast addressed
issues of public interest and in all the circumstances they were under a moral

and social duty to broadcast the information contained in the programme to the



82.

83.

84.

public in general and listeners of This Morning and Nationwide News who had a

corresponding interest and/or were entitled to receive same.

In the cross-examination of the 1% defendant, Mr. Knight QC had him
acknowledge that most of what was broadcast in that breaking news item and the
subsequent mid-day news was false; there was no truth to much of the
information that they had received. There was in fact no major incident at the
airport. The first defendant accepted that the breaking news story had several
falsehoods and that it was not in the public interest to publish such an item. He
could not deny that there was no duty, either legal or moral, to publish a story

that contained several falsehoods.

It was submitted by Lord Gifford QC that the information that had been given, at

the time gave rise to issues of intense public interest and concern; including-

(1)  whether large sums of foreign money were being brought into the

country;

(2)  whether privileges attached to a diplomatic bag were being abused
and if so by whom;

(3) the fact that foreign law enforcement agencies had expressed
concerns about the flight and the possible consequences of this for

the reputation of our country;

(4)  whether the procedures at the airport were adequate to deal with

situations of this kind;
(5)  what role were Cuban diplomats playing in this incident;

(6) what awareness or involvement, if any did the claimant have in the

matter of the diplomatic pouch and the quantities of cash.

If the information received had in fact been true, it may well have been something

of public interest and concern. On the information received, the parties



85.

concerned with the “wads of cash” in the pouch had never been allowed entry
into Jamaica. The story at its highest would have demonstrated the efficiency of
the authorities in detecting a possible breach of airport security, not knowing how
to deal with it and consulting the appropriate persons for instructions. It would be
disingenuous of the defendants to deny that it was the persons allegedly involved

that would have made the information newsworthy.

The fact that at the time the information was received it may well have been
considered to be a subject matter of public concern. The information turned out
to be false and this meant that in reality the public received misinformation. A
story was broadcast to many listeners that ought not to have entered the public
domain. It turned out to be the kind of story which would have been of much

interest to someone who was avid for scandal.

The source of information

86.

87.

In the broadcasts the 1% defendant reported that the information had been
received from a highly well-placed official source and an impeccable source from
the state apparatus. In his witness statement/evidence-in-chief he said he had
received it via a telephone call from a prominent member within the state
apparatus, in particular a legal office, informing him of an incident of national
importance. Under cross-examination he admitted, reluctantly, that this source
was a senior officer from the Office of the D.P.P. The information he had
received was confirmed to Miss Emily Crooks by Mr. Douglas Leys, the then
Solicitor General. Lord Gifford QC said this information was coming from within
the heart of the law enforcement regime and from people who were in a position

to know what had happened — it was no rumour or gossip.

In the submissions for the claimant, it was argued that the defendants being
experienced journalists ought to have known that the reliability of a source does
not depend only on the status or even the integrity of the individual. It was
opined that the fact that the persons who provided the information had no direct



88.

knowledge of the events made it unreliable. This submission is well made and

sums up the position correctly.

The undisputable fact is that the sources on which the defendants relied to break
this news were not at the scene of any alleged incident and therefore were not
giving first hand information about matters of which they had direct information.
The call that was made to Mr. Leys which was held to have confirmed the story
had merely confirmed that someone had called himself and the officer of the
Office of the D.P.P. and told them of an alleged incident for which legal
assistance was needed — as a matter of urgency. The news broadcast did not
then properly represent that what they had been told by their impeccable source
was contained in that telephone call received. The sources could confirm the
fact of receiving a call but could hardly have been held to be confirming the truth
of what they had been told.

The steps taken to verify the information

89.

90.

91.

The 1% defendant gave evidence that having got the information from his source;
he shared it with Miss Crooks. He said this would have been after 7 a.m. and
they then began to “work their sources.” He said he was aware that Miss Crooks
spoke with other officers from the D.P.P’s office, the members of customs along

with the Solicitor General.

In his witness statement/evidence-in-chief the evidence was given that he had
spoken with the Minister of National Security, Dwight Nelson as well as the acting
Prime Minister at the time, Dr. Horace Chang who he said, confirmed receiving a
reports of the incident in similar terms as what had been reported. It was after
these contacts that the decision was made to broadcast the news but not to give

the name of the claimant.

Under cross-examination, the sequence of events before the decision was taken
to broadcast seemed less clear. It became apparent that no contact was made

with the government officials prior to the 8 o’clock news. It seemed that having



92.

93.

94.

advised Miss Crooks of the information received, they discussed it, she made
some calls, they discussed it some more and then decided to break the story

being as evasive as possible in terms of the details.

Miss Crooks in her witness statement/evidence-in-chief painted a somewhat
different scenario. She got the information from the 1% defendant and then made
one telephone call to Mr. Leys who told her details of the information he had
received by way of a conference call with the Head of Customs and the officer
from the Office of the D.P.P. She advised the 1% defendant of the information
received; they had a brief meeting about how the matter would be treated on air
and decided to break the story. There was no other attempt on her part to
contact anyone else about the authenticity of the information Mr. Leys said he

had received from another source.

In cross-examination of the 1% defendant, Mr. Knight QC attempted to get from
him the efforts made to get verification of the story from persons who could
possibly have been on the scene and actually witnessed the incident. The 1%
defendant admitted that he had not contacted any such person or even tried to.
The information from the government officials was confined to information they
had received from elsewhere. The steps taken to verify the information could be
viewed as falling far short of those expected from persons engaged in

investigative journalism.

It is noted that in his submissions Lord Gifford Q C challenged the suggestion put
to the 1% defendant that the information he had broadcast was hearsay in that the
informants had not themselves been witnesses to the events. He insisted that it
was not hearsay that the senior legal officers had been called to give advice
about the diplomatic bag containing money, coming from a plane on which
Cuban diplomats and a former Prime Minister were passengers. The problem
however is that what was broadcasted did not indicate that these senior legal
officers had received that phone call, the clear picture given from the broadcast



95.

96.

was of the incident actually taking place. The defendants had taken no

independent steps to verify that this was indeed so.

Miss Crooks when cross-examined admitted that the Head of Customs was
easily identifiable. She also admitted that she failed to ask any questions of the
person who had passed on the information to the sources on whom they relied.
She claimed that the moment they broke the story, she had made contact with
the Acting Prime Minister and was told that he was getting a full briefing from all
the parties involved, including the Head of Customs. She explained that since
they thought there was a story requiring investigation and when the investigation
commenced they did not “think [they] had business at all beyond what the people

who were doing the investigation would be telling [them].”

From her evidence, it was the Solicitor General who, in the early stages of her
enquiring, had told her that it was the Head of Customs who had told him of an
incident. This information was known before the decision was taken to break the
story. The question that remains unanswered is why no steps were taken to
make contact with the Head of Customs before breaking the story — surely this
would not have been unreasonable if steps were taken to verify the story as

would be expected of a responsible journalist.

The Status of the Information

97.

98.

At the time, the story with the first set of offending words was broadcast | am
satisfied that all that was known to the defendants was what had been told to
them by the legal officers. It was then not even properly investigated to warrant

being broadcast in the manner it was.

In any event, if contact had been made with the Government officials before the
first broadcast, the defendants would have been aware that an investigation was
on-going. This information was not stated in the news broadcast and once again
this supports my finding it was not properly broadcasted to represent the actual

information then available.



The Urgency of the information

99.

100.

101.

It was the submission of Lord Gifford Q C that it was essential for the information
to be broadcast without delay, once the information from the first source had
been confirmed by the Solicitor General and others. He submitted that a
hallmark of a responsible investigative journalist in a free society:- you obtain
information about possible wrong doing from a reliable source, you check it with
other sources, you make it public, and so you ensure that the possible
wrongdoing is officially investigated and not covered up.

For the claimant, it was argued that with the knowledge that the defendants had,
as to the status of the information, there was absolutely no urgency in publishing
a story about alleged breaches of airport security. It was submitted that the
defendants were motivated by a desire for sensationalism and the obvious

commercial benefits that go along with being the first to publish.

The information available to the defendants was that the plane with the
diplomatic bag and some of the persons had returned from whence they came.
In effect therefore there had been no actual breach of airport security. What
could be viewed as an attempt at such a breach had been thwarted. Using the
hallmark suggested by Lord Gifford QC the defendants, having received what |
can only regard as second-hand information, failed to have it properly
investigated to be satisfied that there had in fact been wrongdoing that needed to
be made public. There was no urgency in having this information broadcast

before there was adequate investigation into what may have happened.

Whether Comment was sought from the claimant?

102.

It is clear and admitted by both the first defendant and Miss Crooks that they did
not have any comment from the claimant prior to broadcasting the first newscast
— the breaking news. From the evidence where they outlined what was done
from the time the first defendant got the news to the time it was broadcasted

there does not appear to have been any effort made to contact the claimant.



103.

104.

105.

After the 8:30 broadcast, the evidence of the first defendant and Miss Crooks is
that they then did attempt to contact the claimant. Miss Crooks said she
obtained the number of his consulting firm from the directory and called the
number “more than twice” without success. There was no cell phone number for
the claimant known to the defendants. An associate of the claimant, Mr. Collin

Campbell was contacted but this did not get them any closer to the claimant.

It is submitted by Lord Gifford QC that diligent effort was made to obtain the input
of the claimant or his representative and that the defendants were at all times
willing to air his side of the story. He also noted that under Lord Nicholls’s
guidelines in Reynolds “an approach to the claimant will not always be
necessary.” In any event it is noted that an associate of the claimant was
eventually contacted and interviewed. This could be considered sufficient except
for the fact that the way this associate’s attempt to give the account of what
happened from the claimant’s perspective has become a part of the words
complained of. From the interview conducted of Mr. Alston Stewart much was
made of whether the claimant had anything that could have been called luggage

and whether it could have been searched.

It is, however, significant, as noted in the submissions for the claimant that at no
time in their news broadcasts did the defendants indicate that they had or were
making attempts to contact the claimant. |, however, agree with Lord Gifford’'s
submission that where reasonable efforts have been made, and an associate of
the claimant had been reached it would not be reasonable or required by law, to

suppress the information because the claimant had not been spoken to directly.

Whether the Article Contained the Gist of the Claimant’s side of the Story

106.

The short answer to this question is that it did not. The claimant gave evidence
that he issued a press release at the earliest possible occasion telling what he
knew to have happened on his arrival into the island which was nothing close to
what had been reported. The first defendant indicated that this release was not

received on the day it was issued and could not recall when in fact it was



received. In any event, at the time the news item with the defamatory words was

broadcast, the claimant had not been given an opportunity to tell his side

The Tone of the Articles

107.

It is posited by Mr. Knight QC on behalf of the claimant, that it is part of
responsible journalism that where a publication concerns criminal conduct which
has not been proven in a court of law, the status to be given to those words are
that they are mere allegations. Nowhere in the broadcast was the term used.
Under cross-examination the first defendant admitted that he never chose to use
the words “allegations” or “alleged” to refer to the part played by the claimant.
The tone of the story was as if it was the actual events being described and the
incident was major. | agree with Mr. Knight QC in his position that the publication
must have been aimed at being sensational and the use of the comment “what a
prekek” accompanied by laughter at the end of the breaking news and the words

‘Hmm my word” did not add an air of professionalism to the report.

The Circumstances of the Publication including the Timing

108.

The only matter that arises concerning the timing of the publication goes back to
the matter already noted that it was broadcast at a time when proper
investigation had not been completed.

Conclusion on the Defence of the Reynolds Privilege

109.

The argument for the defendants is that they had reasonable grounds for
believing their story to be true, they took proper steps to verify the material, they
did not believe it to be untrue and they took reasonable steps to contact the
claimant and his associates. This is countered by the submission on behalf of
the claimant that the defendants had failed to meet every single factor outlined in
Reynolds and every single requirement of responsible journalism was flouted.
Hence their conduct was described as irresponsible and their motive must have

been actuated by malice.



110.

111.

In the case of Jameel v Wall Street Journal Europe [2006] UKHL 44 Lord
Bingham of Cornwall has this to say at paragraph 33 referring to what he called
the test of responsible journalism proposed by Lord Nicholls in Reynolds:

“Lord Nicholls (at page 205) listed certain matters
which might be taken into account in deciding whether
the test of responsible journalism was satisfied. He
intended these as pointers which might be more or
less indicative, depending on the circumstances of a
particular case, and not, | feel sure, as a series of
hurdles to be negotiated by a publisher before he
could successfully rely on qualified privilege. Lord
Nicholls recognized (at pp 202 — 203) inevitably as |
think, that it had to be a body other than the publisher,
namely the court, which decided whether a
publication was protected by qualified privilege. But
this does not mean that the editorial decisions and
judgments made at the time, without the knowledge of
falsity which is a benefit of hindsight, are irrelevant.
Weight should ordinarily be given to the professional
judgment of an editor or journalist in the absence of
some indication that it was made in a casual, cavalier,
slipshod or careless manner.”

In the circumstances of this case it was found useful to treat the factors outlined
by Lord Nicholls in Reynolds like a check-list as it was necessary to consider as
fully as possible whether the decision to and manner of publishing this story,
which turned out to be false, bore hallmarks of professional journalism.
Although the subject matter may well have been of public interest more so than
public concern, there was no need for urgency in publishing it without verifying
the accuracy of the information. This was critical in an instance where the
sources, impeccable though they may be, were not passing on information from
a position of firsthand knowledge. The seriousness of the allegations, in imputing
criminal behavior in a well known figure such as the claimant were such that in
fairness to him, he ought to have been given an opportunity to give his side of the
story and if that effort had failed, the public should know it was against that failure

that the story was being released.



112.

| take note of what Lord Gifford QC in his submission referred to as the good faith
of the defendant. He pointed out that the first defendant and Miss Crooks were
respected journalists for 26 years and over 10 years’ experience respectively.
He argued that there was no basis for saying that they did not report what they
honestly believed to be true. Further, he urged that there was no basis for any
finding of malice in this context meaning an improper motive to injure the

claimant or the absence of honest belief.

113. | also take note of the fact that Lord Gifford QC urged that in determining this

114.

115.

matter | should look at the sequence of broadcasts as a whole to include matters
raised outside of the defamatory words complained of. This would not be
appropriate in considering the import of the words used at the time that they were
published. It seems clear that once the story started unravelling, the defendants
was forced to go into what | define as “defensive mode.” One example of this is
that they spent much time after the initial broadcast proclaiming that they never
said that the claimant had the pouch in his possession or under his control.
This would never have been necessary if they did not recognize that the initial

broadcast gave the clear and reasonable impression that he had been.

In the circumstances | find that the broadcast already found to be defamatory fell
short of the standard expected for responsible journalism. The defendants

therefore cannot rely on the Reynolds privilege and are liable.

In Jameel v Wall Street Journal Europe [supra] at para 152 Baroness Hale of

Richmond had this to say:

“The tort of defamation exists to protect, not the
person or the pocket, but the reputation of the person
defamed. Indeed as Tony Weir points out in A
Casebook on Tort (10™ edition, 2004 at page 519), it
is so tender to a person’s reputation that it allows him
to claim substantial damages without having to show
that the statement was false or that it did him any
harm, or that the defendant was at fault in making it.
In the case of an individual, all this is so well



established that we have ceased to think it odd (if we
ever did) and it would certainly take the intervention of
Parliament to change it.”

Assessment of Damages

116.

117.

118.

In a decision from our Supreme Court, E.C. Karl Blythe v The Gleaner
Company Limited No. 2004 HCV 1671 , Anderson J usefully referred to a text
Duncan and Neil on Defamation from which a list of is given of the main factors
to be taken into consideration as mitigating factors to reduce damages. At para.
91 he listed inter alia,

1. the reputation of the plaintiff

2 the behavior of the plaintiff towards the defendant and in the action

3. any apology tendered by the defendant

4 other facts negativing malice on the part of the defendant.

In the instant case, it is noted that the reputation of the claimant can be viewed
as having been restored within days with the exoneration of him in the press
release of the then Prime Minister. The claimant said he was severely hurt by
allegations which sought to involve him in a “clandestine arrangement which was
criminal in nature.” Under cross-examination by Lord Gifford he expressed that
there was a period on the date the broadcast was made when all the reputation

he had garnered or earned was severely threatened and imperiled.

Two witnesses called on behalf of the claimant, spoke in glowing terms of the
reputation of the claimant and spoke of how their view of him was impacted by
the broadcast. Mr. David Muirhead QC testified to his viewing the claimant as
having an excellent reputation. He explained of his state of shock and disbelief
when he heard of the news report. He expressed that his estimation of the
claimant is as high as it ever was but during that period of days immediately after

the 15" of May, he was worried.



119.

120.

121.

122.

123.

Professor Gordon Shirley spoke of the claimant being well known and respected
in the Jamaican Diaspora, the Caribbean, the Commonwealth and the
International Community. He said the allegations would surely have tarnished
the image and character of the claimant in his eyes had it not been for his
professional relationship with the claimant which made him take a favourable
view of what the claimant had to say on the allegations. He too underscored how
the claimant’s reputation had been restored over a period of time and spoke of
the fact that he still held the claimant in high esteem. He, however, expressed
that “in human issues, whenever something like this arises a seed of doubt is

planted that is never really repairable.”

These views by the witnesses were juxtaposed with the fact that the claimant
acknowledged having received awards, recognition and appointments of
distinction after the words were published. This led Lord Gifford QC to eventually
submit that any award of damages should be modest.

Mr. Samuels, who argued the matter of damages for the claimant, urged that
there should be a substantial award. Among the factors urged for the making of
such an award is the status of the claimant being an esteemed public servant,
lawyer, political representative and a statesman. He scoffed at the suggestion
that the fact that the claimant’s reputation has been able to “rise again” should

be factored into the consideration.

He referred to the case Rantzen v Mirror Group Newspaper (1986) Ltd 1994
QB 670 as authority for the principle that, notwithstanding the fact that post the
libel, the claimant continue to enjoy a good reputation the award for damages

can still be substantial.

The defendants insist that an apology was made by Miss Crooks on their behalf
and this should be factored into the consideration. It is true that once the Prime
Minister had issued his press release, Miss Crooks did made a statement in

which the claimant’s name was mentioned and the words “my apology to you”



124.

125.

126.

came shortly thereafter. Under cross-examination by Mr. Knight QC, Miss
Crooks was forced to accept that nowhere in her apology was there a retraction
of those parts of the broadcast found to be false. Further, she accepted that her
statement did not include an expression of sorrow over the fact of having
possibly embarrassed the person referred to or his friends or family as may be

well be expected in an apology.

The 1% defendant sought to insist that the statement of Miss Crooks was the
apology they had made but when being cross-examined by Mr. Knight QC, as to
the appropriateness of this apology; the 1% defendant conceded that given what
is now known they were prepared to make a far more fulsome apology to the
claimant. This concession by the first defendant to my mind was well made.
The fact is the mere usage of the words “l apologize” or “my apology to you” for

these purposes did not mean that an apology was properly made.

There was also a claim made for exemplary damages whereby it was submitted
that an award in damages under this heading is to punish a defendant for their
conduct and for the court to mark its disapproval of their conduct. It is noted that
in the claim, there was an order being sought for aggravated damages as well
but no distinct argument was made under this heading. The case of Rookes v
Barnard 1964 AC 1129 was referred to, it being the locus classicus for awards

under this heading. At page 1228 Lord Devlin said:

“

. In a case in which exemplary damages are
appropriate, a jury should be directed that if, but only
if, the sum which they have in mind to award as
compensation (which may of course be a sum
aggravated by the way in which the defendant has
behaved to the plaintiff) is inadequate to punish him
for his outrageous conduct and to deter him from
repeating it, then it can award some larger sum.”

The authors of McGregor on Damages 17" edition at paragraph 11-0001

reminded that an award of this nature “comes into play whenever the defendants’



127.

128.

129.

130.

conduct is sufficiently outrageous to merit punishment as where it disclose

malice, fraud, cruelty, insolence or the like.”

Further, there are other words of Lord Devlin in Rookes v Barnard (supra) which
are regarded as the standards against which the offending behavior should be
judged .At page 1226 he said it must be:

“oppressive, arbitrary, or unconstitutional action by

the servants of the state.”
In the circumstances of this case some of the things that were said by the hosts
of discussion programmes at “NNN” in the days following the broadcast can be
regarded as unfortunate. It is true that one host could be viewed as being
dismissive of some aspects of the report of what was found to have actually
happened calling it “nonsensical.” Further another host seems to have been
insisting that it was the claimant who was to come out and say something “in his
defence.” This was even more unfortunate a comment since the claimant had

issued a release which the defendants say they had not received.

An unfortunate as these statements are, | am not satisfied that this is a matter
that calls for the award of exemplary/aggravated damages. The main question
that remains therefore is how much damage was done to the reputation of this
claimant. Lord Gifford has urged caution in the award such that awards are not
inflated by reason of the prominence of the claimant in any particular case. This
however needs be considered against the background that it is precisely
because of the prominence of the claimant in this case why to my mind the
defendants were in a rush to publish their story without thorough investigation

and verification.

Mr. Samuels urged that while precedents regarding quantum of damages in
previous libel cases are of limited value, a good starting point is the award of
thirty-five million dollars awarded in 1996 to Mr. Anthony Abrahams in his case
against the Gleaner Company et al. The Privy Council in its decision upholding

the award in the reported case of the Gleaner Co. Ltd. and Anor. v. Abrahams



131.

132.

133.

134.

2004 1 AC 628 found that the amount was not excessive in the circumstances of

that case.

Mr. Abrahams in that case proved that after the defamatory story he was unable
to earn a living in his chosen profession. He called medical evidence about the
effect on him of the ostracism and humiliation he had suffered. A psychiatrist
called on his behalf deposed that he had suffered both physiological and mental
damage, the aggravation of asthma and diabetes, development of obesity
through inertia and damage to his self-esteem. Further it was noted that the
persistence on the plea of justification and the lateness of the apology were

factors that influenced the decision that such a award was appropriate.

The amount would at the time of this trial, using the relevant CPI for June 1996 of
40.097 and the CPI for March 2014 of 214.2, would update to $186,971,593.88.
Mr. Samuels posited that the claimant in this case was appointed chief among
ministers in government on four (4) occasions was a Queen’s Counsel and
member of the local Privy Council. Mr. Abrahams had been a Minister of Tourism
and a member of the Cabinet but was not as ‘highly placed’ as the claimant.
Thus, Mr. Samuels submitted that the award should be in the amount of
$180,000,000.00 or certainly not less than the $35,000,000.00 awarded then.

Lord Gifford QC referred to the case of Seaga v. Harper 2005 SCCA 29, the
local Court of Appeal reduced the trial judge’s award from $3.5 million to $1.5
million in a case where a Deputy Commission of Police had been libelled. There
was found to be very little evidence in proof of injury to his reputation and
aggravated damages were not found to be appropriate. Lord Gifford QC also
urged that Abraham’s case should not be used as a guide given the substantial

damage proven to the claimant there.

| find the words of Panton P in the unreported local decision of Jamaica
Observer Limited v. Orville Mattis SCCA No 20/2008 delivered on April 15,
2011 useful in arriving at a final decision in this matter. At paragraph 17 he said:-



“It takes years to build a good name and reputation.
On the other hand, it takes only a few reckless lines in
a newspaper to destroy or seriously damage that
name or reputation. The damage usually remains for
a good while. Section 22 of the Constitution gives a
right to free speech, but it does not permit defamation
of one’s good character. When such damage has
been proven adequate compensation should follow.”

135. In the circumstances I find that from the evidence the damage to the reputation of
the claimant was not such as to warrant an award in the nature of the amount
awarded in the Abraham’s case. The award suggested by Lord Gifford QC of
$250,000.00 is however not sufficient to meet the damage done to the claimant
in this case; his persona must be taken into account. The evidence indicated that
any damage done faded soon thereafter although the defendants persisted in
making remarks and adopted a position which some may view as perpetuating
the falsehood of the story for longer than they should. | also must bear in mind
that although now considered inappropriate an attempt to apologize was made
days later. 1 find that given the nature of the damage proven, an adequate

compensation that should follow is twelve million dollars ($12,000,000.00).
The Order

There will be judgment for the claimant in the amount of twelve million dollars
($12,000,000.00).

Cost to the claimant to be taxed, if not agreed.



